Gå til innhold
Arkivverket

Bergen- Søker å finne opphavet til Magrete Dorthea Lind(e)gaard f. ca 1772.

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

• Ivar Moe changed the title to Bergen- Søker å finne opphavet til Magrete Dorthea Lind(e)gaard f. ca 1772.

Hei Ivar.

Jeg har ikke noe om Magrethe. Men i databasen min har jeg Rasmus Lindgaard. Han var fra Danmark. Hvem han var gift med vet jeg ikke, men han hadde to sønner. Det var  Jens Rasmussen Lindgaard og Nils Rasmussen Lindgaard 1657-1690. Sistnevnte var gift med Anne Pedersdtr. Lem og de hadde i alle fall 7 barn.

Jens på sin side hadde to barn, sønnen Rasmus Jensen Lindgaard ble gift med Modeste Didrichsdtr. Fæster. og fikk to barn bed henne. Rasmus var født i Assens på Fyn, Danmark og døde i Bergen 1712. 

Jens hadde også datteren Karen 1657-1740 og hun ble gift med Alexander Didrichsen Fæster og fikk 9 barn med ham, alle født før 1700.

Magrethe er jo et navn som ofte dukker opp i Fæster slekten, så det ville ikke forundre meg om din Magrethe kan være en etterkommer her.

Jeg ser Ketil svarte mens jeg skrev. Kanskje denne Andreas Lindgaard er en etterkommer som kan knyttes til det jeg har nevnt her i mitt innlegg.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Skifte etter moren i 1783:

Hei Ketil og mange takk.

Dette var særdeles gode og nyttige opplysninger. Da vet vi at foreldrene var Andreas Lindgaard og Christine Jensdatter

Jeg finner Andreas Lindgaard som politibetjent i Bergen ellers lite opplysninger om Andreas og Christina Jensdatter. Jeg får søke videre.

Alle tips er hjertelig velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg har ikke noe om Magrethe. Men i databasen min har jeg Rasmus Lindgaard. Han var fra Danmark.

Ja, jeg prøver å knytte denne Margrethe til Lindegaard/Fæster slekta. Nå vet vi utfra skiftene som Ketil fant at foreldrene var Andreas og Christine Lindegaard, men så var det å finne hans foreldre. Mulig det ikke blir så enkelt.

Flere av etterkommerne til Margrethe og Niels er å finne i Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Andreas og Christina døper flere barn i Danmark i følge FamilySearch.

Search Results - Andreas Lindgaard • FamilySearch

Andreas Lindgaard ble begravet 17.09.1787 i Domkirken i Bergen. Han var angivelig født rundt 1732.

Andreas Lindegaard - Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1776-1821 (1301M1) - Digitalarkivet

Christine Jensdtr. ble begravet samme sted 30.01.1783. Hun skal være født omlag 1735.

Christine Jensdatter - Ministerialbok for Domkirken prestegjeld 1776-1821 (1301M1) - Digitalarkivet

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider