Gå til innhold
Arkivverket

Dødsregistreringer i Aurland 1821-1859

Odd Vattekar
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg håper på hjelp med nedenstående 'utfordringer' vedr. døde i ministerialboka for Aurland, 1821-1859.

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 281 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 2, Bottold Olsen. Hva er hans stilling/stand? (Huusmand og ??skytter?)

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 289 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 3, Lukris Larsdatter. Hva er hennes/stand? (Feier og Tmands K[one].?)

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 307 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 48, Østen Pedersen. Hva er det første ordet i anmerkningen? (? Barn, som havde fulgt sin Moder til Stølen, bortkom om Aftenen den 15de Juli og forvildede sig paa Fjeldet. Otte Dage efter fandtes det paa et afsides Sted, men var da uden alt Tegn paa Liv.)

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 351 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 21, Ole Andersen. Hva står det i anmerkningen? (druknet i ??)

Kirkebøker: Aurland sokneprestembete, SAB/A-99937/H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. A 6, 1821-1859, s. 353 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Nr. 28, Jørgen Olsen Styvi. Hva er hans stilling/stand?

Takknemlig for hjelp med dette.

Mvh

Odd Vattekar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Odd Vattekar skrev:

Nr. 2, Bottold Olsen. Hva er hans stilling/stand? (Huusmand og ??skytter?)

Tja – synes jo det står Stangskytter . . . Aner ikke om det har noen relevans, men en yndet sport var jo i sin tid «Papegøyeskyting» hvor man skjøt på en ‹fugl› av papir / papp / tre som var festet til en lang stang. Har bare opplysninger fra Bergen, men kjenner ikke utbredelsen. Ville vel uansett vært underlig om man fikk dét som ‹yrkestittel› . . . 😉

1175870930_Skjermbilde2023-02-23kl_00_35_54.jpg.30e7a89620c15d3a41117d97224d842b.jpg

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror – etter litt ‹opplesing› om emnet – at man trygt kan skrote husmannen fra Aurland som ‹Fuglekonge›/«Stangskytter» (i hvert fall i dén betydningen.)

Se denne artikkelen.

Beklager at jeg nok førte både meg og deg på villsomme veier. Papegøyeskytingen var så absolutt forbeholdt de Kondisjonerte. I Bergen. Hvilket unnslapp min sviktende hukommelse . . . 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når jeg først har begynt å mase om hvor feil jeg tok – en lignende og vel en anelse mer fargerik, utfyllende (og til tider noe språklig haltende) beskrivelse av papegøyeskytingen. For den som måtte være interessert. 🙂

Nå ‹thrasher› jeg tråden din, men lover å holde opp . 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mathias og Even

Takk for god hjelp!

Gammel håndskrift kan være vanskelig å tyde og vi kommer ikke alltid fram til et entydig svar.

Hva slags skytter Botold Olsen kan ha vært, vet vi altså ikke med sikkerhet. Selv om han ikke var papegøyeskytter, så var det veldig artig å lese om tradisjonene fra Bergen. Takk for det! Og det ser jeg ikke på som 'thrashing' av tråden. Tvert imot.

Fra egne aner i Lærdal har jeg eksempel på en person som i 1772 ble oppnevnt på tinget til 'offentlig jeger' i jakt på bjørn, ulv, gaupe og jerv. Botold kan jo ha hatt en tilsvarende funksjon i Aurland, selv om vi ikke klarer å tyde hans tittel.

20-åringen Ole Andersen 'druknet i Vildelse'. Jeg er enig i at det kan være en riktig tolking. Det må vel i så fall bety at han var sinnsforvirret?

Odd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider