Christer Kjølsrud Skrevet Februar 26, 2023 Del Skrevet Februar 26, 2023 (endret) Så langt jeg kan se er "Gårder og slekter i Borge og Torsnes" (Østfold) et 18 binds verk, og bare de to første bindene er digitaliserte(?) Er det noen som vet i hvilket bind jeg finner gården Kjølsrud/Kjølsrød? Hvis noen har boka for hånden, hadde jeg vært veldig glad for et oppslag om de tidligste formene av gårdsnavnet Kjølsrud. Gården ble blant annet annonsert til salgs 2.5.1893 i Fredriksstad Blad: Endret Februar 26, 2023 av Christer Kjølsrud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Steen-Karlsen Skrevet Februar 26, 2023 Del Skrevet Februar 26, 2023 Dette er de 18 bøkene som har kommet ut på Gyldenstjerne forlag. https://www.gyldenstierne.no/ Bind 1: Grimstad og Holm Bind 2: Heie, Thorsø og Humlekjær Bind 3: Heieren, Fuglenebb, Glosli, Rød, Veel og Korseberg. Bind 4: Kile, Ødegård, Refsahl, Roppestad og Husvik. Bind 5: Næs, Berg, Skalle, Skallegård og Dahl. Bind 6: Selbak og Kjølberg - del 1 Bind 7: Selbak og Kjølberg - del 2 Bind 8: Selbak og Kjølberg - del 3 Bind 9: Begby, Lilleby, Haugsten, Gansrød, Ulfeng, Grårud, Nybøle og Laverød Bind 10: Torp søndre, Sandem og Kjølstad Bind 11: Torp mellom Bind 12: Torp nordre Bind 13: Moum Bind 14: Borge, Lilleborge, Pinnerød, Balterød, Visur, Ophus, Kjølshunn, Hunn og Skjørviken/Skivika Bind 15: Tofteberg, Veberg, Haugen, Kviberg og Sandheia/Heia. Bind 16: Vesten. Bind 17: Gretnes og Sundløkka Bind 18: Årum Christer Kjølsrud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer Kjølsrud Skrevet Februar 26, 2023 Forfatter Del Skrevet Februar 26, 2023 6 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev: Bind 14: Borge, Lilleborge, Pinnerød, Balterød, Visur, Ophus, Kjølshunn, Hunn og Skjørviken/Skivika Takk for dette, Torbjørn. Siden Kjølsrud skal ligge ved siden av Borge Østre, går jeg for bind 14 når jeg bestiller på biblioteket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berit Knudsen Skrevet Februar 26, 2023 Del Skrevet Februar 26, 2023 I flg. O Rygh så er Kjøls-Hunn (Kjølsund?) nabogården til Borge. Store Borge gnr. 62 og Kjøls-Hund gn. 61. Ingen andre Kj.... gårder er nabo med Borge. Christer Kjølsrud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer Kjølsrud Skrevet Februar 26, 2023 Forfatter Del Skrevet Februar 26, 2023 4 minutter siden, Berit Knudsen skrev: I flg. O Rygh så er Kjøls-Hunn (Kjølsund?) nabogården til Borge. Store Borge gnr. 62 og Kjøls-Hund gn. 61. Ingen andre Kj.... gårder er nabo med Borge. Takk, Berit! Jeg har også sjekket med Rygh, og ser at han ikke har noen Kjølsrud-gård i Borge og Torsnes. Nå er det jo eieren selv som kaller gården Kjølsrud i salgsannonsen fra 1893, så jeg er spent på hva det står i bygdeboka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Berit Knudsen Skrevet Februar 27, 2023 Del Skrevet Februar 27, 2023 Borge meieri. FT 1900 https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01036998000684 FT 1910 https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01036339006996 Christer Kjølsrud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Weberg Skrevet Februar 27, 2023 Del Skrevet Februar 27, 2023 Selgeren av gården i 1893 het Hans Kristian Borge (1862 - 1941) Kjøperen het Johan Edvard Olsen (1863 - 1920) "Borge Østre" som ble sammenføyet med Kjølshunn rett før gården ble solgt i 1893, var bruksnr 12 av Gnr 62 Borge Store. Betegnelsen "Kjølsrud" på Kjølshunn tror jeg må være en trykkfeil i annonsen. Betegnelsen nevnes ikke i Bind 14. mvh jan w Christer Kjølsrud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer Kjølsrud Skrevet Februar 27, 2023 Forfatter Del Skrevet Februar 27, 2023 3 timer siden, Jan Weberg skrev: Betegnelsen "Kjølsrud" på Kjølshunn tror jeg må være en trykkfeil i annonsen. Takk for at du sjekket bygdeboka for meg, Jan. Det er nok riktig som du sier, at det er en trykkfeil i annonsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå