Gå til innhold
Arkivverket

Skyssdagboka fra Sandvika, Verdal år 1891

Michael Andersson - svensk amatörforskare
 Del

Recommended Posts

(svenska) Jag söker Skyssdagboka för Sandvika, Verdal fra år 1891 och åren däromkring. Har ni den arkiverad hos er? Eller finns den att läsa digitalt någonstans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

Skyssdagbøker er gjerne bevart i arkivene etter lensmann, politi, fogd, fylkesmann eller selve skysstasjonen. Vi bestreber oss på å legge mest mulig arkivkataloger ut på Arkivportalen, så det er altså stedet man leite.

Jeg har ikke klart å finne skyssdagbok for Sandvika i Verdal. Jeg ser at der f.eks. er noen skyssdagbøker i Stjørdal og Verdal fogderi som ikke er navngitt, men det er kun 3 bøker og du skal være heldig om dette gjelder akkurat Sandvika. Dette arkivet er oppbevart hos Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar! Jag beklagar jag inte helt förstått era regler. Jag tycker er hemsida är mycket svår att förstå och jag vill gärna ha en e-post adress till Statsarkivet i Trondheim som kan ta emot min fråga. Trodde att jag pratade med arkivet i Trondheim nu med detta inlägg. 

/ Michael Andersson, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

Statsarkivet i Trondheim er en del av Arkivverket så derfor svarer vi også på deres vegne, men som det står i innlegget som er spikra øverst her, så kan vi ikke gjøre oppslag i arkivene for deg. Ved bestilling fra arkivene bruker vi skjema, ikke epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag ändrat namnet som du ser! Tack för länken!

Vilken av de olika kategorierna ska jag använda för att min fråga ska komma rätt från början? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om dette ble litt uklart. Men faktum er altså at når det gjelder allmenne forespørsler til allment tilgjengelig materiale i arkivene, så blir det forventa at brukerne selv gjør undersøkelser i arkivene, enten via lesesal eller ved det de finner i Digitalarkivet, og naturligvis ved hjelp av Arkivportalen. Men vi hjelper til med veiledning og rådgivning. Dette i henhold til Arkivverkets service-erklæring.

Om man har spesifikke arkivstykker som man vil se nærmere på, så har man også mulighet til å bruke tjenesten «Digitalisering på forespørsel».

PS: Jeg har også vært i kontakt med en kollega på Statsarkivet i Trondheim som ikke kjente til at de skulle ha mottatt skyssdagboker fra Sandvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider