Gå til innhold
Arkivverket

Hans Jacob Nilsson født i Sverige i 1843 og død i Stokke i 1916

Mikkel Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Min tipp oldefar var Hans Jacob Nilsson og han kom fra Fals i Bohuslän. Han giftet seg med Andrine Marie Mathiasdatter. Han var på bottlenose fangs og jobbet som hvalflenser. Jeg vet imidlertid ikke hvilket firma han jobbet for, slik at jeg kunne sjekket mannskapslister etc. Er det noen som kan hjelpe meg med dette? All info om Hans Jacob og hans slekt er av interesse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari

Ja det er denne familien som du har vist til i FT 1910, men hans årstall er feilskrevet. Det skal være 1843. Her er FT 1900:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037144004606

Hans far var trolig Nils Månsson fra Svarteborge og mulig Fals var en gård eller lignende i nærheten der. Det vet jeg ikke.

Takk for at du interesserer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

648574827_Svarteborg-O-C-4-1835-1860-Bild-108(1).jpg.c1a6ff017693efd6ff9ba44ac645af5d.jpgEn kandidat f. 3/6 1842 i Svarteborg, foreldre  Nils Månsson og Anna Nilsdtr., 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for hjelpen Kari. Nå fikk jeg mye info om den svenske slekten også og når og hvor han kom til Norge. Kjempe jobb! 🙏😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mikkel Lauritzen

Jeg legger inn bilde av familieoppstilling for Nils Månssons søsken og foreldre og også bilde av hans fars foreldre og søsken fra boken:

Familjer i Svarteborg 

Utarbeidet av Hans Karlsson og utgitt i egen regi 1990

Husforhør 1830 viser at Hans Jakobs far, Nils Månsson er født 20. januar 1806: (feiltolket som juni)

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0042370_00113

2A216B94-88B8-4EC8-8FFB-FCE2E1801CE3.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Karlsson har laget slektsoppstillinger fra flere socken i Bohuslän. Disse kan (kunne) fjernlånes på biblioteket.

Familjer i Svarteborg socken / utarbetad av Hans Karlsson.

Karlsson, Hans, 1927-1997 (författare)
Publicerad: [S.l.] : [s.n.], 1990

Familjer i Foss socken : från 1600-talet t.o.m. 1833 / utarbetad av Hans Karlsson.

ISBN 
Publicerad: [Kungsängen] : [H. Karlsson], 1996

Familjer i Håby socken / utarbetad av Hans Karlsson.

Publicerad: 1990

Familjer i Mo socken / utarbetad av Hans Karlsson.

Publicerad: 1993

Familjer i Bärfendal socken / utarbetad av Hans Karlsson.

Karlsson, Hans, 1927-1997 (författare) Publicerad: 1991    

https://libris.kb.se/hitlist?q=WFRF%3A(Karlsson+Hans+1927+1997)&d=libris&m=10&p=1&hist=true&noredirect=true  

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow Anne-Lise. Fantastisk - tusen takk. Veldig spennende det du har funnet om min tippoldefars slekt i Bohuslan. 🙏😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en skikkelig bonus og fått vite mye om min slekt i Sverige. Tusen takk for all hjelp. Som nevnt var Hans Jacob på hvalfangst (bottlenose). Noen som kan finne ut for hvem han jobbet, hvilket rederi? Eller kan dere hjelpe meg med eventuelle kilder jeg kan lete i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider