Gå til innhold
Arkivverket

Austmarka, Vinger: Hva hendte med Hans Olsen Sagen og Marte Olsdatter Varildlien?

Morten Kielland
 Del

Recommended Posts

Når døde de?

Hans Olsen Sagen født på Sagteppa under Fagernes og døpt 19.okt 1722 Eidskog, Vinger, Hedemark. Hans Olsen Sagen leiermål med Berte Johansdatter Kirnuinen (notat kirkebok Eidskog, Vinger, Hedemark 4.feb 1751), født 1719 i Femoen, Brandval Finnskog, Hedemark.

Bosted: Sagteppa (eller Lund som plassen seinere ble kalt).
Trolovet 14.feb 1751 og  gift 20.jun 1751 i Eidskog, Vinger, Hedemark med

Marte Olsdatter Varildlien, født på Åserudejet, Åserud, Austmarka og døpt 5.sep 1723 Eidskog, Vinger, Hedemark av Ole Kristoffersen Varildlien under Åserud og Maren Torsdatter fra Åserud.

De fikk det siste barnet sitt Ole Hansen Mirildsagen født 3.mai på Mirildsagen og døpt 12.mai 1761 Eidskog, Vinger, Hedemark. (Faddere: Erik Åserud, Ole Skullerud, Daniel Sagen, Anne Peder Bakken, Malene ibid) Mari Olsdatter introdusert 17.jun 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Morten Kielland skrev:

Når døde de?

http://helenaslekt.wikidot.com/hans-olsen-sagen-878-og-marte-olsdtr-varildlien-879

Hedmark fylke, Vinger i Vinger, Ministerialbok nr. 5 (1772-1813), Døde og begravede 1776-1777, Side 239
Permanent bilde-ID: kb20070603170231
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603170231
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603170231.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den Mari Olsdatter var født på Fagernes, Austmarka, døpt 25.mai 1722 Eidskog, Vinger, gift med Hans Bergersen Mengen, døde på Nygård/Mengen og gravlagt 23.aug 1777 som Hans Nygårds hustru Mari Olsd. 50 år i Vinger kirke.  Foreldre: Ole Thomasen Soikkainen og Karen Olsdatter Solberg.  Skiftekort 1777 Mengen, plass under Fagernes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Hei
Jeg har stilt det samme spørsmålet som deg da jeg har sjekket min kones slekt. Jeg har også konstatert at Marte ikke har dette navnet hverken da de giftet seg eller ved barnas dåp.
Også Austmarka historielag har samme konklusjon som Eidskog Slekthistorielag - Hans Olsen Soikainen, f.1722(dåp 19/10 1722. Vinger min 1. s.201. Foreldre Ole Johansen Soikainen og Lisabet Hansdatter) var gift med Marte Olsdatter Åserudeie, f.1723 (dåp 5/9. Vinger Ministral 1 s.208. Foreldre Ole Christofferson og Maren Torsdatter Aaserud)
Da de giftet seg 20/6 1751 (Vinger Ministral 2 s.140) er de oppført som Hans Olsen Saugen og Maren Olsd. Fagernes.
Solør og Østerdalens skifteprotokoll (skiftekort) 1759 -1764 fol.1004b angir skifte etter Hans Olsen 5. desember 1761(Solør og Østerdalen sorenskriveri, SAH/TING-024/J, 1716-1774, s. 7535
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216091212931
Alle deres barn er her nevnt med unntak av Ole som er født 3/5 1761 (Vinger Ministral 3 s.65), etter at faren døde.
Jeg har fått hjelp til å tolke deler av teksten i selve protokollen, er der er det angitt at Hans døde ca. ett år før skiftet - ca. nov/des. 1760. Jeg har ikke funnet hans begravelse i kirkebøkene for Vinger, Eidskog eller Brandval.
Jeg har funnet at en Marte Olsdatter Varildlien døde 31/5 1773 (Vinger Ministral 4(for Eidskog) s.471. Dette er sannsynligvis den korrekte konen til Hans Olsen Saugen, men sikker er jeg ikke.
Jeg er enig i at Mari Olsdatter, konen til Hans Nygaard som ble begravd 23/8 1777 er Hans Bergersen Mengen sin kone.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal finne enda flere kilder som øker sikkerheten.
Mvh Terje Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider