Gå til innhold
Arkivverket

Annotasjonsrullene

Elisabeth Oosterhoff
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg skriver en bok om en norsk kaptein som registrerte seg i annotasjonsrullen i 1866 for første gang. Han var da 15 år. Jeg vil inkorporere informasjon om sjømannsrullene, etc,.

Jeg har nøye lest det dere har skrevet på Arkivverket, men jeg har noen spørsmål:

Dere skriver «Rulleføringen etter reglement av 1859 - Fra 1860 må rullene hos innrulleringssjefen betraktes som rene sjømannsruller som følge av verneplikts- og utskrivningsloven 1857.» Betyr dette at fra og med 1860 så var sjømannsrullene bare brukt som et register over norske sjømenn og ikke for mulige sjømenn å bli brukt i den norsk(/danske) marinen?

Jeg leste et annet sted at før en ung seiler kunne komme på annotasjonsrullen, så måtte han bli inspisert av «et military board.»

Dere skriver: «Mannskapet ble delt i fire klasser: helbefarne, halvbefarne, sjøvante og ikke sjøvante» og «halvbefarenhetsgrad fikk de etter ett års tjeneste i utenriksfart etter fylte 15 år.»

Hva var minimumsalderen for å skrive seg inn i annotasjonsrullene? Var dette frivillig i 1866? Hva var kriteriene for å kunne bli oppført i annotasjonsrullen? Jeg leste et annet sted at før en ung seiler kunne komme på annotasjonsrullen, så måtte han bli inspisert av «et military board.» Er dette korrekt?

Siden man kun fikk halvbefarenhetsgrad etter ett års tjeneste i utenriksfart etter fylte 15 år, betyr det at det tidligste man kan få halvbefarenhetsgrad er når man er 16?

Hva var kriteriene for å bli helbefaren?

Hva var kriteriene for å bli karakterisert «sjøvant» og «ikke sjøvant»?

Etter det jeg skjønner var det ikke alle som var oppført i annotasjonsrullene som fikk patent. Hva krevdes for å få utstedt en patent?

Og var det så at de som ikke fikk en patent inntil de var 22 år, ville automatisk bli overført til Hovedrullen uansett? Men hvis de ikke hadde patent, kunne de ta hyre på skib? Var de allikevel sjømenn?

Nar en sjømann ble spurt om å arbeide på en båt, kunne han da bare ta hyre på båten eller måtte han først dra til innrulleringskontoret og få en ny patent?

Hvis en kaptein ville ansette 5 sjømenn: hadde han da forpliktelse til å registrere dem først som ansatte på sin båt?

Tusen takk for hjelpen!

Med vennlig hilsen, 

Elsiabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, selv om det var et reint sjømannsregister blei sjømannsrullene etter 1860 også brukt til å holde orden på mulige sjøfolk til marinen (som etter 1814 ikke var tilknytta Danmark lengre!).

For de detaljerte spørsmålene dine om sjøinnrulleringen antar jeg at man må foreta et lite studium av kildene eller leite i litteratur om emnet for å få besvart alt dette. I tillegg til det Arkivverket har skrevet, så finner du også mye om emnet i Liv Myklands håndbok til statsarkivene som er tilgjengelig på Digitalarkivet:

https://www.digitalarkivet.no/db10171808729528

En grei plass å leite etter mer informasjon og referanser er Nasjonalbilioteket sine skanna aviser/bøker/tidsskrift. F.eks i denne artikkelen til Inge Eikeland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anita,

Tusen, tusen takk for denne informasjonen. her var det mye interessant!

Ha en flott dag!

Atter tusen takk!

med vennlig hilsen,

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider