Gå til innhold
Arkivverket

Tyske arkiver - noen med erfaring

Nina Kröger
 Del

Recommended Posts

Jeg sjekker min tyske side av familien og har brukt tyske kirkebøker som er tilgjengelige på nett. Har nå kommet til det punkt der hvor jeg må ta turen fysisk for å få vite mer. Noen med erfaring rundt dette? Er det slik som her i Norge med statsarkiv og riksarkiv, og søkemuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Nina 🙂

Hvilket punkt har du kommet til siden du må ta turen fysisk?

G-gruppen har vel det meste av relevante tips ref slektsforskning i Tyskland.

Her et utdrag: 

Den tyska sekretessen är i praktiken oerhört besvärande för släktforskare. Så kan till exempel en sökning i den tyska folkbokföringen på en person hos ett "Standesamt" (1876 och senare) vara omöjlig om man:
    1)  inte kan visa att det är en släkting i rakt nedstigande led
    2)  inte har exakta datum att ange
    3) inte är beredd att betala vad det kostar.
Ett besök på arkiv är som regel avgiftsbelagt och platsbokning nödvändig.

Den som vill ägna sig åt tysk släktforskning måste veta, att det i Tyskland inte finns motsvarigheter till SVAR, Riksarkivet eller landsarkiven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Hei igjen, Nina 🙂

Hvilket punkt har du kommet til siden du må ta turen fysisk?

G-gruppen har vel det meste av relevante tips ref slektsforskning i Tyskland.

Her et utdrag: 

Den tyska sekretessen är i praktiken oerhört besvärande för släktforskare. Så kan till exempel en sökning i den tyska folkbokföringen på en person hos ett "Standesamt" (1876 och senare) vara omöjlig om man:
    1)  inte kan visa att det är en släkting i rakt nedstigande led
    2)  inte har exakta datum att ange
    3) inte är beredd att betala vad det kostar.
Ett besök på arkiv är som regel avgiftsbelagt och platsbokning nödvändig.

Den som vill ägna sig åt tysk släktforskning måste veta, att det i Tyskland inte finns motsvarigheter till SVAR, Riksarkivet eller landsarkiven.

Hei igjen Gry 😊, og takk for hjelpen sist.

Jeg har noen skifter jeg skulle ha sjekket og det er i Hamburg + prøve å finne ut mer om oldemoren min. Så har jeg Wustrow i Prussia som ligger under Brandeburg og Berlin. Der er det egentlig bare å lese kirkebøker. Kirkebøkene for det område er ikke tilgjengelig på nett enda. Håpet at jeg kunne ta alt under ett da med besøk et sted, Hamburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nina,

Tyske (spesielt nordtyske) steder kan ofte finnes ved å gå inn på https://www.archion.de/de/suche/ og taste inn stedsnavnet i søkefeltet Freitext. Hvis man er heldig, ligger stedet der med kirkebøker klare til oppslag. Det legges hele tiden ut nye.
Du er visst en av de heldige. Der finner du kirkebøker både fra Wustrow og Hamburg.

Når du har funnet det du er interessert i, kan du betale for en måneds tilgang og lete av hjertens lyst. Det fine med Archion er at de IKKE automatisk fornyer abonnementet ved månedens utløp, så du slipper ubehagelige overraskelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Egil Fredheim skrev:

Hei Nina,

Tyske (spesielt nordtyske) steder kan ofte finnes ved å gå inn på https://www.archion.de/de/suche/ og taste inn stedsnavnet i søkefeltet Freitext. Hvis man er heldig, ligger stedet der med kirkebøker klare til oppslag. Det legges hele tiden ut nye.
Du er visst en av de heldige. Der finner du kirkebøker både fra Wustrow og Hamburg.

Når du har funnet det du er interessert i, kan du betale for en måneds tilgang og lete av hjertens lyst. Det fine med Archion er at de IKKE automatisk fornyer abonnementet ved månedens utløp, så du slipper ubehagelige overraskelser. 

Hei Egil. Jeg har brukt archion.de og funnet mye, men det er ikke alt som ligger ute. De stedene i Hamburg som min familie er fra er ikke digitalisert enda og det samme med Wustrow. Jeg planlegger en tur til Hamburg til sommeren, og jeg er så heldig å ha funnet en kusine av pappa’n min som er like ”hekta“ på slekta som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider