Gå til innhold
Arkivverket

"Eldhuset er ganske forråtnet" - Hva kan slike formuleringer fortelle oss om alderen på bygninger eller tømmer?

Knut Totland
 Del

Recommended Posts

Jeg har lest mange åbots- og takseringsbesiktigelser, og da står det rett som det er at ulike bygninger er råtne i mer eller mindre grad.

I et eksempel fra Nordmøre i 1686 står det blant annet at eldhuset og høyløen begge var ganske forråtnet, og et fjøs er beskrevet som ganske råttent og fordervet. Disse måtte rives og nye oppbygges. Da antar jeg at bygningene var temmelig gamle, eller kanskje var tømmeret gjenbrukt fra eldre bygninger.

Kan dette fortelle oss noe om alderen på bygningene eller tømmeret? Hvor lenge vil det ta før tømmeret i bygningene begynner å råtne i et typisk norsk kystklima? Jeg forventer ikke at noen har et eksakt svar på dette, det er det nok for mange variabler til, men er nysgjerrig på å høre synspunkt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utan vedlikehald på taket (vatnet renn inn);

materialar utan påført (tjøre) eller naturleg impregnering (kjerneved, furu, lerk m.m. er naturleg impregnerte);

dårleg grunnarbeid (syllstokken rett på jord),

... så kan det gå fort.  10-20 år?

Og så kan vurderinga av "ganske fordervet" vere svært så subjektiv og tøyeleg (avhengig av om du skal betale for det, eller bruke det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå "Herøyboka - Bygdesoga 1" (Herøy på Sunnmøre) s. 432:  

1761: husa mykje godt nye (Hans Strøm: "vakraste prestegardshusa på Sunnmøre")

1793: Større reparasjon av prestegarden 

1818:  visitasprotokollen (reknar med at det er biskopen sin): husa i "forsvarleg stand"

1821: ny prest, notert i kallsboka: "Ved min ankomst til kaldet forefandtes alle præstegaardens

husbygninger nedraadnede og i fallefærdig tilstand".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At husene gikk fra "forsvarlig stand" til "nedråtnet og falleferdig" på bare tre år, understreker det du nevner ovenfor - at dette er høyst subjektivt. Ny-presten ville vel ha skikkelige hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider