Gå til innhold
Arkivverket

Skanna kirkebøker for Ålhus sokn Jølster prgj fra og med 1995 er ikke tilgjengelig

Øyvind Olav Naustdal
 Del

Recommended Posts

Følgende kirkebøker for Ålhus sokn vises i arkivkatalogen som mottatte og registrerte, uten at de finnes i Digitalarkivet:

Alle disse er skanna, men sammen med over 1000 andre kirkebøker befinner de seg i en publiseringskø. Denne jobber vi oss systematisk gjennom, og akkurat nå arbeider vi med kirkebøker fra Statsarkivet i Trondheim. Akkurat nå vil det uansett ikke hjelpe å la Ålhus-kirkebøkene snike i køen, for pga. tekniske omstendigheter, får vi ikke publisert med indeksering på bildenivå, og da vil kirkebøkene bli sperra i 100 år i sin helhet. Dette problemet har jeg tro på vil være løst, innen vi går løs på den delen av køen som gjelder Statsarkivet i Bergen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Øyvind Olav Naustdal skrev:

Er det mulig å blade i de nevnte kirkebøker i arkivportalen

Nei. Arkivportalen viser arkivkatalogene, uavhengig av om arkivmaterialet er digitalisert eller ikke. Digitalarkivet viser digitalisert arkivmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Dette problemet har jeg tro på vil være løst, innen vi går løs på den delen av køen som gjelder Statsarkivet i Bergen.

Er det slik at noko endeleg er på gang når det gjeld oppdatering av indekseringsverktøyet for kyrkjebøkene? Kor tid forventar du at dette er klart til bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Er det slik at noko endeleg er på gang når det gjeld oppdatering av indekseringsverktøyet for kyrkjebøkene? Kor tid forventar du at dette er klart til bruk?

Det blir foreløpig ei oppgradering av det gamle verktøyet. I løpet av våren, håper jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Skanna kirkebøker for Ålhus sokn Jølster prgj fra og med 1995 er ikke tilgjengelig

Når kan vi forvente at nevnte kirkebøker blir tilgjengelig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind !

Ei kyrkjebok som er tilgjengelig frå og med 1995 ?

Etter dagens reglar:  Døde:  80 år.  Det vil seia år 2076.

——-

I år 2023 kan du sjå:  Fødte fram til 1929.  Konfirmerte fram til 1936. Vigde fram til 1949. Dersom kyrkjebok = skanna !

Døde fram til 1942.  Etter nyttår, vil du sjå døde fram til 1943. 
——

Det er noko usikkert frå di side om det er 1895 eller 1995 du ynskjer å få vita ??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skanna kirkebøker for Ålhus sokn Jølster prgj fra og med 1895 er ikke tilgjengelig

Når kan vi forvente at nevnte kirkebøker blir tilgjengelig

Nå er fårespørselen med riktig årstall

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Olav !

Og svaret på spørsmålet fekk du av Kristian H den 12 febr 2023.

Dei er skanna, men er i ein Publiseringskø pga tekniske problemer som Arkivverket har hatt i fleire år.

I februar arbeidde dei med Statsarkivet i Trondheim sine kyrkjebøker.  Kor vidt kyrkjebøker frå Bergen (les:  Ålhus) er neste, tja … 

Dessutan er DA og Arkivverket eit statlig organ som diverre gjer som mange statlige organ:  

Dei kappspring m/ lusa på tjørekosten !  
——

PS:  Kjenner du ikkje til reglar her i DA at du kan endra innlegget ditt innan 23 timar og 59 minutter etter at du har skreve det ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei tekniske problema skal vere ordna:

Og det er sidan publisert nye kyrkjebøker for både Kinn og Hafslo med indeksering på plass. (Diverre kom dette for seint til å komme til nytte for Lars E. Øyane).

Så då får vi håpe at indekseringskøa etter kvart vil forsvinne. No er det ferietid, og då skjer det ofte ikkje så mykje.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innfo, Torbjørn !

Dette hadde eg ikkje fått med meg / eg har sove i timen !

Atter Takk !

41 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dei tekniske problema skal vere ordna:

Og det er sidan publisert nye kyrkjebøker for både Kinn og Hafslo med indeksering på plass. (Diverre kom dette for seint til å komme til nytte for Lars E. Øyane).

Så då får vi håpe at indekseringskøa etter kvart vil forsvinne. No er det ferietid, og då skjer det ofte ikkje så mykje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Siden de skanna kirkebøkene stoppa spesielt tidlig for Jølster, og siden alt systematisk arbeid nå likevel ble avbrutt av sommerferien, har jeg nå indeksert og publisert ministerialbøkene for:

Kildesøk vil være oppdatert fra i morgen: https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archives[]=no-a1450-07000000000403

Utover dette vil vi fortsette å jobbe systematisk fra kant til kant, da det vil være mest effektivt i det lange løp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.