Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Rasmus Olsen 1751- 1827 bosatt på Hide i Herøy Pr.gjeld, Møre og Romsdal gift med Brite Steinarsdtr. 1761-1829?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ved folketellingen i 1801 finner jeg Rasmus på gården Hide med kone og 5 barn. Samme sted bor Pernille Andersdtr. som var mor til Brite.

008 Pernille Andersdatter - 0076 Hiide - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1515P Herøy prestegjeld - Digitalarkivet

I følge bygdeboka for Sande og Rovde bind 1 så ble Pernille Andersdtr. som enke gift med far til Rasmus, se nederst på side 25. Her blir faren kalt for Stor-Ola.

Soga om Sande og Rovde. 1 (nb.no)

I følge FamilySearch giftet Pernille Andersdtr. seg 18.11.1787 med en Ole Olsen.

Search Results - Pernille Andersdatter • FamilySearch

Dersom dette er korrekt het altså far til Rasmus, Ole Olsen. Han skulle være fra Øyra i Syvde, men jeg klarer ikke å finne ham der.

Så jeg håper på hjelp til å lokalisere denne Ole og hvem han var gift med før Pernille og som da er mor til Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved trulovinga 5.mai 1782 er han kalla "Rasmus Ols. Hiide"

Bygdeboka har ei opplysninga bygselbrev 1784 . Du kan sjå om du finn noko om dette i tingboka eller panteboka.

Familyseach er lukka ... - har dei ei kjelde?

Men trulovingar i 1787 i Herøy prestegjeld

https://www.digitalarkivet.no/search/99/15943?forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=brudgom&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&alder=&aar=1787&vidato=&trdato=&sokn_kyrkje=&vistad=&lysning=&konfirm=&altergang=&vaksin=&tidl_gift=&ektesknr=&merknader=

viser ikkje dette paret.  (Men det kan ha vore i eit anna prestegjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om man skal tro bygdeboka, så bodde Rasmus på Hide da han ble gift fordi faren hans hadde flyttet dit og giftet seg med Pernille Andersdtr. Vielsen skal ha funnet sted i Vanylven.

Om jeg går til kirkeboka får Vanylven finner jeg dette, men om det er de samme folka vet jeg ikke.

Pernille Andersd - Ministerialbok for Vanylven prestegjeld 1760-1816 (1511P) - Digitalarkivet

Se øverst på venstre side.

Kirkebøker: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/501/L0002: Ministerialbok nr. 501A02, 1760-1816, s. 111 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Men her er bruden oppført som pike.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, om man skal tro bygdeboka, så bodde Rasmus på Hide da han ble gift fordi faren hans hadde flyttet dit og giftet seg med Pernille Andersdtr. Vielsen skal ha funnet sted i Vanylven.

Dette står vel ikkje i bygdeboka ...

Der les vi at

Pernille Andersd. var gift med Steinar Jakobson, som d. 1787. Ole og Pernille kan ikkje ha vore gifte før det.

Rasmus vart gift med Brite Steinarsdotter i 1782, og fekk bygselsetel i 1784.

Paret du har funne er Ole Olsson Myklebust og Pernille Andersd. Sandnes.

Det er to gardar Myklebust i Vanylven sokn og ein i Syvde (ein landsby med nær 20 bruk i klyngetun).
Det er også eit Myklebust i Sande sokn og eit Herøy sokn. Ole kan vere frå kva som helst av desse.

Sandnes er i Syvde. I bygdeboka er det minst 3 Anders som kan vere far til Pernille - utan at eg finn henne nemnd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Ivar.

Det som står nederst på side 25 i lenken til bygdeboka i mitt første innlegg er følgende:

" Bygslebrev 1781 frå klokkar Gulik Fjelle på 5 mellag. Rasmus kom frå Øyra i Syvde. Faren, Ola, flytte hit og gifte seg med enkje Pernille Andersd. ( sjå ovafor). Han vart kall Stor-Ola."

Så jeg antar at den som skrev bygdeboka må ha tatt den opplysningen fra ett sted.

I folketellingen står det at Pernille var enke etter første ekteskap.

Steinar Jacobsen derimot var gift 2 ganger først med Brite Haraldsdtr. 1701 - 1764 og andre gang med Pernille Andersdtr. I følge den samme bygdeboka var alle barna med første kona. Om det er rett så var Pernille Andersdtr. stemor til Brite.

Men ingenting av dette gir svar på om opplysningene om at Rasmus var fra Øyra i Syvde og hvem som var foreldrene hans.

Det er skifte etter Pernille Andersdtr. Hiide i 1804. Det begynner nederst på side 379a og fortsetter på de to neste sidene. Jeg har problemer med å forstå hele sammenhengen, men ser at datteren Brite Stenersdtr. og Rasmus Olsen er nevnt der. Kanskje det skjuler seg annen informasjon i skiftet.

Skiftemateriale: Søre Sunnmøre sorenskriveri, SAT/A-4122/1/3/3A/L0002: Skifte- / Skifteutloddings- / Skifteslutningsprotokollar, 1800-1807, s. 378b-379a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Dette står vel ikkje i bygdeboka ...

Der les vi at

Pernille Andersd. var gift med Steinar Jakobson, som d. 1787. Ole og Pernille kan ikkje ha vore gifte før det.

Rasmus vart gift med Brite Steinarsdotter i 1782, og fekk bygselsetel i 1784.

Paret du har funne er Ole Olsson Myklebust og Pernille Andersd. Sandnes.

Det er to gardar Myklebust i Vanylven sokn og ein i Syvde (ein landsby med nær 20 bruk i klyngetun).
Det er også eit Myklebust i Sande sokn og eit Herøy sokn. Ole kan vere frå kva som helst av desse.

Sandnes er i Syvde. I bygdeboka er det minst 3 Anders som kan vere far til Pernille - utan at eg finn henne nemnd. Øverst på side 58 finner du Pernille nevnt som bosatt på bruk nr.4 på Hide.

Pernille var i følge bygdeboka fra Hageselle. Og nede på side 57 finner du foreldrene til Pernille, Anders Jonson 1688-1748 og Pernille Helgesdtr. 1688-1763. Øverst på side 58 finner du Pernille nevnt som bosatt på bruk 4 på Hide.

Soga om Sande og Rovde. 1 (nb.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Det som står nederst på side 25 i lenken til bygdeboka i mitt første innlegg er følgende:

" Bygslebrev 1781 frå klokkar Gulik Fjelle på 5 mellag. Rasmus kom frå Øyra i Syvde. Faren, Ola, flytte hit og gifte seg med enkje Pernille Andersd. ( sjå ovafor). Han vart kall Stor-Ola."

Så jeg antar at den som skrev bygdeboka må ha tatt den opplysningen fra ett sted.

Først: det kan vere greit å vere klar over at du viser til "Soga om Sande og Rovde", 2, utgåve. (!975), og at det finst ei nyare utgåve,

"Sandesoga" (1994)  https://www.nb.no/items/8bc3fee9c0d67966a35958de2dcb01d1?page=29&searchText=sandesoga

der opplysningane om Rasmus er endra.  Her er han ikkje frå Syvde, og far hans er ført inn som brukar etter Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Det er skifte etter Pernille Andersdtr. Hiide i 1804. Det begynner nederst på side 379a og fortsetter på de to neste sidene. Jeg har problemer med å forstå hele sammenhengen, men ser at datteren Brite Stenersdtr. og Rasmus Olsen er nevnt der. Kanskje det skjuler seg annen informasjon i skiftet.

skiftet er etter

"den ved døden afgangne Kone Pernile Anders datter.... 

... efterladte arvinger der blev abgivet at være af følgende navne og alder sc.

1. Datteren Martha Steners datter Enke efter afgangen Hans Poulsen Muren, tilstæde

2. Datteren Pernille Steners Datter død og efterladt sig 2de Børn sc.

a Sønnen Anders Svendsen gl. 15 aar med formynder Amund Olsen Giære ej tilstæde

b Sønnen Joseph svendsen gl. 13 aar  ... formynder Rasmus Olsen Hide

3. datteren Anna Steners datter død for 2 aar siden paa gaarden Murevold pa Haramsøen nordenfor Borgensund

dog i Nordre Sundmøers Sorenskriverie og der skal have efterladt sig Børne hvor mange vides ikke.

4. Berthe Stenersdatter givt med Gaardmand(?) Rasmus Olsen Hiide tilstede"

Det ser ut til at buet er insolvent, slik at det ikkje er delt ut nokon arv. I farta ser eg ikkje enkjemannen nemnd.

Her er det forbetringspotensial for bygdeboka ...

Ifl "Sandesoga" var Pernille Andersd.  først gift med Steinar Jakobson, d. 1787, og

så med Ola Johannesson Øyra.

Ola var gift med ei Pernille Rasmusd. d. 1773, og så g. 1773 med ei Marte Samsonsd., d. 1781.

Det står ikkje vigselsår for Pernille A og Ola, men det må ha vore etter 1787.

Det står ikkje noko om at Ola har fått bygselbrev; så det kan hende dei levde på kår (til Pernille på Hide,

og kanskje til Ola på Øyra, Syvde?)

Ein Jakob Rassmusson Gotten har fått bygselbrev på Hide 1780, før Rasmus Olsson får 1784.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Johannesson Øyra i bygdebok for Syvde:

https://www.nb.no/items/baa56d25cc3fa1b2ccb842bb780edda7?page=535&searchText=Syvde

brukar der frå før 1756 til 1768,

2.gong gift 1773  Marta Samsonsd. dl 1781.

Ikkje sagt kvar han heldt til etter 1768.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldra til Rasmus Olsen var Ole Johannessen (Myklebust) og Pernille Rasmusdtr. (Djupvik) på Øren/Øyra i Syvde.

Skiftet etter Pernille Rasmusdtr. i 1772 nemner m.a. sonen Rasmus Olsen (16 år gl.): https://www.digitalarkivet.no/sk20090126690581

Ved skiftet etter Cathrina Olsdtr. på Løvoll i Vanylven i 1837, er den avdøde broren Rasmus Olsen Hide nemnt mellom arvingane, saman med hans arvingar igjen: https://www.digitalarkivet.no/sk20090128620343

Om Ole Johannessen skulle vere gift med Pernille Andersdtr. og busett på Hide, og død i 1817 som Sandesoga påstår, burde vel ikkje Pernille Andersdtr. vere enke etter første ekteskap ved FT1801?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier jeg hjertelig takk for all hjelp. 

Jeg hadde bare tilgang til den gamle bygdeboka, men den ga likevel noen ledetråder.

Skiftet etter Pernille Andersdtr. sier det samme som 1801 tellingen. Hun var enke. Og dersom Ola Johannessen levde til 1817 kan han ikke ha vært gift med henne.

Uansett har jeg fått svar på mine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ivar. 
Det er fortsatt noe som skurrer her. Det er nok rette foreldre til Rasmus, men jeg kan ikke se hvordan Ola Johannessen kan ha vært gift med Pernille Andersdtr. Hun er enke i 1801. Ola er ikke nevnt i skiftet i 1804. Dessuten er hun i følge 1801 tellingen enke etter første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no var det vel du som brukte argumentet "at den som skrev bygdeboka må ha tatt den opplysningen fra ett sted. " ...

Det kan vere feil i bygdeboka (det er fleire oppdaga her) -  og det er ikkje sikkert presten (som førte FT1801) hadde full oversikt

over kor mange ekteskap folk hadde bak seg.

At enkjemannen ikkje er nemnd i skiftet i 1804 kan ha å gjere med at buet er insolvent. Det var ikkje noko att til

korkje enkjemann eller arvingar - altså hadde dei ikkje noko rolle i skiftet.  Men ho er "Kone", ikkje "Enke".

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er fortsatt spørsmålet hvor Ola var i 1801 og hvor eller når han døde.

Bygdebøker er aldri en sikker kilde, men opplysningene man finner der gir ofte en pekepinn på hvor man skal lete etter svaret.

v

Vi gjør alle feil, spørsmålet er hva man evt kan lære av de feilene. Det gjelder også innen slektsgranskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Inge, da fikk vi avklart det.

Det neste må bli å finne ham et eller annet sted i 1801 tellingen.

Kan det være denne karen på gården  Schord i Vanylven 1801? Enkemand efter 2det ægteskab.

022 Ole Johanssen - 0004 Schord - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1511P Vanylven prestegjeld - Digitalarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest sannsynlege kandidaten er vel han som er på Skår i 1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058411000984

Den oppgjevne alderen ved dødsfallet var nok uansett for høg. I skiftet etter faren Johannes Halstensen Myklebust i 1743, var han nemnt som 12 år: https://www.digitalarkivet.no/sk20090126640086

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Inge Nygård skrev:

Den mest sannsynlege kandidaten er vel han som er på Skår i 1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058411000984

Den oppgjevne alderen ved dødsfallet var nok uansett for høg. I skiftet etter faren Johannes Halstensen Myklebust i 1743, var han nemnt som 12 år: https://www.digitalarkivet.no/sk20090126640086

Det ser ut til at det er samme mann vi har funnet Inge. Og dersom det stemmer at han hadde vært gift to ganger, kan vi glemme at han var gift med Pernille Anderdtr.

Takk igjen Inge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider