Gå til innhold
Arkivverket

Samisk slekt

Stine Haugen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har blitt fortalt av mor, tante og deres søskenbarn at vi har samisk slekt. Dette gjorde meg veldig nysgjerrig og jeg er godt i gang med slektsgransking på My Heritage. 
Her har jeg holdt på noen år og lært en hel del, men jeg har ikke klart å nøste opp i nettopp det samiske. 

Jeg trodde lenge at det måtte være på min oldemors side (Emma Olea Hansen (født Lorentsdatter), gift Stubsjøen. F.25.mai 1893 i Dønna/Dønnes), men jeg har blitt fortalt at det var på min oldefars side/hennes ektemann fra Tynset (Haakon Eriksen Stubsjøen, f.18.jan 1884).

Er det noen som som kan bistå, eller eventuelt har tips?

Jeg setter stor pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, stine.h skrev:

jeg har blitt fortalt at det var på min oldefars side/hennes ektemann fra Tynset (Haakon Eriksen Stubsjøen, f.18.jan 1884).

Her er han i hvert fall på Geni: Geni - Haakon Erikson Eriksen Stubsjøen (1884-1964)- Tynset Jeg kjørte en "ancestor-rapport" på ham, 10 generasjoner bakover. Se vedlagt PDF. Kan ikke garantere for at opplysningene på Geni er riktige. De må dobbeltsjekkes mot kirkebøker, folketellinger, ol. 

Haakon-Eriksen-Stubsjøen_ancestors_10.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Her var det mange like navn å kartlegge ja 😂

Får du gjort det samme med hans mor; Gjertru/Gjertrud/Gjertrude Eriksdatter Berget (f.21.05.1851, Berget, LilleElvdal)?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stine.h skrev:

Får du gjort det samme med hans mor; Gjertru/Gjertrud/Gjertrude Eriksdatter Berget (f.21.05.1851, Berget, LilleElvdal)?

Der var det litt tynt bakover på Geni. Da får man gjøre det man egentlig bør gjøre, nemlig lete i folketellinger og kirkebøker.

Her er hun med foreldre og søsken i folketellingen 1865: https://rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0438&kenr=001&bnr=0064&lnr=000

Foreldrene ble gift 7. juli 1843. Se No. 4 på venstre side, her: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603390042 Det står at ekteparets foreldre (fedre)  heter Haldor Peders. Hægtoen og Eisteen Eisteensen Stømsbakken.

Her er dåpen til Erik Halvorsen, 18. mars 1810, på venstre side: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603400090 Foreldrene var Halvor Pedersen og Sigrid Olsdatter. Litt usikker på om det er T eller F i gårdsnavnet. Taaset eller Faaset? Og her er dåpen til Berit Estensdatter i oktober 1812, nede på venstre side: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603370717 Foreldrene var Esten Estensen og Sigrid Eriksdatter Strømmen. 

Halvor og Sigrid i folketellingen 1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058248001081 Gårdsnavnet er Faasæt.

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bygdebøkene for Tynset kan være til hjelp?

Tynset bygdebok. 1-2 1 : Gard og ætt
Streitlien, Ivar A. | Tynset Bygdeboknemnd
1972

Tynset bygdebok. 1-2 2 : Gard og ætt
Streitlien, Ivar A. 

Her er Stubsjøen (Stuesjøen) omtalt samt bilde av Emma og Håkon: Bind 2 - side 312

Fåset er omtalt i samme bind: Bind 2 - side 449 og fremover

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær klar over at det ofte er feil i slike bygdebøker. Som med Geni, bør opplysningene sjekkes opp mot kirkebøker, folketellinger, skifter, m.m. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant. Har lett en del i bygdebøker på "andre sida", og oppdaget at det ikke stemmer. Jeg sliter dog veldig med å forstå skriften i kirkebøkene, så det er oftest der tålmodigheten min knekker 😅

Men jeg får fortsette og stålsette meg! Jeg setter i alle fall stor pris på det du har funnet, og gleder meg til å dykke dypere inn i funnene! Hjertelig takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Kanskje bygdebøkene for Tynset kan være til hjelp?

Tipset her var å finne noe i bøkene om evt sørsamer i Tynset. Ellers blir man jo anbefalt å ta DNA-test 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Ellers blir man jo anbefalt å ta DNA-test 

Disse DNA-testene er ikke i stand til å skille mellom samisk, kvensk og skogfinsk. De som har slike forfedre får bare en viss prosentandel "Finnish" DNA. Det kan jo være en antydning om noe, men det er også lett å bli villedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@stine.h

Fint om du endrer visningsnavnet ditt til fullt navn 🙂!

"Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun ett av navnene dine er ikke godt nok.https://forum.arkivverket.no/announcement/4-hvordan-registrere-seg-og-andre-nyttige-veiledninger-how-to-register-and-other-useful-guides/

Se også ordensreglene pkt. 1 - "Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn." - https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ivar Kristensen skrev:

Disse DNA-testene er ikke i stand til å skille mellom samisk, kvensk og skogfinsk. De som har slike forfedre får bare en viss prosentandel "Finnish" DNA. Det kan jo være en antydning om noe, men det er også lett å bli villedet. 

Min (ukvalifiserte!) mening etter å ha studert egne og andres tester, er at det til en viss grad kan (!!!!) være mulig å skille mellom samiske og finske/kvenske gener ved å se på den såkalt asiatiske/sibirske komponenten i resultatet. Mennesker av finsk/kvensk avstamning uten nevneverdig kjent samisk innslag, vil ofte ha lite eller ingenting av den asiatiske forbindelsen, mens "fullblods" samer, for å bruke en slik betegnelse,  kan ha 0% skandinavisk og så mye som 20-25% av det asiatiske/sibirske innslaget. Nå må det sies at disse spesifikke resultatene varierer mellom det forskjellige selskapene som utfører slike dna-tester, noe som vel kan være verdt en diskusjon i seg selv mht til hvilke algoritmer som legges til grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anita Aamo skrev:

Min (ukvalifiserte!) mening etter å ha studert egne og andres tester, er at det til en viss grad kan (!!!!) være mulig å skille mellom samiske og finske/kvenske gener ved å se på den såkalt asiatiske/sibirske komponenten i resultatet. Mennesker av finsk/kvensk avstamning uten nevneverdig kjent samisk innslag, vil ofte ha lite eller ingenting av den asiatiske forbindelsen, mens "fullblods" samer, for å bruke en slik betegnelse,  kan ha 0% skandinavisk og så mye som 20-25% av det asiatiske/sibirske innslaget. Nå må det sies at disse spesifikke resultatene varierer mellom det forskjellige selskapene som utfører slike dna-tester, noe som vel kan være verdt en diskusjon i seg selv mht til hvilke algoritmer som legges til grunn. 

Dette synes jeg også er utrolig interessant, og jeg har selvfølgelig tatt en DNA test fra My Heritage allerede 😂

Men jeg synes resultatet er vanskelig å tolke uten nok kunnskap.

Den sier jeg er 72,3% skandinavisk, 26,8% finsk og 0,9% inuitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Stine Haugen skrev:

Dette synes jeg også er utrolig interessant, og jeg har selvfølgelig tatt en DNA test fra My Heritage allerede 😂

Men jeg synes resultatet er vanskelig å tolke uten nok kunnskap.

Den sier jeg er 72,3% skandinavisk, 26,8% finsk og 0,9% inuitt!

Det lureste du antakelig kan gjøre ut fra testresultatet ditt, er å sjekke "matchene" du får på My Heritage. Se godt på deres testresultat, og fokuser særlig på folk med tradisjonelle samiske slektsnavn og hva deres resultater forteller.  Se særlig på hvor mange cM du eventuelt deler med disse. Men i og med du har fått 26,8% såkalt "finsk" dna, som er en samlebetegnelse for dna hos folk med både finsk og samisk opphav, og (kun) 0,9% inuitt, så har du utvilsomt noen forfedre som var samer, eller en blanding av samer og kvener/finner. I Sør-Troms kan det se ut som om samene som bosatte seg der fra og med slutten av 1700-tallet hadde et ikke ubetydelig finsk/kvensk innslag, om en legger dna-testene hos etterkommerne deres til grunn. En annen ting du bør gjøre, er å lese bygdebøker eller annen lokalhistorisk litteratur for å finne ut mest mulig om den samiske befolkningen i området/områdene der forfedrene dine holdt til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider