Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp ønskes: Jacob Nikolaisen Lindström, f. ~1835, antagelig død i Vardø ~1874

Harald Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en tippoldemor, Gjertrud Olsdatter fra Voss. Familietradisjonen sier at hun skulle dra til Amerika med sine foreldre, men de ble overtalt til å dra nordover istedet. De slo seg ned på Hinnøya, og der møtte Gjertrud en fisker som het Thomas Jacobsen Vik i følge min far, og de bosatte seg i Vardø. Der fikk de flere barn, men før min oldemor rakk å bli født, døde Thomas Jacobsen på sjøen. Alt dette har jeg klart å fått bekreftet ved hjelp av digitalarkivet.

Det min far ikke hadde sagt, men som jeg fant ut og han bekreftet at han hadde blitt fortalt av sine foreldre, var at hun som enke fikk et barn utenfor ekteskap. I følge min far hadde de tenkt til å gifte seg, men "svensken døde". Tøft for Gjertrud å enda en gang miste en mann mens hun var gravid. I det minste gikk det bra med lille Marie Lovise, min far fortalte at hun hadde giftet seg med en fisker, fått mange barn og flyttet til Tempe i Trondheim hvor min farfar en gang hadde besøkt dem. Så de hadde nå kontakt med familien. (Jeg fant dem ganske riktig igjen i Tempe).

Men hvem var denne svensken? På dåpsoppføringene står ganske riktig en snekker og ungkar Johan Nikolaisen Lindstrøm, og det høres jo svensk ut med en Lindstrøm:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000031037378

(klokkerbok) https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000027919832

Men jeg finner ikke noe annet tegn til Johan Nikolaisen Lindstrøm i Norge, hverken noe som tilsier at han skulle dødd eller utvandret (eller innvandret i første omgang). Jeg har prøvd å søke etter ham i de svenske tilsvarende digitalarkivet, men jeg er ikke noe flink til å bruke dem. Er det noen som vet hvem han kunne ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker på "Johan Nicolaisen Lindstrøm" på nb.no får jeg direkte treff i boka Syvende far i Steigen og andre slektninger : slektsbok. B. IIa. 

Boka er imidlertid ikke tilgjengelig for lesing digitalt, så da må du vel få tilgang ved å logge deg på. 

https://www.nb.no/items/1f7e0e1eb4f897225b3b3591f50f3444?page=0&searchText="Johan nicolaisen lindstrøm"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de hadde planlagt å gifte seg, er det vel grunn til å tro at han ble ble boende i Vardø?
Jeg klarer ikke å finne noen døde med dette navnet i Vardø fra 1874 og årene etterpå ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg finner han ikke levende heller, hverken før eller etter - og hvis han hadde blitt boende hadde han vel i det minste blitt pålagt å forsørge barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Harald Korneliussen skrev:

Nei, men jeg finner han ikke levende heller, hverken før eller etter - og hvis han hadde blitt boende hadde han vel i det minste blitt pålagt å forsørge barnet?

Det var nok litt tilfeldig hva man ble pålagt. Barnebidrag ble ikke lovfestet før i 1915.

De Castbergske barnelovene - stortinget.no

Vi får lete litt i Sverige. Kanskje reiste han tilbake. Kanskje dro han et annet sted, eller kanskje døde han til sjøs?
Han kan også ha emigrert til Amerika. Her er det mange muligheter.

Så bør vi sjekke hva som står i boka som Grethe nevnte.

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Grethe Flood skrev:

Når jeg søker på "Johan Nicolaisen Lindstrøm" på nb.no får jeg direkte treff i boka Syvende far i Steigen og andre slektninger : slektsbok. B. IIa. 

Boka er imidlertid ikke tilgjengelig for lesing digitalt, så da må du vel få tilgang ved å logge deg på. 

https://www.nb.no/items/1f7e0e1eb4f897225b3b3591f50f3444?page=0&searchText="Johan nicolaisen lindstrøm"

Jeg har boken her hjemme.

Side 197 under Vinsnes er Marie oppført med ektemann samt 5 barn, men intet nytt om "din" Lindstrøm. 

Peder Martin Christiansen 25/8-1867 (Dypingspollen 17) g.m. Marie Lovise Johansdatter 13/9-1874 (For: U. Johan Nicolaisen Lindstrøm og E. Gjertrud Olsdatter Vardø)

Familien i FT1900 Kvitskjærmo  (bruk under Vinsnes i Steigen) - her er også Gjertud oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke om den oppføringen. Der står det at Gjertrud bare er besøkende, og at sedvanlig oppholdssted er Kjelvik. Da flyttet hun antagelig til sin datter (min oldemor) Theodora på sine eldre dager, for de bodde i Honningsvåg. Det kan forklare hvordan vi har endt opp med den gamle amerikakofferten hennes. Stadig puslespillbiter som faller på plass.

Tusen takk for den, Gry Onarheim Dahlmo!

Endret av Harald Korneliussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider