Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Så langt jeg kan se er "Gårder og slekter i Borge og Torsnes" (Østfold) et 18 binds verk, og bare de to første bindene er digitaliserte(?)

Er det noen som vet i hvilket bind jeg finner gården Kjølsrud/Kjølsrød?

Hvis noen har boka for hånden, hadde jeg vært veldig glad for et oppslag om de tidligste formene av gårdsnavnet Kjølsrud.

Gården ble blant annet annonsert til salgs 2.5.1893 i Fredriksstad Blad:

Screenshot_20230226_142713.thumb.jpg.1998134b73865bda2b9204497dc96cf1.jpg

Endret av Christer Kjølsrud

Dette er de 18 bøkene som har kommet ut på Gyldenstjerne forlag. https://www.gyldenstierne.no/ 

Bind 1: Grimstad og Holm

Bind 2: Heie, Thorsø og Humlekjær

Bind 3: Heieren, Fuglenebb, Glosli, Rød, Veel og Korseberg.

Bind 4: Kile, Ødegård, Refsahl, Roppestad og Husvik.

Bind 5: Næs, Berg, Skalle, Skallegård og Dahl.

Bind 6: Selbak og Kjølberg - del 1

Bind 7: Selbak og Kjølberg - del 2

Bind 8: Selbak og Kjølberg - del 3

Bind 9: Begby, Lilleby, Haugsten, Gansrød, Ulfeng, Grårud, Nybøle og Laverød

Bind 10: Torp søndre, Sandem og Kjølstad

Bind 11: Torp mellom

Bind 12: Torp nordre

Bind 13: Moum

Bind 14: Borge, Lilleborge, Pinnerød, Balterød, Visur, Ophus, Kjølshunn, Hunn og Skjørviken/Skivika

Bind 15: Tofteberg, Veberg, Haugen, Kviberg og Sandheia/Heia.

Bind 16: Vesten.

Bind 17: Gretnes og Sundløkka

Bind 18: Årum

• Liker 1
6 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Bind 14: Borge, Lilleborge, Pinnerød, Balterød, Visur, Ophus, Kjølshunn, Hunn og Skjørviken/Skivika

Takk for dette, Torbjørn. Siden Kjølsrud skal ligge ved siden av Borge Østre, går jeg for bind 14 når jeg bestiller på biblioteket.

4 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

I flg. O Rygh så er Kjøls-Hunn (Kjølsund?) nabogården til Borge.

Store Borge gnr. 62 og Kjøls-Hund gn. 61. Ingen andre Kj.... gårder er nabo med Borge.

Takk, Berit! Jeg har også sjekket med Rygh, og ser at han ikke har noen Kjølsrud-gård i Borge og Torsnes. Nå er det jo eieren selv som kaller gården Kjølsrud i salgsannonsen fra 1893, så jeg er spent på hva det står i bygdeboka.

Selgeren av gården i 1893 het Hans Kristian Borge (1862 - 1941) Kjøperen het Johan Edvard Olsen (1863 - 1920) "Borge Østre" som ble sammenføyet med Kjølshunn rett før gården ble solgt i 1893, var bruksnr 12 av Gnr 62 Borge Store. Betegnelsen "Kjølsrud" på Kjølshunn tror jeg må være en trykkfeil i annonsen. Betegnelsen nevnes ikke i Bind 14.

mvh jan w

• Liker 1
3 timer siden, Jan Weberg skrev:

Betegnelsen "Kjølsrud" på Kjølshunn tror jeg må være en trykkfeil i annonsen.

Takk for at du sjekket bygdeboka for meg, Jan. Det er nok riktig som du sier, at det er en trykkfeil i annonsen.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.