Gå til innhold
Arkivverket

Mannsnavn i dåp (Oslo domkirke 1708)

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Her er det et mannsnavn blant fadderne jeg gjerne vil ha hjelp til. Det er nevnt to ganger i denne dåpen, og det er særlig første del av navnet jeg har utfordringer med, for det ender vel på -biøn?

Hva er første bokstaven? Jeg ville første tro at det er E, men ble i tvil. E-en i forrige dåp, Elias ligner ikke synes jeg. Kan det være Z? Altså Zerbiøn, men vet ikke om det er et navn?

Et annet spørsmål: Er Policarpus et fornavn eller etternavn?

Oslo domkirke, fødte og døpte 09.05.1708, Karj.

Rasmus Ols. og Abigel Christop

heers Datter, Barn: Karj

faderne petter Biørrens. og

Policarpus, ? Amunds.

Chatrine olsdatter og Marie

? Datter

https://www.digitalarkivet.no/kb20061004030172

image.png.30301205d15afa7e98df8e8a01596607.png

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant bokstaven igjen på neste side, 23.05.1708, Pauls dåp. Dette er også et mannsnavn, og det kan kanskje ikke være noe annet enn Tore. Jeg kjenner ikke igjen denne T-en i Johannessens Den glemte skriften, men kan det være det?

image.png.5ad9ebecdb5dffc83efc8892a59fc712.png

Endret av Sølvi Løchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Pirker på meg selv: Torbjøns – uten «r».

Mvh

Takk! Pirk er bra i denne bransjen! ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være Polycarpus Reimann, som var garver og bodde på Vaterland. Han er mest kjent for å ha vært Karl 12. vert da kongen oppholdt seg i Christiania under Store Nordiske krig i 1716. Huset hans ligger omtrent der Oslo Plaza ligger i dag.

https://www.norgeshistorie.no/enevelde/1217-rettsoppgjoret-i-norge-etter-nordiske-krig.html

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Rødfyllgata

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ola Teige skrev:

Dette må være Polycarpus Reimann, som var garver og bodde på Vaterland. Han er mest kjent for å ha vært Karl 12. vert da kongen oppholdt seg i Christiania under Store Nordiske krig i 1716. Huset hans ligger omtrent der Oslo Plaza ligger i dag.

Takk for interessante lenker! I samme kirkeboken for Oslo domkirke (1705-1730) har jeg funnet Polycarpus eller kona flere ganger som faddere. Nå skjønner jeg at Polycarpus er et fornavn, som jeg antok. I kirkeboken er han omtalt uten yrkestittelen (garver) og kun med fornavnet.  Det er også nyttig å få satt transkriberingen inn i en historisk sammenheng, i dette tilfellet rett før den store nordiske krig 1709-1720. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke relatért til emnet i det hele tatt, men stor takk til deg, Ola – for interessant lenke til ‹landssvikoppgjøret› etter Store Nordiske.

(Eller kanskje heller ‹Kongesvikoppgjøret›? 😉

Uansett, et tema jeg visste/vet alt for lite om. Inspirérer til ‹viderutdannelse›.

Igjen – stor Takk!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. landssvikoppgjøret er vel å regne som "click bait" her. Men, jeg synes det gir noen interessante perspektiver på andre etterkrigsoppgjør, både etter 1809/14 og etter 1945.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider