Gå til innhold
Arkivverket

Martinius Christiansen - giftemål

Odd Jan Skriubakken
 Del

Recommended Posts

Risikoen er å konkludere for tidlig.

Det er fort gjort å lage en historie/forklaring basert på de første opplysningene vi finner. Kommer det nye opplysninger som er i konflikt med denne historien, er det lett og ønskelig å "bagatellisere" dem. Men de siste opplysningene kan være like korrekte som de vi fant først ...

Her ville jeg ha gått gjennom alle opplysningene på nytt med et kritisk blikk.

Kan vi ha byttet om personer? 

Kan det være flere personer med samme navn?

Kan det være feiloppføringer?

Kan det være slurv i transkriberingen?

(F.eks. Hvis Lina giftet seg med Martinius i 1894, er det rart at hun står oppført som "pige" da hun fikk Anna Bergliot i 1895 med en annen mann .... Hun kan jo ha bløffet, men det var nok lettere for menn)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor vanskelig det var å forgi at man var gift uten å være det, rundt 1900. For et års tid siden fant jeg uventet et ektepar i Trøndelag. Det tok lang tid å finne vielsen. Først trodde jeg at konen fra 1900 hadde dødd, og at mannen hadde giftet seg på nytt. Men det virket ikke sannsynlig at han skulle ha to koner med samme alder, begge fra Sverige, og den enes navn var kortvarianten av den andres. Mest sannsynlig hadde de løyet på seg ekteskapet i første omgang, men bestemte seg for å gifte seg senere. I dette tilfellet har vi en tidligere straffet og sannsynligvis fraskilt mann rundt 1900. Jeg tror ikke han var fryktelig opptatt av hva lovverket sa.

Samboerskap var forbudt, men det er ikke mange eksemplene på at det ble straffet. Hvis ikke huseier ble straffet for å leie ut til par som ikke var gift, hadde ikke hen noen incentiver for å sjekke status. Det er mulig at disse to giftet seg, men at vi ikke har funnet vielsen før barnas dåp. Det er mulig at de giftet seg etterpå, som det ser ut som var det som skjedde i Trondheim. Det er til og med mulig at Martinius og Lina aldri giftet seg. Dette er ikke en familie hvor jeg forventer at det var noe videre arv å fordele, så det offentlige ville neppe vist stor interesse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er all grunn til å være kritisk, og ikke trekke for raske konklusjoner. 

Og ja, jeg tror nok at det for noen, noen ganger, var opportunt å gi ikke helt korrekte opplysninger. At Karen i 1900 oppgir å være enke, kan være en slik opplysning. Opplysningene gitt når hun døde i 1911 viser det (fraskilt - skomaker Martinius Kristiansen, likeens oppl. om datteren Nomi).  

At Martinius og Lina giftet seg i 1904 i Uranienborg, var overraskende og  kan ikke kontrolleres da kirkebøkene der ikke er skannet. Jeg må vurdere et besøk i Riksarkivet. 

Hans første kone, Marie Simensdatter, (de giftet seg i 1876) utvandret til Amerika - men han var selv en tur "over there" 1879/1880. Når utvandret Marie? Utvandret Martinius samtidig? Jeg har ikke funnet at de fikk barn sammen, det kan jo tyde på at de dro til Amerika ikke så lenge etter giftemålet og at evt. barn ble født der borte. 

På tross av noen løse tråder, tror jeg likevel jeg har god oversikt over livsløpet til Martinius. (Han er en av oldefedrene til min kone.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2023 den 15.22, Odd Jan Skriubakken skrev:

At Martinius og Lina giftet seg i 1904 i Uranienborg, var overraskende og  kan ikke kontrolleres da kirkebøkene der ikke er skannet. Jeg må vurdere et besøk i Riksarkivet. 

Det sto 1894 i oppføringen.

Kirkebøkene fra Uranienborg er både skannet og søkbare for viede i statskirken:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Uranienborg&from=1894&to=1904&format=tab_ftr&archive_key=&lt[]=vi

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Carl Nilsen skrev:

Det sto 1894 i oppføringen.

Kirkebøkene fra Uranienborg er både skannet og søkbare for viede i statskirken:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Uranienborg&from=1894&to=1904&format=tab_ftr&archive_key=&lt[]=vi

1904 var en tastefeil, dumt. 

Så fint at bøkene var skannet og søkbare likevel. Det hjalp imidlertid ikke mye. Jeg fant dessverre ikke noe giftemål for de to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider