Gå til innhold
Arkivverket

Nordskog-barna i USA 1890 -

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

I min forrige tråd om emigrasjon fra Arendal 1887 fikk jeg oppklart mye.  Men jeg vil gjerne ha fullført historien om 1. generasjon Nordskog/Norskog i USA.  Faren til barna - Tarjei/Terje Olsen Nordskog, døde jo i Walsh county, ND i 1890.  Mora Tone bodde deretter hos sine gifte døtre, og døde i Wyoming 1920.  Men for 3 av hennes 10 barn er det lite jeg vet:

a. Gunhild Tarjeisdtr Nordskog.  Trolig født 1880, men ikke funnet i kirkebøker verken i Fyresdal eller Vegårshei. Hun var med til USA (gjennom Canada) høsten 1887.  Deretter ingen spor?

b. Sigrid         "              "  d.y.     Født i Vegårshei 1884.  Med under emigrasjonen 1887.  Er det hun som er tjenestejente (Sarah) i Mayville, Traill county under US census  1900?  Hva så?

c. Olaf Norskog.  Født i Walsh co 1889.  Bosatt hos sin søster Olene(Lina) og svoger Andrew Anderson i Beltrami co, MN under US census 1900.  Deretter ingen spor, men trolig død før 1910

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god begynnelse.

Ja, det må være riktig jente.  Det står også at faren var gruvearbeider i Froland.  I 1882 var han gruvearbeider på Vegårshei.  Det var flere gruvearbeidere fra Froland som fulgte med til Vegårshei, da Ettedalsgruva (bly,sink, sølv) kom i produksjon ca 1880.

Men det betyr også at familien hadde flyttet før de varslet presten i Fyresdal om flytting i mars 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Tore!

Du bør legge inn eksakt f. dato (hvis du har) for disse barna. 

Sigrid f. 18. august 1884, # 16 - https://www.digitalarkivet.no/kb20060509130276

Da er det vel hun som er gravlagt i Sheridan, Sheridan Co, Wyoming som Sarah Nordskog - Lenke FAG - https://www.findagrave.com/memorial/54346282/sarah-nordskog

Hun døde i en ulykke (brann), legger ved artikkel som omh. ulykken - https://www.newspapers.com/clip/119445551/the-butte-miner/

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for siste innspill også. Det er riktig dame - triste greier.  Hun er gravlagt på samme kirkegård i Sheridan Co som sin søster Signe,  som var gift med Robert Graham Bruce fra 1908.  Signe døde i 1913, trolig barnløs.

Når det gjelder eksakte fødselsdatoer så fikk jeg en gjennom første innlegg:

a. Gunhild T Nordskog.  Født 31.10.1879 i Froland!

b. Sigrid d.y burde jeg ha opplyst om, for hennes dåp hadde jeg funnet i kirkeboka for Vegårshei

c. Olaf T Nordskogs fødselsår har jeg beregnet til 1889 ut fra at han var 11 år under US census 1900.  Men jeg må endre kommentaren fra mitt første innlegg om at han trolig var død før 1910.  Siden Egil J fant ut at Sigrid døde i 1905, og mora Tone i 1910 oppgav at hun hadde 7 barn i live - så bør han være en av dem!

Det er ennå en søster - Olene (Lina/Lena i USA)  - født i Norge ca 1877 - som jeg ikke har sikker fødseldato for.  Jeg har forgjeves lett i kirkeboka for Fyresdal, og også Froland...........

mvh Per Tore Solheim

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Kan se ut som hunkalte seg Nellie i USA - legger ved en side fra FS - https://www.familysearch.org/tree/person/details/GXSC-DZQ

FAG - https://www.findagrave.com/memorial/31715934/nellie-larson

Deaths
Mrs. Thomas Larson.
Mrs. Nellie Larson, wife of Thomas Larson, died yesterday forenoon at the family home, Big Horn, aged 36 years. Funeral services were held at Big Horn this afternoon. Rev. Gordon officiating. Interment was in the Big Horn Cemetery.
Mrs. Larson was a native of Norway. She is survived by her husband, three sons and two daughters, two brothers, Thomas Norskog, and Ole Norskog and her mother, Mrs. Norskog. All the surviving relatives live in or near Big Horn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

c. Olaf T Nordskogs fødselsår har jeg beregnet til 1889 ut fra at han var 11 år under US census 1900.  Men jeg må endre kommentaren fra mitt første innlegg om at han trolig var død før 1910.  Siden Egil J fant ut at Sigrid døde i 1905, og mora Tone i 1910 oppgav at hun hadde 7 barn i live - så bør han være en av dem!

Olaf ble f. 25. mars 1890 (transkriberingen er helt på jordet)

The U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969

Name: Olaf Rog
Baptism Age: 0
Record Type: Baptism
Birth Date: 25 Mar 1890
Baptism Date: 22 May 1890
Baptism Place: Walsh, North Dakota, USA
Father: Torgenters Rog
Mother: Tone Tovsdotter
Church Name: Hvideso Lutheran
Church Location: Hoople, North Dakota

1890 Olaf.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en Ole Norskog gravlagt på samme kirkegård - FAG - https://www.findagrave.com/memorial/31723185/ole-norskog

MAN KILLED WHEN CAR IS OVERTURNED
Accident Occurs on the Big Horn Cement Road----Two Women are Injured.
Ole Norskog, whose home is at Big Horn, was almost instantly killed late last night when the car he was driving left the cement road at a point not far from the Adams Ranch and was overturned catching Norskog underneath. Two ladies, who were in the car were also severely injured and were removed to the State Hospital.
It seems that Norskog, who was driving a Kissel car with two men and two women with him, was enroute for his home at Big Horn and just as he crossed the steel bridge the car left the cement slab on the right side where there was an offset of several feet.
The accident happened late at night and only the most meager details of the tragedy are available.

Sister was Nellie Norskog Larson

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel Olaf i census 1920 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MNBP-WXL

Name: Olaf Narskog
Sex: Male
Event Date: 1920
Event Place: Sheridan, Wyoming, United States
Event Place: Wyoming, Sheridan
Event Type: Census
Birth Year (Estimated): 1891
Birthplace: North Dakota
Marital Status: Single
Race: White
Relationship to Head of Household: Hired man
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Household Identifier: 40
Line Number: 52
Sheet Letter: B
Sheet Number: 6
Sheet Number and Letter: 6B
Affiliate Film Number: 2029
Affiliate Publication Number: T625
Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Sannsynlig Gunhild i census 1900 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9VR-CTC

F. mnd og år transkribert som Oct 1874, men se original så står det 1879, hvilket også stemmer bedre med alder = 20 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Det er ennå en søster - Olene (Lina/Lena i USA)  - født i Norge ca 1877 - som jeg ikke har sikker fødseldato for.  Jeg har forgjeves lett i kirkeboka for Fyresdal, og også Froland...........

FAG - https://www.findagrave.com/memorial/190262293/lena-anderson

Lena Norskog Anderson

BIRTH
1 Apr 1876
Norway
DEATH
17 Jan 1945 (aged 68)
Grygla, Marshall County, Minnesota, USA
BURIAL
Beltrami County, Minnesota, USA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse info fra Egil Johannesen. 

Det siste gravminnet over Olene/Lina/Lena har jeg sett, med fødselsdato 1.4.1876.

Men jeg skulle gjerne funnet fødselen/dåpen  hennes i ei norsk kirkebok.  Påliteligheten til opplysninger fra USA for innvandrere kan være så ymse....

Familien til Tarjei og Tone Nordskog bodde i Fyresdal 1875 (folketellinga) og i Froland 1879 (Gunhilds dåp).

Oppsummeret om barneflokken:

a.       I disse åra  fikk de mange barn. Tone oppgav selv i 1900 at hun hadde født 10 barn, hvorav 8 var i live. 10 år senere oppgav hun samme antall fødte barn, hvorav 7 nå var i live:

1.       Sigrid d.e./Sarah  1867 - 1961.  Gift 1887 med Talleiv Jonson Strand. MN

2.       Signe d.e.  1868. Død før folketellinga 1875

3.       Gunhild d.e. 1871 - 79.

4.       Tov - Tom/Thomas  1874 -1947 . Gift 1903 med Lydia Peterson. WY.13 barn

5.       Olene  - Lina/Lena 1876  -1945  Gift med Andrew Anderson, Beltrami, MN

6.       Gunhild d.y - Nellie 1879 - 1916.  Gift med  Thomas  Larson i Big Horn, WY. 3 barn

7.       Signe d.y 1882 - 1913 Gift med Robert Graham Bruce. Sheridan, WY

8.       Sigrid d.y  - Sarah 1884 - 1905.  Omkom i brann  WY

9.       Olava - Olivia 1887 - 1971.  Gift med Hans Kaldon Hanson, MN.

10.    Olaf – Ole  1890 – 1920. Omkom i bilulykke  WY

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Det siste gravminnet over Olene/Lina/Lena har jeg sett, med fødselsdato 1.4.1876.

Men jeg skulle gjerne funnet fødselen/dåpen  hennes i ei norsk kirkebok. 

# 26 - Telemark fylke, Mo, Skafså i Mo, Ministerialbok nr. I 6 (1865-1885), Fødte og døpte 1877, Side 49, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061127320052

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tusen takk for all info, særlig til Egil Johannesen!

Vel, 1 år feil fødselsår på gravminnet....Samt at Tarjei og Tone Nordskog først var innom gruvene på Åmdals Verk, før de reiste videre til Froland, deretter Ettedalen på Vegårshei.

Nå står det igjen litt om tida deres på Vegårshei (Ca 1880 - 87), bl.a hvilken husmannsplass de bodde på.  Her kan jeg nok få hjelp av kjente

Beste hilsen Per Tore Solheim

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider