Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av straff 2

Øistein Storm Eide
 Del

Recommended Posts

15 timer siden, Øistein Storm Eide skrev:

Hei Kjell!

Jeg postet en ny tråd om denne tidligere, og har ikke sett at du har løst gåten her. Det var jo dumt, og det er tydeligvis flere gode dechiffrerere på forumet. 🙂

Hvis du ønsker en ny utfordring så har jeg denne: https://media.digitalarkivet.no/view/75897/282

Jeg har klart å få noenlunde klarhet i den første siden, men side 2 blir for vanskelig for meg når en annen fortsetter å skrive der.

Det er veldig mye å tyde, så jeg har full forståelse om du heller vil leve et liv 😄

Takk

Øistein

Eg kan hive meg på side 278... 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nokre ord her og der som mangar eller er usikre...
Håpar på hjelp frå Even eller Richard. 🙂

Bemærkninger fra Tid til anden om hans Charakter og Opførsel.

Akterne sendt Buskeruds Amt 23/9-71 til Afbenyttelse i Sagen mod August Svendsen.
2/12-72 ilagt 2 Dages Vand og Brød i lys Strafcelle for Samtale med Medfange i Varmeristen[?]. Nægtede haardnakket. Maskinmesteren hørte ham imidlertid tale og saa ham ligge paa Gulvet vendt mod Risten, Første Eftermiddag var han stiv og [......] i Strafcellen, men næste Dag var han stille og ordentlig. Erkjendte, at han flere Gange havde talt med Fangen paa A.1.19, men aldrig med ham paa A.1.17. hos hvem han var mistænkt. Efter endt Straf advaret paa Contoiret.
Foreldrene skulle senere være blevne gifte, men de boe nok adskilte. De ere i Aals Præstegjeld. Faderen bor paa Larsgaardhougen, Moderen paa Ulfshagen. Angld. har en Halvbroder Ole Knudsen (30 Aar), som er Arbeidsmand i Bergen, og en Helbroder Hermund Olsen (27 Aar), som antagelig er i Hallingdal. Faderen skal have været paa Tugthuset for mange Aar siden, ellers har Ingen af Slægten -saavidt vides- været straffet. Angjeldende opholdt sig hjemme paa Ulfshagen indtil han i 1867 kom i Straf. Da han 20/5 68 udgik her fra Fængslet, gik han hjem til Moderen, men blev blot hjemme i nogle Dage. Gik derpaa til Hardanger og kom til Ullensvang, hvor han forblev i nogle Uger og huggede Ved. Tog derpaa Veiarbeide mellem Haranger og Bergen og ernærede sig hermed i 5 Maaneder. Gik derpaa til Bergen og kom i Tjeneste hos en Bager. Var sendt udenfor Bergen og [....] i Byen[?] indtil han i 1870 blev straffet paany.
Da han udgik af Bergens Tugthus, gik han til Søndfjord, hvor han atter blev straffet. Forinden havde han gaaet og slængt om nogethvorsteds paa Østlandet, idet det Tyveri som han nu har udstaaet Straf for, var begaaet før han kom til Søndfjord. Blev arresteret paa [.......], og for at faa Ende paa det, bekjendte han sine Tyverier. Blev saa transporteret til Hougsund Fængsel. Grunden til alle hans Forbrydelser ligger i Mangel paa Stadighed, siger han.
Var Væver i 14 Maaneder, men var ikke videre duelig, hvorhos Lægen mente, at han ikke havde godt af det slags Arbeide. Senere har han spikket, især Papirknive, Smørskeer og desl[?]. Var ganske flink og duelig i dette Arbeide. Vil se at komme paa Fiske. Begiver sig derfor over Hallingdal til Hardanger. Har 2 Gange været med paa Fiske. Mener nu, at han skal være bleven mer stadig. 
Saa nogenlunde upaaklagelig i sit ydre Forhold, men han er rimeligvis den samme Tyvenatur, som neppe undgaar fornyet Straf.
Ved løsladelsen vundet 4 [pund] paa enkelt Tillægskost. Var i 3 Classe og havde 1/2 Tomme Tobak. Præstens Charakter ved Indbringelsen og Løsladelsen:
2,5/2- for Læsning og 2,5/2,5 for Christendomskundskab.

Sognepræsten til Aal skriver 20/1-75, at Angjældende paa mange Aar ikke har været hjemme, hvor man heller ikke har bemærket ham siden hans sidste Løsladelse.

Atter under Tiltale i Lærdal. Sagfører Kofod begjærer Acterne 5 Juli 1877. Acterne sendt 11/7.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Håpar på hjelp frå Even eller Richard. 🙂

Takker for tilliten, Gunnar – men denne skriveren og jeg er ikke venner. Har stridt med ham ved flere anledninger, med mildt sagt vekslende hell. Jeg er (som alltid) dypt imponert av hva du har fått ut av ham. Formidabelt. Men jeg kan dessverre ikke være til noen hjelp. 😞

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dypt og indelig imponert, Gunnar. Du forvandler kråketær til de liddeligste setninger! 🙂 Det er en glimrende historie som kommer frem her, og jeg takker og bukker det ryggen tåler.

Litt interessant at det han sier om slekten sin. Det er riktig at halvbroren er 30 og broren Hermund 22 (som det jo faktisk står), men han utelater broren som også heter Ole og søsteren Ingebjørg som gifter seg med den visstnok kjente spelemannen "Skøren" i 1875. Broren Ole var muligens allerede utvandret til Amerika her, og kanskje søsteren som gift ikke teller lenger? Er det noen som kjenner hvordan disse mekanismene fungerte?

At det ikke var begått straffbare handlinger i slekten utenom farens lille feilsteg er ikke helt riktig - skjønt vår mann Ole neppe visste dette som er sitert under, ettersom bestefaren Arne døde i 1837.

Fra Ål bygdebok:

Aktor sa det slik i 1792: "så fremt Arne ikke bliver refset i Tiide, kan man befrykte at han vil blive en farlig Lem i det offentlige Sælskap." Aktor vart noko nær sannspådd.
    Arne fortalde sjølv frå livet sitt på tinget 1832: som 12-åring tok han tenest hjå framande, m.a. på Ringerike. Han kom borti ymse saker som gav han kortare tukthusopphald. Så knivstakk han Knut Knutson Granhagen og sat 4 veker på vatn og brød i Drammen Rådstue. Straffesaka gjekk vidare til Stiftsretten og enda med dom i Høgsterett i 1797. Arne hadde også ein dom for ulovleg brenning av heimebrent.
    Då Arne kom ut att frå tukthuset, reiste han til Hamburg med skuta til skipper Mærding. Han verva seg og var soldat i den Østerrikske hæren. Etter 8 år som soldat deserterte han under eit felttog i Italia og kom seg heim att til Hallingdal. Han tente hjå Bendik Lie på Nes før han kom attende til Ål i 1807.
    I 1808 hadde Arne truga seg til omgang med ei tenestjente på Sundre. Etterpå smatt jenta ned frå fjøshjallen, stengde fjøsdøra og henta husbonden.
    Arne var tiltala for tjuveriet på Gullhagamoen (7 pottar salt, 1 søtost og litt smør) i 1832, men pga. alder, familieansvar og lågt verde på tjuvekostane vart han sett fri medan saka gjekk. Saka vart utsett tre veker, men Arne kunne ikkje lova å møte. Han måtte ta seg arbeid for "livets ophold" og det var uvisst kvar det vart. Domen vart tre års tvangsarbeid på Akershus festning. Og der døydde han.

Også en fargerik fyr!

I det hele kan det synes som brennevin og løstsittende kniv var obligatorisk i Hallingdal i gamle dager 😁

Igjen tusen takk for glitrende arbeid, Gunnar!

Mvh Øistein

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det kan stå

....var han stiv og mørkræd.....      (ingen prikk over øen, men...)

og

.....blev han arresteret paa mistanke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Lauritzen skrev:

Lurer på om det kan stå

....var han stiv og mørkræd.....      (ingen prikk over øen, men...)

og

.....blev han arresteret paa mistanke

Mistanke kan vere rett! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar vel med venstre side også:

Fangens forklaring om sit levnet og uddrag af retsakterne

Ole Olsen Ulfshagen

1 Om hans tidligere forbrydelse se under hans forrige no. 306....

2 boken no. II. 23 aar. Sømand. Siden løsladelsen herfra har han

3 været 2 reiser tilsøs og siden streifet landet rundt. Hjem i Aal.

