Gå til innhold
Arkivverket

Jeg Klarer Ikke Å Finne Trolovede og Viede I Tune 1743, og Trenger Hjelp

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Venstre side starter med Trolovede gårdsfolk 1741 i den første kolonnen. Den hopper til 1744 lengst ned.

Den andre kolonnen er Trolovede husfolk 1741. Denne kolonnen hopper også til 1744 lengst ned.

På høyre side står det på samme måte Trolovede gårdsfolk 1742, og lengst nede er det et hopp til 1744.

Den siste kolonnen starter med Trolovede husfolk 1742, og hopper til 1744 lengst ned.

Hvor er da Trolovede i 1743 Har presten skrevet feil årstall nederst på venstre side?

Tune prestekontor Kirkebøker, SAO/A-2007/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1720-1758, s. 66-67

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061020030138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den, Matthias. Da tror jeg at jeg har funnet troloving mellom Henrich Pedersen klokker (i Borge) og Inger Syversdatter Laverød 05.02.1743 på siden du lenket til.

Jeg tror i alle fall at det står klokker bak hans navn. På forhånd takk for hjelp med denne.

Da lurer jeg veldig på hvorfor klokkeren i Borge drar til Tune for å forlove/gifte seg med en jente som bor på Laverød (også i Borge). Laverød er nabogården sydvest for Hunn der de bosatte seg.

For ordens skyld har denne familien blitt drøftet tidligere her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Matthias Kolberg said:

Jo, det står Hendrick Persen Klocher, men bruden er Inger Siursdatter Sandesund som jo er på Tunesiden.

Det har du helt rett i. Takk nok en gang. Tyding av dette ligger litt over mine evner. Så da er hustruen oppført i  Family Search feil.

https://ancestors.familysearch.org/en/LYTN-HTJ/klokker-henrik-pedersen-holm-hunn-1718-1769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Sjursdatter og Syversdatter kan være samme navn, men det gjenstår å finne en kobling mellom Laverød og Sandesund

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Matthias Kolberg said:

Ikke nødvendigvis. Sjursdatter og Syversdatter kan være samme navn, men det gjenstår å finne en kobling mellom Laverød og Sandesund

Du kan dette mye bedre enn meg, så da trenger jeg noen tips om hvordan jeg skal klare å finne det. (Om det lar seg finne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Matthias Kolberg said:

Forloverne er Peder Johansen Klocher og Halvor Legsen, hvis det kan være til hjelp

Ja, det er hans far.

Halvor Legsen er trolig sønn av Leg Guttormsen på Begby i og med at jeg ikke har sett noen andre med navnet Leg/Leeg noe sted. Det stemmer også i forhold til at Leg/Leeg døpte flere barn tidlig på 1720 tallet (og trolig før det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Legsen er gift med Johanne Syversdatter.

Se blant annet ekstraskattmanntallet under nr 13 Lilledahl

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, RA/EA-4092/R01/L0097: Ekstraskatten Idd og Marker, 1756-1767, s. 68
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051109230067

kanskje Ingers søster?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Matthias Kolberg said:

kanskje Ingers søster?

Ja, det skal man ikke se bort fra. Kanhende Inger tjenestegjorde ved Sannesund i 1743, men at hun kom fra Laverød opprinnelig.

Edit: Da skal jeg finne ut av Laverød og Lilledahl.

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! Tusen takk, Rita! Så hun, hennes søster Johanne og hennes mor (mest sannsynlig) ble født på Laverød, og Ingers far kom fra Taleberg. Ved nærmere ettersyn i notatene jeg har fra før ser jeg også at Johanne på Lilledahl er fadder for Hendrich og Ingers eldste sønn Peder 01.01.1745.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050461

Lenke til kommentar
Del på andre sider