Gå til innhold
Arkivverket

Lodd sølv og mark

Eivind M. Sætre
 Del

Recommended Posts

Hei.

Et par spørsmål rundt verdier og vektenheter, som jeg ser er et stadig tilbakevende tema i flere tråder. Området jeg nå forsker i, er Lund som tilhørte Jæren- og Dalane fogderi.

1. Begrepene mark og bismermark brukes flere steder om hverandre. Blir det misvisende å forkorte bismermark med mark? Jeg er da i tidsrommet 1602-21, og bruken er rundt verdi og størrelse av både bruk og gårder.

2. I 1521 betaler man i samme område mye av tiendepengen i lodd sølv. Jeg ser flere steder, blant annet Lokalhistoriewiki, at dette menes grovt å tilsvare rundt 10 (bismer)mark. Men kan dette stemme?

/EIvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivind !

Du er kanskje medlem av Slekt og Data ? Dersom du er medlem, er det maaaaange webinarer som ein kan høyra på.

Eit webinar om Valuta, vekt og hulmål frå april 2021 v/ J. Lyngstad. 
Der får ein vita at 1 lodd = 14,7 gram etter 1683. 

Merk at heller ikkje Lyngstad kjem inn på så tidlig tider som 1521 - 1621.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk historisk leksikon, som altså finnes digitalt på lokalhistoriewiki.no, er standardverket å forholde seg til.

Oppslagsordet lodd definerer lodd som en enhet i skålvektsystemet, og som ekvivalent med 1/32 skålpund og 1/16 mark. Ett skålpund var tidlig i 1500-årene 460 gram, så da blir 1 lodd = 14,375 gram.

Under oppslagsordet bismervekt er det anført at bismermark var grunnenheten i bismervektsystemet. Vekta av 1 mark varierte fra vektsystem til vektsystem, jf. oppslagsordet mark, noe som riktignok ble harmonisert med tida. Så lenge det er underforstått at det er snakk om bismervekt, kan bismermark gjerne forkortes til mark.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Om jeg da tolker blant annet lokalhistoriewiki.no riktig, ble verdien for  mark med tiden nokså forskjellig fra hva som var (i 1520) betalingenheten mark, til vektenheten bismermark.

Audun Dybdahl i hans
Tiendpengeskatten som kilde til folk og samfunn
ca. 1520 i Collegium Medievale volum 20, 2007

skriver gjennomgående, også i et tilsvar (Om skatt av "jordegods" i tiendpengeskatten ca. 1520) at 1 mark i denne skatten tilsvarer 1 lodd sølv. Men dette omhandler da nordvestlandet til Trøndelag.

De samme spørsmålene og utfordringene går også igjen i en gammel tråd her på forumet:

[#5038] Skattemanntall 1520 - verdier

Link

Mitt utgangspunkt er å forsøke å finne en fellesnevner fra botskatten på Vestlandet til denne tiendpengeskatten. For Jæren & Dalane er nemlig botskatten oppgitt i mark. 

For Lund virker i så fall verdien 1 mark = 1 lodd sølv forunderlig høyt. Men 1/16 mark blir igjen hinsides lavt.

Eller for å si dette på en annen måte: Akkurat nå er jeg rimelig forvirret ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider