Marius Holm Enerud Skrevet Januar 23, 2023 Del Skrevet Januar 23, 2023 Heisan, Jeg hjelper en bekjent med å tyde en skrift som enda ikke er scannet inn men der han har tatt bilde av teksten selv. Dessverre er bildet ikke optimalt men jeg prøver likevel å tyde mest mulig. Er det andre her som kan hjelpe meg , så hadde det vært kjempemessig! Her er bilde (starter ved No. 7): Her er teksten jeg har så langt: 01 Ung-Karl Ole Nilsen Rambye-Engen ere indkaldet(?) af 02 Christopher Iversen Oppen-Engen paa(?) hans Datters Vegne 03 Dorthe Christophersdr., som den Indkaldte(?) med(?) Ægteskabs 04 Løfte har besvangret, men siden ikke vilde holde hvorfor 05 Faderen (?)tod reperation. _Paa Regvirentens(?) Vegne 06 mødte Hr Fuldmægtig Rossen _ Da Indkaldte mødte 07 personlig og (?) (?) Rigtighed, af han 08 På forhånd mange takk! mvh Marius H. Enerud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Januar 23, 2023 Forfatter Del Skrevet Januar 23, 2023 Da har jeg greid å tyde litt mer, men fremdeles en del vanskelige ord som jeg ikke forstår: 01 Ung-Karl Ole Nilsen Rambye-Engen ere indkaldet(?) af 02 Christopher Iversen Oppen-Engen paa(?) hans Datters Vegne 03 Dorthe Christophersdr., som den Indkaldte(?) under(?) Ægteskabs 04 Løfte har besvangret, men siden ikke vilde holde hvorfor 05 Faderen paastod reperation. _Paa Regvirentens(?) Vegne 06 mødte Hr Fuldmægtig Rossen _ De Indkaldte mødte 07 personlig og (?) hvorpaa Sagens Rigtighed, af han 08 virkelig (?) havde Sinde at ægte bemeldte Pige; 09 og vedgik de forliig, som ogsaa blev vedtaget, at betale 10 Pigen til Reperation 30 rd, hvoraf det halve (?) 11 erlægges om 6 Uger fra Datum 12 (?) og den anden Halvdel inden (?) Sex Uger, 13 tilligemed de paagaaende Omkostninger 2rd til 14 (?) 15 O. (?) Ole Nielsen 16 (?) paa henholden Pen Betyr understrykingen i andre linje at navnet utgår ("Oppen-Engen")? mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Januar 23, 2023 Del Skrevet Januar 23, 2023 Klipper, limer og rettar litt... 01 Unge Karl Ole Nilsen Randbye-Engen var indkaldet af 02 Christopher Iversen Oppen-Engen paa hans Datters Vegne 03 Dorthe Christophersdr., som den Indkaldte under Ægteskabs 04 Løfte har besvangret, men siden ikke vilde holde hvorfor 05 Faderen paastod reparation. _Paa Reqvirentens Vegne 06 mødte Hr Fuldmægtig Rossen _ De Indkaldte mødte 07 personlig og kiente(?) pragaar(???) Sagens Rigtighed, at han 08 virkelig engang havde i Sinde at ægte bemeldte Pige; 09 og indgik da forliig, som ogsaa blev vedtaget, at betale 10 Pigen til Reparation 30 rd, hvoraf det halve skulde 11 erlægges om 6 Uger fra Datum med Tvang af exe- 12 cution og den anden Halvdel inden andre Sex Uger, 13 tilligemed de paagaaende Omkostninger 2rd til(?) 14 (?) Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Januar 23, 2023 Forfatter Del Skrevet Januar 23, 2023 Tusen takk for hjelpen @Ivar S. Ertesvåg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå