Gå til innhold
Arkivverket

Evakuering fra Svalbard under 2. verdenskrig

Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Nå trenger jeg litt militærkyndig hjelp. I følge min mor, ble hennes bestefar, Karolius Martin Jacobsen Wessel, evakuert fra Svalbard og sendt til Scotland under 2. verdenskrig. Han døde i Leith i Scotland i 1945. Finnes det noe informasjon om denne evakueringen, hvorfor de måtte dra, hvorfor til Scotland og ikke til fastlandet, osv.?

Venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kort film fra evakueringen:

https://www.youtube.com/watch?v=OBLEoiAj_io

Det står at de ble evakuert til England, men de kan jo ha kommet til Skottland senere. Eller kildene kan være unøyaktige.

Dette var under krigen, og "fastlandet" (det vil si for eksempel Norge og Danmark) var okkupert av Tyskland, mens Storbritannia var fritt.

Endret av Jon Anders Holtan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt i tidsskrift og aviser på nb.no. Her fant jeg følgende:

Hofdasegl. 1986 Vol. 30 31

30-årene gikk, og siste halvdel av disse årene var nesten oppbrukt, kom traktorer inn i bildet. Det var svære saker med tilsvarenede stålhjul. En traktor ble kjøpt av Holmstad-folk, nemlig Karolius Wessel og Randor Wasshaug. Disse to kom hjem fra Svalbard, og satset på pløyearbeid. https://www.nb.no/search?q="karolius Wessel"~1&mediatype=tidsskrift 

Og han er oppgitt blant sjøfolk i utenriksfart som omkom under krigen 1940-1947 styrmann Wessel, Karolius Marthin på sykehus i Edinburgh.  https://www.nb.no/search?q="Wessel, karolius"~1&mediatype=tidsskrift

Han kan selvsagt ha reist tilbake til Svalbard, og blitt evakuert derfor. Finner han ikke på sjohistorie, eller noe omtale av hvilke skip han har vært med på.

Lørdag 15.09.45 ble asken fra 400 falne fraktet til Oslo av destroyeren Arendal, deriblant hans.

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Jon Anders, du har gitt meg mye god informasjon. Veldig morsomt å se den lille filmsnutten.

Roy-Petter, dette er helt suverent!

Karolius jobbet i gruvene på Svalbard, så han dro nok tilbake dit. Jeg venter på tilgang til arkivverket. Mens jeg venter, fant du informasjonen om asken i Fortegnelsen over norske sjømenn? Jeg har vært i kontakt med kremasjonsselskapet i Edinburg og de hadde ikke noe informasjon. Nå venter jeg på tilbakemelding fra det norske konsultatet i Edinburg som bestilte kremasjonen. Jeg vet at oldemoren min aldri fikk asken hans. Dersom jeg tyder dødsannonsen korrekt, så trodde hun at han var begravet i Skotland. Hadde vært fantastisk dersom jeg kunne finne asken og få den satt ned i samme grav som oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så dødsannonsen i Lofotposten 24.07.1945. Det var vel før de kom igang med hjemsendelse av urnene. 

Lofotposten, mandag 17. september 1945 og flere andre aviser har større reportasjer om hjemsendelsen. Der står det at urnene ble kjørt til krematoriet etter mottaksseremonien av biskop Berggrav og kong Haakon, hvorfra de blir sendt til sine respektive hjemsteder. Merkelig hvis den ikke ble videresendt. Det er vel Vestre krematorium som skulle fremsendt den, antar jeg.

Du får vel ikke åpnet den men her er en link: https://www.nb.no/items/bdd4630ae88cd1e45a817d3f77d0bb8f?page=7&searchText="karolius wessel"~3 

image.thumb.png.d001fff4cd1a1606f8fc5af5e4851bc5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png.c4ea1355a4c29a48603bfe0fdc984267.png

Måtte dele den på 2.

Forøvrig blir vel innførselen i protokollen fra sjømannskirken frigitt om noen år. Kanskje den kan gi noen nye opplysninger. Trolig finnes det vel en journal i et sykehusarkiv også.

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for artikkelen, Roy-Petter. Har allerede sett innførselen i Sjømannskirken hvor kremasjonsselskapet var oppført. Tror neste steg blir å ta kontakt med kirkekontoret i Hadsel.  Kanskje oldemor fikk asken uten at vi var klar over det. Skal også kontakte Vestre krematorium. Dette ble en spennende jakt!

Takk for mye god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...