4 Ved Bergens bythingsdom af 18 marts 1869 er han derhos for

5 tyveri og fravigelse fra sin tjeneste ilagt fængsel paa vand og brød

6 og 5 sp. mulkt.

7 Ved samme retsdom af 15 juli 1870 er han for tyveri og betleri

8 ilagt 18 maaneders stafarbeid. Løsl. fra Bergens tugthus 20/3...

9 Ved Søndfjord sorenskriveries dom af 10 juli 1871 er han for tyveri

10 ilagt 8 dagers fængsel paa vand og brød. Negtede at have været straffet før.

11 Ved Eker, Modum og Sigdal  sorenskriveries dom af 14 september 1871

12 er han nu for 4de gangs grovt og tyvs delaktighed og som tillegg for 3dje

13 gangs tyveri ilagt 3 aar og 4 maaneders strafarbeide. I sag med

14 no. 93 Thore Thoresen Thuistad (?)  og en svenske August Svenson, som

15 ikke er blevne anholdt (senere paagrebne i Christianssand)

Se om sagen ved no 93...

Den 21 september 1871 indkom han i fængsel paa 2 aar 2 maaneder og 20 dager.

I margen:

Løsladt 11 december 1873 med

Milepenger til Hallingdal - sp 9 sk

Extrapenger                       1 sp - sk

1 sp 9 sk.

Til bekledning af fængselet: jakke af pilst (?) no, 2, buxe af pilst (?) no. 3, vest, halsetørklede

buxesæler, sko og undertrøie.

(Hva pilst er har jeg ingen aning om. En slags stoff?)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell!

Jeg mistenker deg for å like dette arbeidet! 😄

Marg.jpg.7c73f29f2289c556f01f21633406b424.jpg

Jeg zoomet inn og er usikker på begynnelsen av setningen og ordet etter Vest. Kan det være en a i stedet for s i Pilst? - uten at jeg finner ut hva verken Pilst eller Pilat er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Øistein Storm Eide said:

Hei Kjell!

Jeg mistenker deg for å like dette arbeidet! 😄

Marg.jpg.7c73f29f2289c556f01f21633406b424.jpg

Jeg zoomet inn og er usikker på begynnelsen av setningen og ordet etter Vest. Kan det være en a i stedet for s i Pilst? - uten at jeg finner ut hva verken Pilst eller Pilat er for noe.

Fik i Bekledning af ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kjell Lauritzen skrev:

jakke af pilst (?) no, 2, buxe af pilst (?) no. 3,

Har ikke støtt på ordet før, men det er vel en type stoff? (bomull e.l.?) Pilot / Pilat synes jeg det står. Men googling er forgjeves, rimeligvis. Alt for mange Piloter og Pilates-utøvere der ute . . . 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Øistein Storm Eide skrev:

Fik i Bekledning af ?

Fængslet – som Kjell allerede har tydet over . . . 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Øistein Storm Eide skrev:

usikker på begynnelsen av setningen og ordet etter Vest.

Begynnelsen er ganske riktig Fik i Beklædning . . . Og ordet etter Vest er Halsetørklæde – som Kjell igjen allerede har tydet. 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Even, dette er både morsomt og interessant. Men er du enig i at fangen var mørkræd? (  Ikke mørkerød,altså!)

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Even Stormoen said:

Begynnelsen er ganske riktig Fik i Beklædning . . . Og ordet etter Vest er Halsetørklæde – som Kjell igjen allerede har tydet. 🙂

Mvh

Halse tørklæde i to ord ja. Sorry! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Øistein Storm Eide skrev:

Halse tørklæde i to ord ja. Sorry! 🙂

Ehh. vel ikke egentlig to ord, men delt med bindestrek:

. . . Halse-

tørklæde.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Kjell Lauritzen skrev:

Joda, Even, dette er både morsomt og interessant. Men er du enig i at fangen var mørkræd? (  Ikke mørkerød,altså!)

Kjell,

Du er tydeligvis langt mer komfortabel med denne skriveren enn meg, (Imponert både over deg og Gunnar) så ‹foglarne vet› . . .  I sammenhengen så kan det vel virke sannsynlig. Straffecellene var ofte mørke, av og til betegnet som «mørk Celle» – m.a..o. det dypeste mørke skulle liksom få synderen til å angre sin brøde ytterligere.

Noen og enhver kan bli mørkredd av mindre . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider