Gå til innhold
Arkivverket

DK: Vielse 1656 - Helsingør Sankt Mariæ Sogn

Gry.Onarheim.Dahlmo
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Hva kan etternavn og evt "yrke" til brudgommen Johan være? Li.. S..

Tjaaaa – ser ut som Lish og Schitt, – siste muligens sterkt farget av at jeg ikke får det til . . .  😉

Mvh

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gutter 😀

Ja, denne evt skotten skal sjekkes opp. Var flere av skotteslekter i byen på den tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Espen Tjernshaugen skrev:

(?) Johan Liph Schott (?)

Jeg leser det som "Johan Lisch Schott".  På venstre side er det en vielse 11. mars der "Henrich Wissendorf schiffer von Lubeck" gifter seg. Ordet "schiffer" kan sammenliknes med "Lisch".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Takk gutter 😀

Ja, denne evt skotten skal sjekkes opp. Var flere av skotteslekter i byen på den tiden.

På påfølgende side (fol. 265b) er det en vielse 1. februar der "Johann Schmit Schott ein hanschen macher" gifter seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Jan 😀

Det gjør de også på MH:

Johan Lisch
Vielser i Danmark
Ekteskap
18. jan 1657 - Helsingør, Frederiksborg, Denmark
Kone
Regina Hansdatter

Hans Lisch
Begravelser i Danmark, 1640-1917
Død
Helsingør, Frederiksborg, Denmark
Begravelse
11. apr 1660

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115817#204108,38719604 (lik skrivemåte som "min" brudgom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke gå ut fra at han var skotte. Schott kan bare være et familienavn, se nedenfor:

Fra Jacob Ebner: Wörterbuch historischer Berufsbezeichnungen (2018), side 668:

"Schotte, Schotten

1. 'Hausierer, Wanderhändler'. 2. 'Handwerker, der seine Arbeit [ohne Berechtigung und] ohne Zunftzugehörigkeit ausübt': bes. Weißgerber # mnd. Schotte 'ein Schotte; herumziehender Krämer'; die Bezeichnung für schottische Händler wurde auf alle Wanderhändler verallgemeinert.

FN [familienname]Schott, Schottel (kann auch zu Schotte'Quark, Topfen' oder Schott 'Absperrung' gehören)."

Endret av Egil Fredheim
rettskrivingsfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2023 at 8:25 AM, Jan H. Trelsgård said:

Jeg leser det som "Johan Lisch Schott".  På venstre side er det en vielse 11. mars der "Henrich Wissendorf schiffer von Lubeck" gifter seg. Ordet "schiffer" kan sammenliknes med "Lisch".

Du har nok aldeles rett. Jeg mente jeg fant et eksempel med "ph", men er nå ikke kar til å finne det igjen ... hvilket tilsier at forslaget mitt høyst sannsynlig er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2023 den 8.45, Egil Fredheim skrev:

Man behøver ikke gå ut fra at han var skotte. Schott kan bare være et familienavn, se nedenfor:

Fra Jacob Ebner: Wörterbuch historischer Berufsbezeichnungen (2018), side 668:

"Schotte, Schotten

1. 'Hausierer, Wanderhändler'. 2. 'Handwerker, der seine Arbeit [ohne Berechtigung und] ohne Zunftzugehörigkeit ausübt': bes. Weißgerber # mnd. Schotte 'ein Schotte; herumziehender Krämer'; die Bezeichnung für schottische Händler wurde auf alle Wanderhändler verallgemeinert.

FN [familienname]Schott, Schottel (kann auch zu Schotte'Quark, Topfen' oder Schott 'Absperrung' gehören)."

Takker for interessant ny kilde(for meg) 😀

Googlet denne men finner den ikke digitalisert?

EDIT: boken er jo fra 2018 så her gjelder opphavsrett og boken dermed ikke digitalisert.

Endret av Gry.Onarheim.Dahlmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider