Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av pantebok og beliggenhet av gammel gård

Viktoria Wettergreen
 Del

Recommended Posts

Hei! Setter stor pris på om noen kan hjelpe med å tolke beskrivelse av beliggenheten på gården i dette pantedokumenter fra Pantebok; 5, side 362 fra Bærum. 

https://media.digitalarkivet.no/view/21015/365

«Ved sommer-tinget for óstre og væstre Bærum den 7 juni 1788 er læst og publisert følgende documenter. 

Jeg underskrevne Lars Erichsen Hoevig kiended og hermed gjør vitterlig at mig ifølge den.. noe med neste eier av søndre Høvik sogneprest Sverdrup.. 

Beskrivelsene av beliggenhet starter på setning 5;

… den gaarden Hoevig (??) beliggende.. forstår ikke så mye annet enn at gården Ballerud og den kongelige Drammensvei er nevnt. 

På forhånd stor takk! 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis:

05. . . den Gaarden Høvig tilliggende Hæste-Hauge, som forhen har været eiet og brugt i fællesskab af begge Gaarden

06 Høevigs Opsiddere; hvilken Hæste-Hauge er beliggende i nordvæst fra Gaarden Høvig og grændser mod Gaarden

07 R??stads Eiendele(?) paa væstre, mod Gaarden Balleruds Eiendele paa nordre og østre, men mod den Almindeli-

08 ge Konge Vei paa søndre Side . . .

Slots- og Sogneprest Sverdrup eier allerede halve Høvik ser det ut som. Lars selger også et annet jordstykke til ham.

[…] beliggende om Gaardens Huuse strekkende sig fra g??

ved mit Sædhuus og Lade, og et stykke neden omkring Hr. Sverdrups paa Gaarden Høevig staaende Huusebygninger

saaledes som dette Jordstykke allereede for sig selv findes afdeelt og andgivelse(?) [tomt felt?]

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Forsøksvis:

05. . . den Gaarden Høvig tilliggende Hæste-Hauge, som forhen har været eiet og brugt i fællesskab af begge Gaarden

06 Høevigs Opsiddere; hvilken Hæste-Hauge er beliggende i nordvæst fra Gaarden Høvig og grændser mod Gaarden

07 R??stads Eiendele(?) paa væstre, mod Gaarden Balleruds Eiendele paa nordre og østre, men mod den Almindeli-

08 ge Konge Vei paa søndre Side . . .

Slots- og Sogneprest Sverdrup eier allerede halve Høvik ser det ut som. Lars selger også et annet jordstykke til ham.

[…] beliggende om Gaardens Huuse strekkende sig fra g??

ved mit Sædhuus og Lade, og et stykke neden omkring Hr. Sverdrups paa Gaarden Høevig staaende Huusebygninger

saaledes som dette Jordstykke allereede for sig selv findes afdeelt og andgivelse(?) [tomt felt?]

Mvh

Tusen hjertelig takk igjen! Denne teksten var ekstra vrien og synes jeg! Men dette var stor hjelp i videre kartlegging av eiendommen og hvordan den har skiftet eiere underveis! Dette enorme puslespillet faller sakte men sikkert på plass! 🙏🏻
Ramstad er forøvrig gården den grenser til i vest! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først var i gang – begynnelsen:

01 Jeg underskrevne Lars Erichsen Høevig Kiendes og hermed giør vitter

02 lig at ieg ifølge den imellem Slots og Sogne Præsten til Agger Velærværdige Hr. Sverdrup og mig trufne Accord-

03 erende(?) Besigtelses Forretningen over hans eiende hafne(?) Gaard Høevig passeret 2den maii (??) haver solgt og

04 afhendet, ligesom ieg herved til velbemelte Hr. Provst Sverdrup, aldeeles sælger, skiøder og afhender min eiende Andeel

05 (??)  . . .

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Even Stormoen skrev:

Når jeg først var i gang – begynnelsen:

01 Jeg underskrevne Lars Erichsen Høevig Kiendes og hermed giør vitter

02 lig at ieg ifølge den imellem Slots og Sogne Præsten til Agger Velærværdige Hr. Sverdrup og mig trufne Accord-

03 erende(?) Besigtelses Forretningen over hans eiende hafne(?) Gaard Høevig passeret 2den maii (??) haver solgt og

04 afhendet, ligesom ieg herved til velbemelte Hr. Provst Sverdrup, aldeeles sælger, skiøder og afhender min eiende Andeel

05 (??)  . . .

Mvh

Tusen hjertelig takk!! 🙏🏻🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider