Gå til innhold
Arkivverket

Ny gåte i dall slekten?

Mats Kalstad
 Del

Recommended Posts

https://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/middelalder/diplom_vise_tekst.cgi?b=4531&s=n&str=

I denne teksten har jeg funnet at Gaute Ivarsson skal ha en farbror med navnet "Torgyl[yc]tsson "

om jeg har oversatt denne teksten riktig, noen som kan dobbelsjekke? Isåfall har vi muligens et navn flinke forskere kan finne ut mer om.

Han kjøpte og solgte eiendommer og gjorde avtaler mellom felt og fjell og ga arven min og deres arv til deres rettmessige eiere for alltid. Jeg betalte 17 kopperløp for 9 Mamateboll i Fresswigh og 8 kopperløp for å kjøpe ut de 16 kopperløpene i Nioss som min farbror Torgyl[yc]tsson og jeg, sammen med min svoger og min venn, eide. Jeg har også mottatt forskuddsbetaling og siste betaling, og alt i mellom. For å gjøre dette brevet sant og pålitelig, ber jeg Niels Klausson, rådmann i Beren, Pedher skredder og Korth skredder om å bekrefte dette med sine segl, da jeg ikke har noen segl selv. Skrevet i Beren, på St. Bergitte dagen, i år 1512 etter Kristus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg i farten leser den setningen står det noe lignende som dette:

• ... mynne ii fadher brødher som the haffde selth Torgyl[yc]tsson och iegh vnthe myn swagher och myn frenkhe
  • ... mine 2 farsbrødre som de hadde solgt Torgil ..tsson og jeg unte min svoger og min frenke.. 

Sikkert andre som tar dette på strak arm, men må se litt mer på hele teksten..

Uten at jeg har studert hele teksten ferdig, så ser jeg dessverre ikke at navn på farbror av Gaute er funnet, men interessant brev uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Odd Annar Tangen skrev:

Jeg registrerer at Johan Mats nekter og følge forumreglene. Av den grunn fortjener han ikke hjelp. 

Hei, det er forståelig at du kan føle en viss frustrasjon over nokon som ikke følger forumreglene, som jeg. Men i mine auge fortjener alle hjelp, uansett hva de har gjort. Som dette forumet, og felleskapet bør personer som deg Odd prøve og være mer tålmodig og hjelpsom ved dei nye i dette forumet. Spesielt med dei unge for dei er framtiden som man sier. Og Sånn som du opptrer og hindrer en del for min videre fortsettelse i mitt slektsforskning. Bør du føle en viss skam, for min interesse. Med dette melder jeg meg ut av slektforskning forumet. Jeg vil savne dette felleskapet og slektsforskningen, men jeg håper personleg at personen som deg. Tar imot dei unge på en bedre måte. takk for all hjelpen jeg har fått. Og med dette går en trist gutt av slektsforskningen. 

takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del håper jeg at du fortsetter - det er flott at ungdommer som deg har fått interesse for slektsforskning så tidlig. Ta gjerne kontakt med Digitalarkivets administrasjon så finner man kanskje en løsning for deg. 

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjølvsagt kjekt at ungdomar er innreiser i Slektsforskning.  Men DA har sine reglar, fullt navn på dei som deltek i DA sine forum !

Så kvifor Johan Mats med bortimot 300 innlegg meiner at han fortjener all hjelp, når han sjølv bryt DA sine reglar ??

Odd Annar Tangen :  EG er heilt einig med deg.  
Kvifor gje nokon hjelp
(bruka si eige tid) som ikkje vil / bryr seg om å fylgja DA sine spele-reglar ?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Jon Sværen skrev:

Det er sjølvsagt kjekt at ungdomar er innreiser i Slektsforskning.  Men DA har sine reglar, fullt navn på dei som deltek i DA sine forum !

Så kvifor Johan Mats med bortimot 300 innlegg meiner at han fortjener all hjelp, når han sjølv bryt DA sine reglar ??

Odd Annar Tangen :  EG er heilt einig med deg.  
Kvifor gje nokon hjelp
(bruka si eige tid) som ikkje vil / bryr seg om å fylgja DA sine spele-reglar ?

Det du sier er ganske så kontroversielts Jeg personleg har aldri sakt jeg trenger all verdens hjelp. Men jeg sier ikke nei til hjelp blant proffe slektsforskere. Du skulle bare vist kor mye jeg har lært… Jeg personleg hadde planer om og hjelpe andre når jeg har fått livet mer på stell, og hjelpe andre og lære vekk kunnskapen jeg har skaffet av desse flinke forskerene.  Du er en av dei som hindrer desse i å utvikle seg og lære mer. Blant anna meg! 

Jeg tror det er viktig å huske at alle slektsforskere begynner en plass og det er derfor viktig at dei med felles interesse lærer sammen og hjelper kvarandre. Så jeg vil oppfordre til en mer inkluderende og støttende tilnærming til medlemmer som ønsker å lære mer om slektsforskning, men ikke vil gå fram som offentlig blant anna meg. Jeg har blant anna laget bok, flere wikipedia sider og bidratt stort til offentligheten. 

jeg føler at din antagelse om at jeg personlig mener at jeg fortjener all hjelp, er feilaktig. Isåfall går alt jeg lærer tilbake til offentligheiten og jeg holder ingenting tilbake. Ps: kanskje du vør vurdere og oppsøke hjelp før du kommenterer. «Sett deg inn i sakene» 

Dette blir den siste meldingen jeg forklarer mer ang dette. 

Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider