Gå til innhold
Arkivverket

Familien Bervin bodde i Frankrike til 1429, et spørsmål om når de flyttet fra Norge

Art. Bervin
 Del

Recommended Posts

I arkivene i Frankrike fant jeg dokumenter som bekreftet Bervin-familiens bolig i forskjellige regioner i Frankrike og dets kolonier. Folk som er etterkommere har ingen informasjon. Det er mulig at noen med tiden vil fortelle meg svaret på spørsmålet mitt

Screenshot_20230206_121054.jpg

Screenshot_20230127_060635_com.duckduckgo.mobile.android.jpg

Screenshot_20230210_022340_com.duckduckgo.mobile.android.jpg

Screenshot_20230126_145925_com.duckduckgo.mobile.android.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange ved navnet Bervin som kommer fra gården Bervin på Ytterøy i Nord-Trøndelag. De har jo ingen ting med Frankrike å gjøre, men derfor kan det jo være andre med samme navn som faktisk har en forbindelse til Frankrike. Men det er altså ingen grunn til å regne med en fransk bakgrunn, kun på grunn av navnet.

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&c[]=17&firstname=&lastname=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=bervin&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Per.H.Skaug skrev:

Det er jo mange ved navnet Bervin som kommer fra gården Bervin på Ytterøy i Nord-Trøndelag. De har jo ingen ting med Frankrike å gjøre, men derfor kan det jo være andre med samme navn som faktisk har en forbindelse til Frankrike. Men det er altså ingen grunn til å regne med en fransk bakgrunn, kun på grunn av navnet.

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&c[]=17&firstname=&lastname=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=bervin&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

Hei,Per.H.Skaug.                       Det handler ikke om den franske opprinnelsen, men tvert imot fra Norge til Frankrike, siden førstnevnte er usannsynlig, på grunn av omtalealderen. I Frankrike begynner et stort arkiv i romertiden. Det er mulig at de første bervinene kom fra Hrolfr (Rollon, Rolf, Rolf) fra 850-tallet eller senere dager med normannisk bosetning.  Siden nevnte Bervin bodde i Nord-Frankrike. Jeg korresponderer nå med Bervin-bekkene i Frankrike, det er mer enn 100 av dem. Kanskje jeg finner svar på spørsmålene mine.                                      Vennlig hilsen Art. Bervin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Jeg henger ikke helt med her. Hva er det som skulle tale for at Bervin-navnet kommer fra Norge? 

Hei, Frank Martin Pedersen. Hvem disse menneskene er, har de ikke et snev av Frankrike. For Frankrike er etternavnet Bervin utenlandsk, har en germansk rot.             https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=Bervin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å se for seg at en famile som skal være fra Norge har flyttet til Frankrike før 1429 og samtidig beholdt navnet sitt. Og selv om det er riktig, blir det sikkert umulig å dokumentere det.

Men dersom det skulle være riktig, er vel den enkleste og kanskje eneste måten å bekrefte det på at du får noen av den franske Bervin familien til å ta en y-DNA test. Da burde den slå ut med treff i Norge. Er du heldig, kan det jo være at det er samme slekt på fars-siden som din Bervin slekt, selv om det vel virker som om Bervin i Norge er et gårdsnavn, og at det dermed ikke nødvendigvis er et navn som har gått uavbrutt i arv fra far til sønn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Art. Bervin skrev:

Hvem disse menneskene er, har de ikke et snev av Frankrike. For Frankrike er etternavnet Bervin utenlandsk, har en germansk rot.

Det kan vere rett i dag. Men 1429 er 600 år sidan.  Fransk i 2023 er ikkje det same som fransk i 1429.

Det som i dag er  Frankrike hadde mange språk i 1429, inkludert germanske språk.

Og gardsnamn (etternamn) skrive "Bervin" i Noreg omkring 1900 kan ha hatt heilt andre skrivemåtar.

Bruksnamnet Bervin på Ytterøya, som du spør om her

https://forum.arkivverket.no/topic/314976-jeg-har-et-spørsmål-i-det-digitale-arkivet-er-navnet-beboere-et-familiemedlem-eller-en-ansatt/

er eit bruk under garden Vestre Brustad og vart frådelt ein gong mellom 1838 og 1865. 

Før dette var det altså ingen "Bervin" på Ytterøya.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne ordboken er Bervin et gammelt bretonsk ord med betydning i retning  av varme/koking eller hissig/temperamentsfull.

bervin - Geriafurch

Franske etternavn er en smeltedigel av navnetradisjoner som i hovedsak kan deles i patronymikon, yrker, beskrivelse av utseende og lokasjon/geografi. Eksempler er: Henri Daniel (Henri, sønn av Daniel), Henri Boucher (slakter Henri), Henri Petit (lille Henri) og Henri Dupont (Henri som bor ved broen).

Kanskje kan Henri Bervin ha betydd "Henri den hissige"? Eller kanskje henvise til et yrke?

(Navnet Henri er vilkårlig valgt)

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som hjelper meg. I Nedlastbart personregister til Norske Lensrekneskapsbøker 1548-1567 sted angitt Bervin* og to menn Niels og Hemming. Hva betyr det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Art. Bervin skrev:

Takk til alle som hjelper meg. I Nedlastbart personregister til Norske Lensrekneskapsbøker 1548-1567 sted angitt Bervin* og to menn Niels og Hemming. Hva betyr det? 

Det viser til bind 6

s. 49 https://www.digitalarkivet.no/db10061511255657  "Niels paa Biieruen"

s.84  https://www.digitalarkivet.no/db10061511255692   "Borduend ...  Niels"

s.272 https://www.digitalarkivet.no/db10061511255880 "Heming paa Beruin",  "Niels paa Beruin"

I registeret er gardsnamnet normalisert/modernisert til "Bervin" og "*" markerer at det er ei normalisering.

Dette er i Skogn, Nord-Trøndelag; i matrikkelen er gardsnamnet skrive "Bergvin", med eldre former som vist m.a. her:

https://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS241454%4053618=on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ivar. Niels og Hemming kan ikke assosieres med etternavnet Bervin. Men Bervin på Ytterøya er bare fra 1800-tallet. Hvor bodde de før, hvor kom de fra? Det er lite trolig at Madame Bervin og Marquis av Louis Bervin var i slekt med folket på Ytterøy.  Franskmennene ga meg en lenke til et arkiv med materiale om det gamle Frankrike, og siden "Bervin" kommer fra gammelbretonsk(takk Frank Martin Pedersen) , kan det være svar. Hvis vi tar min oldefars fødested, så kan forfedrene være fra Norge og Frankrike. Bervin bor også i Antwerpen, men jeg har ikke snakket med dem ennå.     Art. Bervin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Art. Bervin,

Det er lite eller ingenting som hittil tyder på at ditt navn Bervin har noe med Frankrike å gjøre. Dette er gjettverksforskning.

Du er faktisk nødt til å gjøre det alle andre gjør: Forske deg bakover ledd for ledd, og samtidig forsikre deg om at du forsker på dette rette personene hele tiden.

La oss starte med din far eller bestefar som har gitt deg navnet Bervin. Hva het han, hvor var han født i hvilken folketelling eller census kan vi finne ham i perioden 1900-1940?

Om dette kan opplyses, så kan vi det det hele steg for steg derfra.

Mvh Are

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Art. Bervin skrev:

Men Bervin på Ytterøya er bare fra 1800-tallet. Hvor bodde de før, hvor kom de fra? Det er lite trolig at Madame Bervin og Marquis av Louis Bervin var i slekt med folket på Ytterøy.

Folket på Bervin, Ytterøya viser til (mellom andre) denne tråden:

https://forum.arkivverket.no/topic/314976-jeg-har-et-spørsmål-i-det-digitale-arkivet-er-navnet-beboere-et-familiemedlem-eller-en-ansatt/?do=findComment&comment=2489155

Ein del av problemet med spørsmåla dine er at du ikkje ser svar når du får svar - fordi du ikkje kan nok(o) om norsk historie og namneskikk, og

heller ikkje kan lese eller tolke kjeldene du finn.

Peter Rygh på Bervin har "Rygh" som etternamn, ikkje "Bervin". Folketeljinga 1900 fortel at han er fødd i Sparbu sokn (ved Steinkjær). Rimelegvis kom han

frå garden Rygg (også "Rygh") i Sparbu.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Folket på Bervin, Ytterøya viser til (mellom andre) denne tråden:

https://forum.arkivverket.no/topic/314976-jeg-har-et-spørsmål-i-det-digitale-arkivet-er-navnet-beboere-et-familiemedlem-eller-en-ansatt/?do=findComment&comment=2489155

Ein del av problemet med spørsmåla dine er at du ikkje ser svar når du får svar - fordi du ikkje kan nok(o) om norsk historie og namneskikk, og

heller ikkje kan lese eller tolke kjeldene du finn.

Peter Rygh på Bervin har "Rygh" som etternamn, ikkje "Bervin". Folketeljinga 1900 fortel at han er fødd i Sparbu sokn (ved Steinkjær). Rimelegvis kom han

frå garden Rygg (også "Rygh") i Sparbu.

Rygh-siden ble tatt som et eksempel for å ta opp saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en bestemt person i Norge som jeg kan starte søket med. Jeg vet ingenting om mine forfedre. Jeg har ingen å spørre, alle er døde. Jeg vet at oldefaren min bodde i Ukraina på 1800-tallet, men han var ikke ukrainsk. Akkurat nå kan jeg ikke ta en DNA-test fordi det er forbudt ved lov hvor jeg bor for øyeblikket. Selv om jeg gjør testen over tid og han ikke har et norsk genom, vil jeg ha informasjon om hans navnebror.        Art. Bervin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet noe om forfedrene dine fordi alle er døde, er nok det allikevel den beste veien å starte på. Hvis du legger ut navnene på den eller de i Bervin linjen som du kjenner navnet på, kan vi starte der. Så bør du også ta en DNA test når du engang er i et land der det er lov. Du sier jo at oldefaren din bodde i Ukraina på 1800 tallet, så da må du jo vite noe om ham.

Jeg tror det er en mye nyttigere vei å gå enn å lete etter en forbindelse med Frankrike som kanskje ikke eksisterer. Det er ingen umiddelbar grunn til å tro at et gårdsnavn fra Trøndelag skal ha noe som helst med en familie i Frankrike å gjøre. Navnelikhet i Norge er ofte en dårlig pekepinn på at familier skal være i slekt.

Endret av Per.H.Skaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg ser i Norge.       Etter katastrofen ved Poltava og den påfølgende overgivelsen ved Perevolotnaya økte antallet svenske krigsfanger i Russland dramatisk. Av de 23 000 svenskene som ble tatt til fange av russerne sommeren 1709, var de fleste militære. Men rundt 1.600 var kvinner og barn. Mange av dem fulgte sine menn i felten, og noen ble enker under den lange krigen. Andre fulgte truser som markedsførere, laundresser, bakere eller hushjelpen. Under nordkrigen rekrutterte kong Karl rekrutter til sin hær fra alle grenseområdene, samt fra Nord-Trøndelag, som han okkuperte i 1718. Min oldefar var Alexander Bervin, men dette hjelper neppe i søket. Det var også folk i Sverige med etternavnet Bervin. Det vil ikke være mulig å raskt finne slektninger, noen vet ikke, noen kommer ikke i kontakt.        Art. Bervin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Art,

du vet jo at din oldefar het Alexander Bervin, Da vet du sikkert også navnet på din far og farfar (hvis det er igjennom dem du har arvet navnet). Hvis du vet navnene på dem, samt når og hvor de har levd og/eller er født, så er vi langt på vei.

Jeg finner forøvrig ingen Alexander Bervin eller lignende navn i Digitalarkivet, vet du at han faktisk hadde noen tilknytning til Norge og at der er der navnet kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Art. Bervin skrev:

Jeg har ikke en bestemt person i Norge som jeg kan starte søket med. Jeg vet ingenting om mine forfedre. Jeg har ingen å spørre, alle er døde. Jeg vet at oldefaren min bodde i Ukraina på 1800-tallet, men han var ikke ukrainsk. Akkurat nå kan jeg ikke ta en DNA-test fordi det er forbudt ved lov hvor jeg bor for øyeblikket. Selv om jeg gjør testen over tid og han ikke har et norsk genom, vil jeg ha informasjon om hans navnebror.        Art. Bervin

Om du skal kunne komme videre, så må du fremskaffe opplysninger om den av dine nærmeste slektninger du har ditt navn fra, som kan kontrolleres mot en skriftlig kilde.  Vi vet ikke hvor i verden du befinner deg, eller om du snakker og skriver norsk uten hjelpemidker og/eller om du en gang har forsøkt tradisjonell og vanlig fremgangsmåte innen slektshistorie.

Igjen hva het din far og/eller presumptive farfar med navnet Bervin, når og hvor var han født og hvor levde han og hvor og når døden han/de?

Før dette kan opplyses, så står alle gode hjelpere på bar bakke, og all aktivitet forblir grader av tankeløst gjettverk.

Her må du komme oss i møte med konkrete faktaopplysninger fra nåtid eller samtid siste 80-100 år. Alt annet vil være forgjeves.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forfedre er 100% ikke jødiske, fordi jøder viderefører sin livsstil og tradisjoner fra generasjon til generasjon. Min oldefar Alexander Bervin bodde i Kharkov, under hungersnøden på 1920-tallet ble han deportert til Russland som arbeidstaker. Men alt dette vil ikke gi mye når du søker i Norge. Du må finne et register over 1700 karolingiske soldater. Det er sannsynlig at de vil inneholde navnet på min forfader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Art,

så hvis jeg forstår deg rett, kommer din siste kjente forfar Alexander fra Kharkiv (eller Kharkov, på Russisk), og du regner med at navnet Bervin har kommet med Norske og/eller Svenske soldater som ble krigsfanger under Karl den 12 ved slaget i Poltava?

Siden dette var i 1709, tror jeg det blir vanskelig å finne skriftlige kilder som tilsier at noen fra gården Bervin ble vervet for å være med på krigen. Da må du nok i så tilfelle heller bruke tid i svenske arkiver, dette er neppe noe som ville bli ført i Norge. Dersom du skulle ha en norsk eller svensk forfar såpass langt tilbake, har jeg fortsatt mer tro på at du kan finne det ved å ta en DNA test, når du har anledning. Aller helst en Y-DNA test, men kanskje du også kan finne noe ved en autosomal test. I norske arkiver finner du neppe noe, og det blir i alle fall som å lete etter en nål i en høystakke, særlig når vi ikke engang vet om det finnes noe i arkivene her.

Men jeg vet ikke helt hva dette har å med en mulig familie fra Trøndelag som flyttet til Frankrike å gjøre - er det en grunn til at du tror det er en fransk forbindelse til Ukraina familien Bervin, som du snakket om til å begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bervins etterkommere bor også i Sverige. Jeg fant familien i Sveriges Riksarkiv. Og det er ikke noe poeng i videre søk i Skandinavia.                Takk alle sammen, Art. Bervin

Lenke til kommentar
Del på andre sider