Gå til innhold
Arkivverket

Finne målebrev fra 1919

Sverre Moen
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg er helt nye her, og ville satt stor pris på hjelp. Jeg forsøker å finne ut hvordan grensene for eiendommen gnr/bnr 43/3 i kommunen Oppegård (knr 0243) var før det fra den i 1919 bla ble skilt ut gnr/bnr 243/171 og 243/162. Jeg ser at i grunnboken for disse 2 eiendommen de ble utskilt fra 43/3 i 1919 (23/7), og finner dette dokumentet: https://media.digitalarkivet.no/view/21446/2. Men jeg sliter med å finne hvordan eiendomsgrensene for 43/3 var rett før eller etter dette. Er det noen som har tips til hvordan kan finne det ut hadde jeg satt stor pris på hjelp/tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Matthias Kolberg!!! Er det mulig å finne frem hvem som eide 43/3 i 1919 og konkret målebrev som viser eiendomsgrensene for 43/3 både før og etter alt som ble skilt ut fra denne eiendommen, eller vet noen hvor slike eiendomskart kan finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Sverre Moen said:

Er det mulig å finne frem hvem som eide 43/3 i 1919

I panteregisteret står det at skjøtet gikk fra Nils Biltvedt til Ralph Tschudi 9.10.1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.VELDIG til hjelp, Matthias Kolberg! Er det også mulig å finne beskrivelse av eiendomsgrensene for 43/162 (nå 243/162) og 43/171 (nå 243/171) fra dengang de ble opprettet i 1919? Evt tips hvordan jeg finner frem linkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker her. Det er også merket romertall V, så kanskje det er et vedlegg? De omtalte sidene er fra tidligere dato enn 23.7. da tinglysningen skulle skjedd…

Follo sorenskriveri, SAO/A-10274/G/Ga/Gaa/L0030: Pantebok nr. I 30, 1918-1920, s. 169
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080917320173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Skal grave litt her. Betyr dette at da, f.eks i 1919, så ble det ikke tegnet eiendomskart for hver eiendom som klart viser hvor eiendomsgrensene går? Slik som en f.eks i dag enkelt kan se på seeiendom.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider