Gå til innhold
Arkivverket

Gårdsplaner / gårdskart fra luftfotografier produsert av Widerøe

William Wessel Nore
 Del

Recommended Posts

Hei, 

Jeg skriver en doktorgrad om flyfotografi og norsk landbruk i etterkrigstiden, og er på leting etter såkalte «gårdsplaner» eller «gårdskart» som ble tegnet av fra vertikalfotografier med kalkerpapir. Jeg har funnet veldig mange henvisninger til slike karter eller planer i aviser, i rapporter og gjennom intervjuer med tidligere ansatte i selskapet. Jeg vet at disse kartene var svært populære frem til økonomisk kartverk ble tilgjengelig. Har kontaktet diverse IKA-arkiver og sett gjennom mye på riksarkivet. Men har ikke funnet noen ennå. Jeg har funnet flere saker om kontakt mellom kommuner og Widerøe om innkjøp av slike kart, og flere tilfeller hvor herredsagronomen i en kommune har skrevet om slike kart i lokalavisen. 

Jeg lurer på hvor det ville vært mest hensiktsmessig å lete etter slike kart? Det kan jo tenkes at ettersom disse kartene ble privat eiendom er det lite å finne i arkivene. Men jordstyrearkiver, diverse landbruksarkiver eller lignende kan kanskje ha det? Jeg har lett i en del av de uten noe hell ennå, men kanskje bare i feil serie.

Vedlagt finner dere en del avissaker, så vel som et kart på kalkerpapir og en oversikt over Widerøes inntekter. På den sistnevnte kan dere se at "gårdsplan" var en god inntektspost for selskapet, og burde derfor være nogen lunde utbredt. 

Tusen takk for hjelpen

Beste hilsen

William Wessel Nore

spacer.pngspacer.pngspacer.pngspacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved søk på Wiederøe på Arkivportalen finner vi iallfall mange henvisninger til flyfoto. Men kartene som er laga på grunnlag av flyfoto er det litt verre å finne.

Jeg antar at du allerede har forhørt deg hos Kartverket. Riksarkivet har mottatt arkivmateriale fra Kartverket. Under «Tegninger og kart» er der en egen serie for Wiederøe. Jeg veit ikke hva den inneholder, men du finner katalogen her:

https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001366483?ins=RA

Ellers så må du vel bare leite. F.eks. hos de kommunene som du veit har kjøpt slike kart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider