Gå til innhold
Arkivverket

Sommerschield – Summerscales fra Yorkshire til Norge. Er det interessant å se hvordan det ser ut der de kom ifra? Se på TV serien «Den nye dyrlegen»

Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Kanske litt utenfor de vanlige emnene her, men om det ikke passer, gi beskjed så tar jeg det bort.

Henrik Sommerschield (Sommerscale) 1584-1664 var født i Giggleswich i Yorkshire, kom til Norge og fikk stor etterslekt. Vi er mange i som kan følge våre aner tilbake til Henrik. Jeg var på besøk i Giggleswich, Settle i Yorkshire for noen år siden og fikk visning av erfarne slektsforskere som visste mye om familien. Vi reiste rundt i distriktet og så steder med anknytning, hvor de hadde bodd og hus de hadde bygd. En gård som lå en bit utenfor Giggleswich ser ut som en av gårdene som vises i begynnelsen av alle episoder i TV serien. Vi fikk parkere en bit fra gården, for de som hadde den nå, ville ikke ha besøk. Det man ser i TV serien er en bakke ned til en gård med noen hus. På fasaden på et hus inne i Giggleswich var det en tavle med ett stilisert ansikt årstallet 1660 og «LSMS». Huset var altså bygd av en av mine forfedre. Så, om sommerferien skall planlegges nå, så kan jeg anbefale ett besøk i Yorkshire.

Yorkshire.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei, - meget fjerne slektning! Så artig det må ha vært å være der borte og sett landskapet og hus forfedre kan ha bodd i. Jeg har faktisk tenkt at det måtte være omtrent som det er i Den nye dyrlegen, som jeg har sett med stor glede. Men, - forfedrene våre kan vel ikke akkurat ha bodd i det huset som ble bygget i 1660, - da var vel Henrik vel etablert i Trondheim? Er det bildet du legger ut fra fjernsynsserien, eller har du tatt det selv, - og er det av Summerscale? Jeg har bare sett det bildet som er i slektsboken, og det er vel sett fra en annen kant, så det ser annerledes ut. Vet du om dette bildet i boken er riktig? Interessant å høre at det fremdeles bor folk der som faktisk vet at de også hører til den slekten! Jeg skulle gjerne dratt dit, men det blir nok ikke noe av, - men det var veldig morsomt å høre at det er flere som liker å ha forfedre fra Yorkshire!

Vennlig hilsen

Ellen

Sommerscale.JPG

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja det er fint å ha få kontakt med slektninger og dele informasjon 😉 Og jeg bare undrer, har du testet DNA og i så fall er det en liten rest felles?

Bildene jeg har lagt ut her har jeg tatt selv. Jeg har hatt litt problem med min PC, så jeg kan ikke gi beskjed nå om hvilken av slekten som bygde huset, men det var en stor familie. Det var jo vanlig att det var en av de yngre sønnene som ble sendt til Norge for å handle.

Jeg sender PM med mer informasjon når jeg får ordnet med mitt arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg har nok ikke testet meg, men hvis opplysningene i slektsboken til Henrik Sommerschild er riktige, er to av Henriks døtre, Elisabeth og Stinchen, blant mine mange formødre, - Elisabeth til og med mange ganger! Jeg har ikke orket å telle hvor mange ledd det er tilbake til dem, men  jeg tror Elisabeth er tipp-tippoldemor til min tipp-tippoldemor.

Og vet du noe mer enn det som står i slektsboken, ville det være veldig fint å få høre det!

Vennlig hilsen

Ellen

Endret av Ellen Elster Martol
En "tipp" for lite i siste setning!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Jeg har ikke lest den boka du har og kopiert bilde ifra. Har du boka selv, eller er den på bibliotek? Jeg har min informasjon fra en CD skive jeg fikk når jeg var der borte, og en hjemmeside som dessverre er borte. Men, når det gjeller huset så er det bygd av en av våre forfedre. Jeg har lite mer rydding å gjøre før jeg kan gi mere informasjon, men jeg har familien tilbake til Thomas S. født ca 1470 død 27 des. 1563. Jeg har også utskrift av testamenter etc, som dokumentasjon på dette. Det er en del år siden jeg jobbet med det, så jeg får grave litt til.

Er det andre slektninger som har interesse, kom med innspill her eller med PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Nasjonalbiblioteket får jeg beskjed: Tilgang for norske IP-adresser 😒 Får se når jeg tar en tur "hjem" i sommer. Men ett spørsmål, hvor langt tilbake i slekta står det om i boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt at du ikke får den opp! Han nevner en Henry Summerscales allerede i 1299, men jeg har ikke sjekket om han kan binde de to Henryene sammen. Du blir nok nødt til å ta deg en tur til Norge😉

Vennlig hilsen

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Eller bruke VPN

13 minutter siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Endret av Niels Hegge
Dobbel klikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vpn fungerer, men etter problemene jeg hadde med min PC er det flere andre saker som også må på plass, men det kommer sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider