Gå til innhold
Arkivverket

Finne ut mine forfedre og om noen i slekten stammer fra viking tiden

Marius Alexander Hansen
 Del

Recommended Posts

Finnes det annen måte Så morro, så min slekt stammer mest fra sjømenn verden da ☺️ el kommer vi fra noe annet land liksom 

1 minutt siden, Stig Tveit skrev:

Dei har desverre lagt ned. Utrulig fin tjeneste. Fekk slektstreet mitt på 2 dager med over 4000+ personer😄 Trist  at dette selskapet fekk seg fram i lyset

Finnes det annen måte Så morro, så min slekt stammer mest fra sjømenn verden da ☺️ el kommer vi fra noe annet land liksom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert fullt mulig og få kontakten deres men ikke vet jeg… dei hadde ulike garantier osv. Men men. Kanskje du kan prøve og kontakte deres tidlegare mail slektforskningservice@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius Alexander Hansen skrev:

Kundeservice Mail funka ikke men fått mye bra info ☺️ 

Så bra, husker starten av min karriere innen slektforskning… fekk hjerte i halsen når jeg såg noen med eit adelsvåpen eller en kul fortid😄 Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
På 5.2.2023 den 20.38, Stig Tveit skrev:

Dei har desverre lagt ned. Utrulig fin tjeneste. Fekk slektstreet mitt på 2 dager med over 4000+ personer😄 Trist  at dette selskapet fekk ikke seg fram i lyset

Fikk foresten vite av min far at hans tante tante var veldig inn i nazi vennelig, hun var vist ganske så gal, han kunne fortelle hvordan hun slo han med belte osv når han var barn. 

Spurt min far om hvordan sjø folk vi var og for flere hundre år tilbake men han husker ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2023 den 13.38, Marius Alexander Hansen skrev:

Så morro, så min slekt stammer mest fra sjømenn verden da ☺️ el kommer vi fra noe annet land liksom 

De fleste som har bodd ved kysten vår har vært sjømenn eller fiskerbønder - de behøver ikke ha vært utlendinger av den grunn. En del mennesker av bondeslekt flyttet til byene eller ut til kysten i løpet av 1800-tallet eller tidlig 1900-tall.

Stammer man fra borgerslekter fra byene, kan bildet være litt annerledes: Mange av disse var dansker, tyskere, hollendere eller av annen europeisk herkomst. Men ennå i 1801 bodde vel omkring 90 % av nordmenn utenfor byene, så selv om også norske bønder kan ha en og annen dansk prest eller andre innflyttere i ættetavlen, vil de aller fleste linjer vi har bakover være fra Norge, og da også sannsynligvis tilbake til vikingtiden, selv om vi ikke kan vite hvem de var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2023 den 23.34, Marius Alexander Hansen skrev:

Hvordan finne ut om mine forfedre 

Hei og lykke til i jakta! Det aller fyrste du bør gjere om du vil vite om slekta di i vikingtida er å ta ein gen-test hos Familytreedna.com.  Om du tek ein FamilyFinder der, vil du få vite kva haplogruppe den reine mannslinja di høyrer til (einaste firma som tilbyr det), og om ca eit års tid vil du også få vite kva haplogruppe den reine kvinnellinja di høyrer til. Vidare kan du leite etter testpersonar på andre reine linjer, og oppfordre dei til testing.

Med litt detektivarbeid kan du få plassert oldeforeldre og tippoldeforeldre i korrekte haplogrupper også. Ingen ting gjev så god kunnskap om slekta som dette. Kjeldene tek slutt når du kjem bak til 16-1700-talet, og du kan heller ikkje vere sikker på at du tolkar dei rett, men gen-testar lyg ikkje 🙂

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider