Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av Johanne Lovise?

Vigdis Olsen
 Del

Recommended Posts

3 minutter siden, Anne Tonby skrev:

Det som taler imot er at jeg tror denne Louisa døde i 1917, men man vet jo ikke hvor god kontakt det var med familien i Norge

Auda! Ikke godt å vite hvor god kontakt svogeren hadde med sine svigerinner i Norge, men min Johanne Lovises bror flyttet til San Francisco. Han burde vel vært et kontaktpunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anne Tonby skrev:

Det som taler imot er at jeg tror denne Louisa døde i 1917, men man vet jo ikke hvor god kontakt det var med familien i Norge

https://www.newspapers.com/clip/118312139/obituary-for-louisa-johnson/

I følge Findagrave skal denne Louisa være født september 1862 i California: https://www.findagrave.com/memorial/110719572/louisa-johnson

Er det virkelig mulig at det samme sted finnes to forskjellige Louisa'er med så mange like navn i familien??? Lite sannsynlig, men ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Vigdis Olsen skrev:

I følge Findagrave skal denne Louisa være født september 1862 i California

Jeg tror ikke du skal stole for mye på opplysningene fra FAG, dessverre er de ofte både mangelfulle og inneholder mye feil.

Iht. hennes OBIT så var hun "native of Norway" og det samme er oppgitt ved gravleggelsen.

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

Name: Louise Johnson
Record Type: Burial
Death Date: 22 Feb 1917
Burial Date: 26 Feb 1917
Church Name: Trinity Lutheran
Church Location: San Francisco, California

1917 LJ.jpg

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vigdis Olsen skrev:

men min Johanne Lovises bror flyttet til San Francisco. Han burde vel vært et kontaktpunkt?

Husk at Ole August ikke flyttet til California før i 1937 (ref. hans nekrolog) og som stemmer godt med census 1940 hvor det er oppgitt at han bodde i Missouri i 1935.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Carl William - William C i census 1900 - han er der oppgitt med f. sted California,  f. mnd. November og f. 1889.

Da antar jeg at dette er ham, interessant her at foreldrene står med etternavnet Johannesen....

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

Name: Carl William Johannesen
Baptism Age: 1
Record Type: Baptism
Birth Date: 20 Nov 1889
Baptism Date: 30 Oct 1891
Baptism Place: San Francisco, California, USA
Father: Carl A Johannesen
Mother: Louise Johannesen
Church Name: Ascension Lutheran
Church Location: San Francisco, California

1889 CWJ.jpg

FADDERNE:

1889 CWJ Faddere.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl William døde i 1955, foreldrene oppgitt som Anderson og Johnson

The California, U.S., Death Index, 1940-1997

Name: Carl W Johnson
Social Security #: 558039972
Birth Date: 28 Nov 1889
Birth Place: Other Country
Death Date: 23 Jun 1955
Death Place: San Francisco
Mother's Maiden Name: Anderson
Father's Surname: Johnson

FAG - https://www.findagrave.com/memorial/87745274/carl-w-johnson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, alle sammen.

Det aller meste angående Louisa Johnson passer svært godt på Johanne Lovise. Jeg begynner bli fristet til å akseptere at det er samme dame.

Det er to ting som "lugger":

Findagrave har fødselsdato sept 1862. I teksten står det "Date May Be Interment or Re-interment" altså begravelsesdato! så det er neppe noen som kjente henne og vet datoen hun døde - eller ble født - som har skrevet dette.

Fødested California står det, men det vet vi er feil både fra obit og folketellinger. Så disse opplysningene ser jeg bort fra uten noen særlige sjelekvaler.

MEN da søsteren Maren dør i feb. 1930 står det to søsken i Amerika. Alle de andre søsknene har jeg funnet døde i Norge før 1930 - så dette må være Johanne Lovise og Ole August. Det er deres nevø som gir opplysningene i 1930. Kan det virkelig være at han ikke vet at tanten er død ca 12 år tidligere? Jeg begynner å tro at det faktisk er slik.

Jeg skulle gjerne hatt en uomtvistelig opplysning - som fødselsdato, fødested eller foreldre.

Så langt er jeg absolutt mer "troende" enn "tvilende" på at Louisa Johnson er henne jeg leter etter! 😃

Vigdis

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider