Gå til innhold
Arkivverket

Agnes Grøtterud Yttervik

Geir Yttervik
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har funnet ut at min farmor har en fengselsdom i Oslo mellom 1928-34 i tidsrommet min far ble født.

At hun her også heter Grøtterud/Grøterud  var en ny opplysning for meg, og min far vet ikke noe om dette navnet. Hun giftet seg i 1920 i Fagerborg kirke i 1920,  da var hun 21. Fikk hun  barn med Grøtterud. Min far er født 1931, og sier at han er førstefødte.

Lurer på 2 ting. Hvem anmeldte Agnes, og hvor tok Grøtterud veien?

Med vennlig hilsen Geir Yttervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun et rådgivende forum. For slektsforskning må du regne med å gjøre mesteparten av jobben selv. Men du kan få hjelp ved møte på lesesal.

Når det gjelder dommen og fengselsoppholdet rundt 1930, så er ikke dette fullstendig åpent materiale ennå. Du kan derfor be om hjelp til å finne dommen via skjema, men da trenger vi mest mulig opplysninger om dette, da det er begrensa hvor lang tid vi kan avse på spørsmål om allment innsyn i henhold til Arkivverkets service-erklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg fant informasjonen via søk på www.nb.no (Nasjonalbiblioteket).

Hvis dette er den riktige Agnes Grøtterud / Grøtterød, kan denne informasjonen kanskje gi deg noen ledetråder til videre søk.

Søk med "Agnes Grøtterød" gav ett treff:

1. Ser ut til at hun fikk en dom i Ålesund i året 1926. I avisen vises det til at hun sammen med sin mann, "opererte" i Ålesund i 1922.

Søk med "Agnes Grøtterud" gav tre treff som omhandler:

1. Den 29.09.1928 og 02.10.1928 skrives det i avisen at hun ble arrestert i Bergen etter anmodning fra politiet i Oslo. Hvis du vil vite hva hun ble arrestert for, kan du sende meg en PM.
  2. Den 27.10.1949 opplyses det i Norsk Lysningsblad at fordi fru Sofie Grøtterud er død, er firmaet Chr. Grøtterud overdratt til Agnes og hennes søsken.

Bare ta kontakt om du lurer på noe.

Mvh Mona

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider