Gå til innhold
Arkivverket

Nå spør jeg etter et mord som skal ha skjedd i 1730 også på min farmors side

Recommended Posts

Jeg holder på å grave i min farmors historie. Min farmor ble født i 1903 i da på Ekkersnes, nåværende Kvaløya har jeg funnet ut,  med hjelp fra slektsforskere funnet frem til at vi stammer fra Saarivuoma samene og eksakt fra Fjellfinn Hendrik (Heaika) Tommesen fra (ca 1705 - 1772) Jeg leser i Målselv Bygdehistorie del II Gårdshistorie Side 23: " I 1823 kjøper Peder Sjursen jorden av "Kronen" for 60dl. Året etter solgte han den til sønnen Anders for samme pris og kår til seg og ektefellen. Peder Sjursen døde i 1839 og eide da 6mk i Hollendernes som han hadde kjøpt på auksjon i 1824 for 50 dl.... ...I 1912 Overdro Peder Andersen eiendommen til søstersønnen Nils Sivertsen for 595 kr og kår til seg selv. Peder Andersen giftet seg aldri og hadde ingen etterkommere. Han var den siste mannlige ættlingen i Sjur slekta. Slekta var spådd at den skulle dø ut. Spådommen var en hevn etter et drap som skulle ha funnet sted. Dette skulle funnet sted på Fossmo i 1730 årene. Datteren til en av målnesingen av Sjur slekten, rømte med, eller ble "tvunget til å følge med" Saarivuomasamen Olof Tomasson opp i skogen. Noe familien ikke likte. Hennes far, Sjur Svensen og broren dro etter og fant paret i en koie ved fossen. Det er uklart hva som virkelig hendte, men utgangen var at Olof Tomasson ble funnet drept/dø av noen av sine slektninger og saken ble anmeldt. Hvordan utgangen ble vites ikke."  Så da til mitt spørsmål. Siden dette var en sak som ble anmeldt - finnes det dokumenter som jeg kan lese om det? Som jeg forstår, som ikke har gotisk skrift? Siden jeg skal skrive en historisk roman om min slekts historie som skal slutte med min farmor, så må jeg ha dokumentasjon som forteller meg litt mer om saken. Finnes det noe om et slikt drap / dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I arkivene våre vil det trolig finnes noe om det i tingbøkene hos Sorenskriveren. Arkivmateriale som er fra denne tida vil naturligvis være med eldre gotisk skrift.

Om du ønsker maskinskrevet tekst kan du forsøke å finne ut om det er andre som har skrevet om denne historien i seinere tid. Et godt sted å leite etter dette er i det skanna søkbare nettbiblioteket til Nasjonalbiblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant mer om saken.  Denne gang på side 248 i skriftet "Svenska dokument rörande gränsregleringen mellan Sverige och Norge" gitt ut i 1860.

image.png.8cb889a52e653647510e5e111f143564.png

Kan også leses hos Nasjonalbiblioteket: https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010070208013

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilden nevnt over er transkribert, så da trenger du ikke å kunne lese gotisk.  Saken begynner nederst på side 79 i dokumentet som kan leses på Lenvik Museums sider her:

https://www.lenvik-museum.no/meny5/Tingbok/Tingbok_for_Lenvik_1723_1760_fet_font.pdf

Endret av Werner Kvalem Vesterås
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider