Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kopiering av en side i Kirkebok til eget bruk.

Recommended Posts

Har brukt Google Chrome som nettleser. Ved kopiering av en side i kirkebøkene har dette blitt lagret med format "bmp" og med ca. 10-15 mb pr. bilde. Dette tar jo svært stor plass.

Når jeg nå har funnet ut at ved å bruke IE som nettleser, lagres bildene som "jpeg" filer og med under 1 MB som størrelse.

Er det noen mulighet for enkelt å endre "bmp" filene til "jpeg" filer?

Noen som har erfaring med dette?

Har brukt Google Chrome som nettleser. Ved kopiering av en side i kirkebøkene har dette blitt lagret med format "bmp" og med ca. 10-15 mb pr. bilde. Dette tar jo svært stor plass.

Når jeg nå har funnet ut at ved å bruke IE som nettleser, lagres bildene som "jpeg" filer og med under 1 MB som størrelse.

Er det noen mulighet for enkelt å endre "bmp" filene til "jpeg" filer?

Noen som har erfaring med dette?

Det er mange programmer som klarer dette. De fleste Windows-maskiner er vel satt opp med programmet 'Paint'. Alle programmer -> Tilbehør -> Paint. Åpne *.bmp-filen og velg 'lagre som ...' og pass på at det står jpg som lagringstype.

Kan du ikke bruke den permanente bildelinken da? Høyreklikk -> Lagre som. Denne er jo jpg-format. Ellers anbefaler jeg programmet Xnview for konvertering i ettertid, det kan konvertere mange bilder på en gang i stedet for å måtte åpne ett og ett.

Takk til begge. Da lært jeg noe nytt idag og har funnet ut at jeg igjen burde sjekket ut dette før jeg startet å lagre i bmp format.

Det samme problemet har jeg med FT, men de bildene blir ofte "bare" på 3 Mb.

Dersom jeg høyreklikker her får jeg kun valget nettside som HTML format og da vises den ikke i mine bilder.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.