Gå til innhold
Arkivverket

Hans Benjamin Estensen


Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

 

Hei!

Sliter litt med å finne opphavet til Hans Benjamin Estensen, f. 03.08.1828 på gården Skei, Leka. Far til barnet oppgis å være en viss Esten Ellingsen, Kristiansund. Finner ingen Esten Ellingsen i Kristiansund, som kan være far....

 

Mora oppgis å være Bergithe Olsdatter, Skei, Leka. 

 

Dåpen: Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/780/L0636: Ministerialbok nr. 780A03 /2, 1815-1829, s. 70 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Finner heller ingen Bergithe Olsdatter født i Leka, som passer til beskrivelsen. Finner ei Nicoline Bergithe , født på Skei den 11.02.1810, men under navnet er det notert "død". Hennes far er også oppgitt å hete Niels Nielsen, så ikke Olsdatter....MEN, ved folketellinga i 1865, bor det ei husholderske på Skei, som heter Nicoline Bergitte Osdatter, f. ca. 1809. Kan dette være mor til Hans Benjamin Estensen? 

 

FT1865: 005 Nicoline Bergitte Olsdatter - 0021 Schei - 006 1ste - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 1755P Leka prestegjeld - Digitalarkivet

 

Hans Benjamin blir konfirmert i 1844. Da oppgis foreldrene å være Esten Olsen Shei og Bergithe Olsdatter. 

 

Så langt har jeg altså ikke funnet verken mor eller far til Hans Benjamin Estensen? Har jeg oversett noe vesentlig? Hans Benjamin slo seg seinere opp som handelsmann på Hanøya i Flatanger, og har mange etterkommere. 

 

MVH

 

Ørjan Hagerup Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgitte Olsdatter skal være enke, så det kunne passe med Birgitte Olsdatter fra Sør-Gutvik som gifter seg med Thomas Olsen Solsum i 1816.

 

Nr 1 øverst til venstre

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/780/L0636: Ministerialbok nr. 780A03 /2, 1815-1829, s. 217
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070928660464

 

Thomas Olsen Solsum dør året etter, nr 9

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/780/L0636: Ministerialbok nr. 780A03 /2, 1815-1829, s. 138
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070928660439

 

Det er vel denne. Bergitte i 1801

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058466001322

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er samme Bergitte Olsdatter Solsum som flytter til Nærøy i 1845?

Utflyttet nr 1 i 1849

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/780/L0640: Ministerialbok nr. 780A05, 1845-1856, s. 258
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050503021125

 


Innflyttet i Nærøy nr 22 i 1849

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/784/L0669: Ministerialbok nr. 784A04, 1829-1859, s. 532
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050503010785
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemessig Matthias! Ja, hun har jeg nok oversett, har også oversett at hun var enke. Mange takk! Skal gjøre noen flere undersøkelser angående hennes opphav. I 1801 er hun fosterbarn, så det gjenstår å finne foreldrene. 

 

Det er hakket verre med faren, Esten Ellingsen. Kristiansund er et vidt begrep, så man må kanskje leite litt i nabolaget. Veit ikke om det er relevant, men det kan se ut som Esten hadde noen forbindelse med slekta Heide (de slo seg ned på Skei i første halvdel av 1800-tallet). Denne Heide-slekta hadde forbindelser til Kristiansund, så vidt jeg kan se, og dreiv innen handel. (Bendix Heide var eier av hele Skei fram til ca. 1860). Ett av barna til Hans får også Heide til mellomnavn. 

 

Noen steinkast lenger sør, på Kråkøya i Vikna, kom etter hvert familien Ellingsen fra Kristiansund, for å drive handel. Det var imidlertid noe seinere, rundt 1875, tror jeg. Veit ikke om det er noen forbindelser der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig kandidat?
 

Jeg skrev opprinnelig Esten Ellingsen fra Gjerstad, men det var feil. Han var ikke ungkar i 1828, men hva med denne fra samme område,

Esten Ellingsen Bøeklep, f.1803?

 

Gift i 1830

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000010083618

Endret av Matthias Kolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Mulig kandidat?
 

Jeg skrev opprinnelig Esten Ellingsen fra Gjerstad, men det var feil. Han var ikke ungkar i 1828, men hva med denne fra samme område,

Esten Ellingsen Bøeklep, f.1803?

 

Gift i 1830

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000010083618

 

Takkar! Ja, Esten Ellingsen fra Gjerstad er nok en kandidat. Jeg sjekka bygdeboka for Halsa, bd II, og fant ham igjen der. Han var, som du skriver, gift i 1828. Han fikk også ei datter det året. Jeg tenker, at OM han har vært nordafor en tur, og involvert seg i ei hyrdestund, så er det vel ikke sikkert han har oppgitt at han var gift? Han har jo også oppgitt at han bodde i Kristiansund. Mulig Bergitte (og presten?) trodde han var fra Kristiansund, og var ungkar? Jeg skal i hvert fall ikke stryke ham, foreløpig. 

 

Skal sjekke opp Esten Ellingsen Bøeklep. Finner ham ikke i bygdebøkene for Halsa, men Bøeklep er kanskje i Surnadal? Han var 15 år yngre enn Bergitte, men alt er mulig. Skal gjøre noen søk. 

 

Så er jo faren oppgitt å hete Esten Olsen ved to anledninger, og da er det plutselig langt flere kandidater. Finner tre aktuelle kandidater bare i Halsa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i utgangspunktet tro at opplysningene ved dåpen er litt mer pålitelig enn ved senere konfirmasjon og vielse, da faren trolig var glemt og bodde på en annen kant av landet.

 

Men sikker kan man jo ikke være.

 

Esten fra Bøeklep får også en sønn på hjemtraktene i 1828, men dette er hans andre leiermål (første i 1825). Riktignok var begge disse med Pigen Guro Larsdatter, som han senere giftet seg med.

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg ville i utgangspunktet tro at opplysningene ved dåpen er litt mer pålitelig enn ved senere konfirmasjon og vielse, da faren trolig var glemt og bodde på en annen kant av landet.

 

Men sikker kan man jo ikke være.

 

Esten fra Bøeklep får også en sønn på hjemtraktene i 1828, men dette er hans andre leiermål (første i 1825). Riktignok var begge disse med Pigen Guro Larsdatter, som han senere giftet seg med.

Enig med deg. Opplysninger ved dåpen er mest pålitelig. Kan også hende det var praktisk å kalle ham Olsen, for mora het Olsdatter (eller Olsen). Vi kan vel anta at Hans Benjamin foretok ei aldri så lita klassereise. Fra uekte barn av ei tjenestejente, til jektskipper og handelsmann. Jeg fant igjen Esten Ellingsen Bøklepp i bygdebok for Stangvik ("Heimar og ætter i Stangvik") bd, II, s. 45. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matthias Kolberg, og eventuelt andre: Jeg forsøker å finne fødselen til Bergithe/Bergitte (osv) Olsdatter i Leka. ALder ved folketellinga i 1801 skulle vel tilsi et fødselsår rundt 1788. Alderen varierer litt i kildene, mellom 1787-1790, omtrent. Jeg finner bare en person med et lignende navn, født i denne perioden. (Igjen, forbehold om at jeg har oversett noe vesentlig!) Finner ei jente som heter Berthe Olsdatter, døpt 9. mars (tror jeg) 1788. Foreldrene er oppgitt å være Ole Reppen og Berthe. Det kan også se ut som denne Berthe hadde en tvillingbror, Claus. Reppen ligger på fastlandet, ikke langt fra Gutvik (hvor hun bodde ved ekteskapsinngåelsen). Ser også at flere av fadderne er fra nabogården Rossvik. 

 

Link til dåpen: Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/788/L0694: Ministerialbok nr. 788A01, 1710-1805 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Ser ut som samme jente blir konfirmert den 1. juli, 1804 (nr. 16) som Berith Olsdatter Reppen, 17 år. 

 

Link: Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, SAT/A-1458/780/L0633: Ministerialbok nr. 780A02 /1, 1787-1814, s. 45 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

I 1801 er hun imidlertid fosterbarn på Madsøya, noe som kanskje stemmer dårlig med at hun er født i Reppen, og bodde i Reppen i 1804. Kan dette være riktig person? 

 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet da innlegget ble irrelevant pga. en oppklaring i et annet innlegg!

Endret av Ørjan Hagerup Kvaløy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette blir nok en nokså håpløs oppgave. Har bladd gjennom kirkebøkene for Leka, og tilstøtende områder, Kolvereid og Nærøy. Finner ikke dåpen på Bergitte Olsdatter, sist på 1780-tallet.  Finner to stk. Berthe Olsdatter konfirmert i Leka, ei fra Sklinna og ei fra Reppen, og begge er gjort rede for. Som konfirmant i 1808, dukker det faktisk opp ei jente med navnet Berith Olsdatter, 19 år gammel. Hun er da født rundt 1789. Ved konfirmasjonen bor hun faktisk på heimgården min, Kvaløy. (Nr. 10) Hvor er hun født, og hvor kommer hun fra? 

 

 

I nabokommunen, Kolvereid (som Leka var en del av fra ca. 1797) fødes det ei Birrith Kierstina Olsdatter i 1787, på plassen Stadsøy. (Hun er forresten søster til Sara Olsdatter, en kjent figur i distriktet, som gikk under navnet "Sjø-Sara"). Uten at det har noen som helst relevans, er Stadsøya også heimplassen til mi mor. Har ikke funnet igjen Birrith Olsdatter, Stadsøy, i seinere kilder. Hun er heller ikke nevnt i Bygdebok for Nærøy (Bd. II), annet enn fødselen. Et skudd fullstendig i blinde, og rein spekulasjon, blir jo at Birrith Olsdatter, f. 1787, Stadsøy, bor på Madsøya i 1801, og Kvaløya i 1808, og seinere Skei.....Dog, meget usannsynlig. Om det ikke dukker opp noen fornuftige forslag, er det nok bare å arkivere hele saken. 

 

MVH

 

Ørjan H. Kvaløy

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.