Gå til innhold
Arkivverket

Skifteregisteret Nordhordaland 1702-1857 protokollreferanse J1

Rolf Hestetræet
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med søk i skifteregisteret kom det frem en referanse til Protokoll J1 som jeg ikke helt finner ut av ref https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000003808 

Når man foretar søk etter skanna skiftemateriell for sorenskriveren så får man opp under skifteprotokoller  A serien som dekker perioden 1702-1841 med unntak av perioden 1748-1757 som mangler. Har søkt i arkivet til arkivverket men ikke funnet denne protokollen der og heller ikke i arkivet under bøker i Statsarkivet Bergen og lurer på hvilken protokoll J1 er og hvor man finner den evt om den er skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

J 1 er en skiftepakke med løsdokumenter som etter det jeg kjenner til ikke er skannet. Men det er mulig å låne den ut på lesesalen til Statsarkivet i Bergen. 

Men i forbindelse med tidligere arbeid for gamle Øygarden kommune har jeg notert meg noen opplysninger om personen du søker: 

Skifte etter avdøde Mons Nilsen Fromreide i Herdla skipreide den 24. mars 1756

Arvinger:

Enken Marta Olsdatter med laugverge Nils Fromreide

Sønn Nils Monsen 11 år med formynder Hans Rasmussen Fromreide

St. Jørgens Hospital arvet i overkant av 6 riksdaler. Dette hadde sammenheng med at avdøde ble innlagt på St. Jørgens hospital i Bergen 5. april 1748 og døde samme sted 29. februar 1756.

Med vennlig hilsen 

Kenneth Bratland 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.