Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp til Hans Olsen død 1885.

Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Kan jeg få hjelp til å tyde det som står over avdøde Hans Olsen som døde 18. Mars og ble begravet 25.mars 1885? Skriften er litt vanskelig og er ikke helt sikker på datoene her.

Kan det være enn yrkestittel? Det som står over navnet tror jeg gjelder fhan og ikke personen  rett ovenfor han

Han jeg prøver å finne var bror til min tipptippoldefar John Olsen men har hatt store problemer med å finne Hans Olsen etter folketellingen I 1865.  Eller i kirkebøker.

Dvs.  ble nettopp oppmerksom på en folketelling I 1870  når jeg søkte via Family Search og der fant jeg han. Fant at Anne Cathrine døde I 1872 og  at han ble gift igjen I 1874.

Skriften er ikke så lett å tyde, men  fødselsår ( 1815 ) og fødested Fredrikstad  stemmer med alder og fødested til  bror av min tipptippoldefar John Olsen som flyttet  fra Aker til Sør Trøndelag i 1842. 

Jeg har ikke klart å finne Hans Olsen i folketellingen 1875  men han var med I folketellingen 1870 to år før Anne Cathrine døde i 1872. Han  var opprinnelig pottemakermester  men var handelsborger ihvertfall fra 1870. Han ble gift på nytt 1874 med Anne Helene Jørgensdatter fra Berg prestegjeld  Kan de ha vært utenlands i noen år? Underveis har jeg funnet ut hvem tre av søstrene til Hans  ble gift med, Anne Helene,  Maren og Mathea ble gift med og noen av dere barn i forbindelse med dåp.Dres yngste bror Syver Olsen  døde antageligvis som barn eller ungdom. Min tipptippoldefar John reiste til Trøndelag og ble gift og fikk fem sønner, før han døde i 1855.

Fem av de første barna  til Hans  og John  ble født omtrent i samme perioden, for John  1844 - 1854, for Hans v 1844- 1856 som fikk to barn  til i 1858 og 1861. Avstanden  var stor den gangen men kanskje kan de ha kjent til hverandre likevel? 

Det store spørsmålet er hvor  Hans Olsen og Helene oppholdt seg i  folketellingen 1875, og for Ole Sigvard / Sivert og Albert Henrik / Fredrik  sin del, etter f.t. i 1870. De to siste har jeg heller ikke klart å finne i noen av folketellingene  verken 1875  eller de senere folketellingene fra 1885 tilogmed 1910.

Men å altså til det som er notert over navnet til avdøde Hans Olsen født 1815 i Fredrikstad hvis jeg har tydet det rett.  På forhånd mange takk!

Mvh. Wenche J.Falck. 

Løpenr. 27 på siden 349.

Gamle Aker prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10617a/F/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1880-1887, s. 349
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060928050306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel i hvert fall G.M. som er gårdsmann. 

Tillegg: Jeg lurer på om det tilhører mannen over. Det ser ut som Hans Olsen er 15 år gammel.

Endret av Lene Benedicte Lauritzen
Ny informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!  Takk, jeg så det og tenkte at da er det mer tvilsomt at han er den samme med den yrkeserfaring han hadde innen pottemakeriog deretter handelsborger hva må det sistnevnte innebæter, men synes det står noe etter G.M, også☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 er G.M. [gift mann] Handelsborger Hans Olsen. Tallet 15 er nok ikke alderen hans direkte, rubrikken er fødselsår.

Mvh

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Even Stormoen skrev:

27 er G.M. [gift mann] Handelsborger Hans Olsen. Tallet 15 er nok ikke alderen hans direkte, rubrikken er fødselsår.

Mvh

Tusen hjertelig takk! Da er det han!

17 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Ok!  Takk, jeg så det og tenkte at da er det mer tvilsomt at han er den samme med den yrkeserfaring han hadde innen pottemakeriog deretter handelsborger hva må det sistnevnte innebæter, men synes det står noe etter G.M, også☺

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk   Handelsborger Hans Olsen er den rette! Googlet på adressen Maridalsveien 121 og det var et fint hus! 😊  De bodde i Holmens gate I 1865 og bodde der eller i det området fra 1840 tallet etter at han giftet seg og fikk sitt første av syv barn. 

Fra å vokse opp i et enkelt hjem ser en at han  arbeidet seg  oppover fra tegleverkdarbeider til formann og pottemakermesterog til kjøpmann og handelsborger. Han var både fadder og forlovet for søstrene sine, også.  😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble født 30.september og døpt 8.oktober 1815. Foreldrene bodde da på Guldbergsiden. Dåpen ble registrert på Glemmen prestekontor. Løpenr. 19. Det er noen interessante navn blant fadderne og den ene var forlover når foreldrene ble gift I 1814. Det er Niels  Bersøe som var leder for haugianerne I Fredrikstad og lot han holde et møte i et hus han eide I Gamlebyen I Fredrikstad.  Haugianerne var virksomme på flere områder i samfunnet i  mange år, før og etter  at Hans N. Hauge ble arrestert i desember 1797 og satt fengslet i mange år.  Haugianerne satte spor etter seg og var virksomme med å etablere flere bedrifter som ga økonomisk vekst til samfunnet og var kjent for  å være arbeidsomme og ærlige. 

Glemmen prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10908/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1803-1815, s. 170-171
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010495

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da. Men siden det bare sto årstallet for når han ble født fant jeg datoen fra  dåpen hans. Det andre ble en digresjon men ble litt interessert når jeg fant ut litt om Niels Bersøe og den historien om haugianerne som han var en viktig del av i Fredrikstad.  Tenkte kanskje at det ikke var en tilfeldighet at Niels Bersøe var trolover under vielsen til foreldrene til Hans Olsen og en av fadderne når han ble døpt. Foreldrene Ole Halvorsen og ElenJohnsdatter flyttet til Aker et år før Hans Nielsen Hauge døde.  Men tror ikke nødvendigvis at de flyttet dit pga haugianerbevegelsen men at de muligens kan ha hatt en viss tilknytning til den i Glemmen på tidspunktet rundt vielse og fødsel av Hans Olsen I og med at lederen for haugianerne var forlover og fadder da Hans Olsen ble født. Men beklager  digresjonen , jeg lot meg rive litt med!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp! Og for svar fra begge men blr overrasket og glad for at det ble oppklart at det står handelsborger.  Det rare er at han ikke finnez i 1875 tellingen. Kan det bety at de var på reise i utlandet på det tidspunktet? Uansett mange takk! 🌹

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Even Stormoen skrev:

Mvh

Hjelpe meg, jeg har vært lenge borte fra slektsgranskingen!!😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Det står vel i hvert fall G.M. som er gårdsmann. 

Tillegg: Jeg lurer på om det tilhører mannen over. Det ser ut som Hans Olsen er 15 år gammel.

Beklager, Wenche, det gikk visst helt i surr for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider