Gå til innhold
Arkivverket

Kjempeutfordring 2 - Hattemaker Niels Olai Balchen født ca 1824/25 i Bergen. Hvordan finne hans opphav? Far anmerket som ukjent ved Niels vielse? Kan dette være bror til Ole i forrige utfordring ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Dette er en skikkelig utfordring.....

Niels er diskutert i dette innlegget  uten at vi kom noe nærmere fasit

Viktige registreringer

Niels Olai Balchen gifter seg. Nederst venstre.  Kirkebøker: St. Jørgens hospital og Årstad sokneprestembete, SAB/A-99934: Klokkerbok nr. A 5, 1844-1871, s. 69 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Der står det at fars navn ikke er å finne på dåpsattest ?? Mor er heller ikke nevnt

Vielse - Nils Olai Balcken - Ministerialbok for St. Jørgens hospital prestegjeld 1844-1863 (1301M11) - Digitalarkivet

Datter -  Petrikke Cathrine -                   Nils Olai Balcheen - Klokkerbok for Domkirken prestegjeld 1849-1856 (1301M1) - Digitalarkivet

Videre opplysninger om Nils Olai - Avansert personsøk - Digitalarkivet

Død - Nils Olai Balchen - Begravelser, Norge, 1666-1927 - MyHeritage

Det store spørsmålet er foreldre til Nils Olai ?? Dåp ? 

Håper på gode tips/svar i denne saken. Alt er nyttig.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Ivar Moe changed the title to Kjempeutfordring 2 - Hattemaker Niels Olai Balchen født ca 1824/25 i Bergen. Hvordan finne hans opphav? Far anmerket som ukjent ved Niels vielse? Kan dette være bror til Ole i forrige utfordring ?

Jeg har vanskelig for å forstå at dette kan være rett. Når det ved vielsen både i klokker og ministerial protokollen står at farens navn ikke var innført på dåpsattesten, er det lite sannsynlig at farens navn skulle dukke opp ved dåp eller konfirmasjon ved søk i Digitalarkivet. Det er i alle fall noe som ikke stemmer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandviken Prestegjeld ble opprettet 29.07.1874. Sandviken ble forøvrig innlemmet i Bergen i 1876.

Da må i så fall dåpen være innført i et annet prestegjeld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Da må i så fall dåpen være innført i et annet prestegjeld.

Mener Sandviken lå under Korskirken frem til 1875? (Landsognet).

Mvh

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Ivar Moe said:

Lettere i ministerialboka

Korskirken sokneprestembete, SAB/A-76101/H/Haa/L0014: Ministerialbok nr. A 14, 1823-1835, s. 39
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321630591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar & co !

Her er ein Nils, utan nokon fleire førenamn. Men han er UEKTE, den 8 aug 1825 og døypt 21 aug. Om han har ein far som er navnlaus ? 
Kjelde:  https://www.digitalarkivet.no/kb20070321670290

eller:  https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321670290.jpg

Sjølv lykkast eg DIVERRE å sjå nokon som er vaksinert 6 sept 1827, opplysningar som kjem fram då Nils Olai gifter seg 4 nov 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Jon Sværen said:

Her er ein Nils, utan nokon fleire førenamn. Men han er UEKTE, den 8 aug 1825 og døypt 21 aug. Om han har ein far som er navnlaus ? 
Kjelde:  https://www.digitalarkivet.no/kb20070321670290

eller:  https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321670290.jpg

Faren skal være Niels Viderberg i følge ministerialboka

Korskirken sokneprestembete, SAB/A-76101/H/Haa/L0014: Ministerialbok nr. A 14, 1823-1835, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321630590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen forklaring på hvordan det er mulig å forstå en opplysning ved vielsen om at faren var ukjent og ikke innført i dåpsattesten, for så å dukke opp i kirkeboka med opplysninger om far, ekte eller uekte.

Jeg sitter imidlertid igjen med en klar følelse av at dette ikke kan være folk knyttet til Balchen slekten.

Jeg sier ikke at jeg har full kontroll på denne slekten, men jeg ser i alle fall ingen forbindelse til noen av de jeg har registrert og dem er det ganske mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Rune Thorstensen said:

Jeg har ingen forklaring på hvordan det er mulig å forstå en opplysning ved vielsen om at faren var ukjent og ikke innført i dåpsattesten, for så å dukke opp i kirkeboka med opplysninger om far, ekte eller uekte.

Jeg sitter imidlertid igjen med en klar følelse av at dette ikke kan være folk knyttet til Balchen slekten.

Jeg sier ikke at jeg har full kontroll på denne slekten, men jeg ser i alle fall ingen forbindelse til noen av de jeg har registrert og dem er det ganske mange av.

En hypotetisk forklaring kan være at navnet Balchen er en «tilsnikelse», og at opplysningen om manglende far var et tilsynelatende vellykket forsøk fra Nils Olai på å etablere navnet, uten at han hadde hevd på det.

Er det noen som har sett alternative spor etter brødrene Ole Pedersen og Niels Olai Pedersen etter konfirmasjonene som kunne dokumentere at de ikke var hattemakere? De kan jo ikke bare forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode og spennende innlegg og betraktninger som er fremkommet.

Disse Balken brødrene er litt av en gåte.

Men det finnes vitterlig en Peder Olsen Balchen i Bergen på dette tidspunkt ref til avisoppslag. 

Da er det store spørsmålet om dette er den Peder Olsen som var gift med Gunille Nilsdatter eller ikke.

Bergens Adressecontoirs Efterretninger, onsdag 16. september 1835 (nb.no)

image.png.362fffd6933ba4b1f10d6d206b5edbbd.png

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett hvordan Bulken på Voss har blitt til Balchen. Og om ikke jeg husker feil var vi innom et gårdsnavn som innehold Bakken, og det skal ikke mye fantasi til for å få det til å bli Balchen heller.

Det er først og fremst det totale fraværet av Balchen navn blant faddere, forlovere etc som får meg til å tro at dette er folk som har tilsneket seg et slektsnavn de egentlig ikke skulle hatt.

Ole og Nils ble født i Bergen, og da er det nesten usannsynlig at det ikke skulle ha dukket opp andre Balchen folk i deres liv.

Vi har altså en Peder Olsen (Balchen) som trolig er far til Ole og Nils Olai som begge ble hattemakere. Men vi har ingen andre av Balchen slekten i deres omgivelser.

Skulle det dukke opp håndfaste bevis på at disse hører hjemme i denne slekten er jeg selvsagt interessert i å høre om det. Men jeg slipper tak i dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med at Harebakken er en plausibel forklaring på at Ole og Niels bruker Balken som etternavn. Jeg tror ikke de har bevist tilegnet seg navnet Balchen.

Balken ser jeg er brukt om bakke i gamle dager. 

Eks: Skive- balken, pust i balken osv

Det kan fort bli feiltolket til Balchen av dem som skriver navnene i en eller annen sammenheng. Sikkert svært forvirrende for etterslekta.

Igjen takk til alle for bidrag i denne saken

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ivar Moe skrev:

Balken ser jeg er brukt om bakke i gamle dager. 

Eks: Skive- balken, pust i balken osv

Helt utenom emnet som sådant, men tyde-tussingen i meg ble nysgjerrig: Hvor har du funnet disse ‹balkene›? (Skive- etc.)?

Hadde vært ‹tidig› å sett med egne øyne . . . 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even

Jeg søkte i avisene.

Skive- balken er vel det som den dag i dag er Skivebakken i Bergen

Søk i millioner av norske aviser på nett | Nasjonalbiblioteket (nb.no)

Pust i balken :  Søk i millioner av norske aviser på nett | Nasjonalbiblioteket (nb.no)

Søk i millioner av norske aviser på nett | Nasjonalbiblioteket (nb.no)

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det Ole Balchen legger ut for salg ??

Dette er ikke Ole Balken, bror til Niels, men sannsynligvis skipper Ole Balchen

image.thumb.png.7d2beaeb480894c47d9c5c791816674a.png

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for meg som om det ikke er noe mer spennende enn 2 Stkr. [stykker] Grønkaal. Jeg kan ta rykende feil . . . 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider