Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av heimstadsforklaring og myntenhet

Øistein Storm Eide
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg forsøker å lære meg å tyde protokollskrift og det er ikke alltid like lett...

Er det noen som har tid til å hjelpe meg med denne: https://media.digitalarkivet.no/view/58928/200  Nr 94 nederst på siden og neste side?

Og hva betyr tegnet etter 36 i vedlegget?

På forhånd takk! 🙂

Mvh Øistein

36 ... i Penge.jpg

Endret av Øistein Storm Eide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 s[killing] i Penge.
Vil du ha forklaringa til Ole Olsen, òg? Jobbar med saken. 🙂

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Gunnar!

Ja takk, gjerne forklaringen også. Blir en fin fasit som jeg kan bruke til å lære litt sjøl 🙂

Mvh Øistein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løskarl Ole Olsen Ulshagen (ikke Alsager)

har forklaret, at han er 22 Aar gammel og født paa Pladsen "Taralspladsen" under Gaarden Ulshagen i Aals Præstegjeld i Hallingdalen af Forældre Ole Andersen og Hustru Guri Olsdatter, der Begge endnu lever og bo paa fornævnte Plads. Confirmeret 16 Aar gammel i Aals Hovedkirke af Sognepræst Kjelstrup. Angjældende har stadig opholdt sig i sin Hjembygd, ligetil Vaaren 1864, da han drog til Hardanger, og arbeidede der og i Lærdal Sommeren s[amme] A[ar], hvorefter han vendte hjem til Aal og opholdt sig hjemme, ligetil han kom under Tiltale for begaaet Tyveri, for hvilket han udstod 6 Mdr. Bodsfængselstraf, fra 20 Novbr. 1867 til 20 Mai 1868. Efter sin Løsladelse var han igjen hjemme en kort Tid; Sommeren 1868 arbeid[sic] han i Lærdal og ud paa Høsten s. A. kom han til Bergen og i Tjeneste hos Bager Jordan ved Nykirken, hos hvem han var omtrent 15 Uger; Vinteren 1868/1869 deeltog han i Fisket og kom atter hjem til Hallingdalen Vaaren 1869. Kort efter blev han, som efterlyst, transporteret til Bergen og for her begaaet Tyveri samt for at have forladt Tjenesten hos Bager Jordan idømt 25 Dages Fængsel paa Vand og Brød, som han udstod i Bergens Distriktsfængsel. Sommeren 1869 var han hjemme, kom Høsten s. A. til Bergen, drog derfra til Hardanger og Hougesund samt deeltog i Vinterfisket, hvorfra han kom tilbage omtrent 8 Uger efter Nytaar 1870. Vaaren 1870 var han en kort Tid hjemme og senere har han vandret om paa Øst- og Vestlandet, indtil han for omtrent 6 Uger siden ankom hertil. Angjeldende, som den 19de f. M. blev indsat paa Tvangsarbeidsanstalten i 2 Maaneder, er atter under Forfølgning for Tyveri, og er ved Underretsdom tilkjendt 8 Maaneder Strafarbeide.

Bergens Pltkr., d. 19 Juli 1870.

Th. Magelssen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode Gunnar!

Jeg bøyer meg i støvet og kan bare uttrykke sterk takknemlighet. Jeg hadde brukt uker og neppe fått det i nærheten av det du klarer.

Dette er også en glimrende læring for meg når jeg skal tyde ord.

All honnør! 🙂

Mvh

Øistein

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider