Gå til innhold
Arkivverket

Arthur Henry Johansen født 14.07.1900

Heidi Pauline Bredde
 Del

Recommended Posts

Hei.

Har vært her for noen år tilbake ang søk etter min bestefar Arthur Henry Johansen. (beklager, men klarer ikke legge inn noen lenke fra tidligere emne) Har vært stille på slektsgranskingen min en stund nå, men håper nå å kunne få litt hjelp.

Min bestefar bodde på Bernhard Mathisens barnehjem i Oslo fra ca 1904. Moren fødte han på rikshospitalet og de bodde på sebbelows stiftelse frem til hun reiste til amerika. 

Flere ting jeg lurer på, som jeg ikke har klart å finne frem til.

1. Hvem skole gikk han på når han bodde på barnehjemmet? 

2. Han hadde flere adresser etter han flyttet fra barnehjemmet, og flyttet ikke ut fra oslo før han var ca 30-32 år. Så, lurer på om man kan finne ut om han bodde med noen andre på disse adressene? 

her er de adressene jeg har funnet: 1918 bodde han i Fauchaldsgt 31, 1923 bodde han i Torggaten 36, leilighetsnr 06, og i 1929 bor han i Maridalsveien 6

3. Siden han ikke møtte min bestemor før etter fylte 30, så lurer jeg på om han kan ha hatt kjæreste, vært forlovet eller fått noen barn før han flyttet fra Oslo?

Er det noen som kan hjelpe meg med dette her? Evt noen tips om hvor jeg kan lete for å finne svar på noen av disse spørsmålene? Skulle gjerne vist så mye som mulig om han i tidsrommet 1900 - 1934, for der vet jeg nesten ingenting, utenom at han har bodd på barnehjemmet og de adressene. 

På forhånd tusen takk 😉

Mvh 

Heidi P. Bredde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er så lett å finne svar på spørsmålene dine, men i Oslo var det kommunale folketellinger hvert år fra 1901.
Det betyr at du kan lete på adresser du kjenner:

Finn kilde - Digitalarkivet (oversikt over de kommunale folketellingene)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du vet dette, men ting kan henge sammen:

Faren til Arthur Henry – Arnt Marius Johansen – giftet seg i 1907 med Jenny Emilie Johansen.

De fikk Ester Margrete i 1908:

https://media.digitalarkivet.no/view/761/53

Arnt Marius Johansen døde bare 30 år gammel, 13. juni 1909.

Her er hans dødsfallsprotokoll:

https://media.digitalarkivet.no/view/27364/182

Jeg ville tatt en kikk på denne. Det står noen notater som kan være spennende.

Jeg klarer dessverre ikke å tyde dem.

Etter at Arnt Marius Johansen døde, ble Arne Johan født 30. november:

https://media.digitalarkivet.no/view/761/70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

takk for informasjonen. Jeg har det meste av opplysninger rundt moren og faren til Arthur. Faren druknet i Akerselva sammen med en kollega. Har avisutklipp fra den gang. 

Nei, jeg tror det kan være vanskelig å finne det jeg leter etter. Har prøvd lenge nå, derfor prøver jeg her. 

Har ingen info på han, utenom det jeg skrev i innlegget. Vært spennende å se om det er noe kjæreste, forlovede el noe barn der. Syns liksom det er så rart at han ikke har noe registrert før han gifter seg med min bestemor. Og da er han 34 år. 

Men uansett, takk for hjelp 😉

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spennende, men det finnes ikke mange opplagte treff - verken i digitalarkivet eller nasjonalbiblioteket.

Han kan være nevnt som "Arthur Johansen" en del steder, og da er det mange å velge mellom.

Har du funnet ham i folketellingen fra 1920?

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Heidi Pauline Bredde skrev:

Hei.

Har vært her for noen år tilbake ang søk etter min bestefar Arthur Henry Johansen. (beklager, men klarer ikke legge inn noen lenke fra tidligere emne) Har vært stille på slektsgranskingen min en stund nå, men håper nå å kunne få litt hjelp.

Jeg lenker til diskusjonen og letingen fra 2017:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farens dødsfallprotokoll:

Arnt Marius Johansen f. 1879. Halvor Olsen/Spikerarb./Schau gaard Kjelsaas/Do. (Maridalsvandet)/Do. (13 juni. Drukning. Rytterager/ Hustrue Jenny Emilie

og 1 barn 1 aar gl/Do (efterlader intet) Bevillingen sendt enken 24.6.09. 19.5. 23 git enken giftetilladelse/ Efter senere opl. var manden forsikret i Fram for

kr. 500.- Bevilling til enken for uskifte foreligger av 22.6. 09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider