Gå til innhold
Arkivverket

Foranledning til tvangsauksjon Hollevig i 1851.

Magne Kvalstad
 Del

Recommended Posts

Hvor kan en finne foranledningen til at denne auksjonen. Var det misligholdt lån eller hva? Håper noen kan hjelpe meg med dette

Den 7.juli 1851 vart det helde 2. gangs tvangsauksjon over Hollevig matr.nr. 4, løpenr. 5b og Johannes Andersen Søreide fekk tilslaget som høgstbydande. Hollevig matr.nr.4, løpenr. 5b, tilhørende Anders Desideriusen og hustru Johanne Abrahamsdatters bo, ble etter skifterettens foranstaltning fremholdt til offentleg auksjon for 2. gang den 7.juli 1851. Johannes Andersen Søreide fekk tilslaget som høystbydende med 260 Spdr. Auksjonsskjøtet er datert Tysse den 26. mars 1852 og undertegnet av sorenskriver Nils Landmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dei som les dette kan ein nemne at Hollevik ligg i Askvoll kommune i Sunnfjord. (Sorenskrivargarden Tysse ligg i Fjaler kommune).

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Magne Kvalstad skrev:

Hvor kan en finne foranledningen til at denne auksjonen. Var det misligholdt lån eller hva? Håper noen kan hjelpe meg med dette

Det er vel - som vanleg - eit lån (eller fleire) som har vorte vanskeleg å innfri.  Har du sett på realpanteregister-sida for bruket, om

det er noko som opplyser der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 15.3.2023 den 7.43, Grethe Flood skrev:

Sogn og Fjordane fylke, Askvoll i Sunnfjord, Panteregister nr. II.A.a.3 (1825-1886), Realregisterside, Side 61
https://media.digitalarkivet.no/view/12038/62

Hei og takk for at du svarte. Jeg har vert innom denne sida flere ganger men klarer ikke å tyde noe som kan hjelpe meg videre. Jeg kan gjenkjenne noen av navna, men det er og alt. Har du et forslag til hvordan jeg skal komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Magne Kvalstad skrev:

Hei og takk for at du svarte. Jeg har vert innom denne sida flere ganger men klarer ikke å tyde noe som kan hjelpe meg videre. Jeg kan gjenkjenne noen av navna, men det er og alt. Har du et forslag til hvordan jeg skal komme videre?

Aar 1845 den 9de Juni blev paa Gard Søreide ved Lensmand J. Haugland og de 2de Vurd. Md Ole Lars. Ask og Ole Lars. Strømmen afholdt en lovlig Registreringsforretning i Boet efter afdøde Gardbruger Anders Jørgensen hvis Arvinger af Enken Sigrid Hansd.

(laugv. Sønn Jørgens. Fismen) angaves at være:

A. af første Ægteskab

1. Sønnen Johannes Andersen, 23 Aar gl, Kurator Ole Ols. Askevold.

B. af siste Ægteskab

2. Søn Hans Anders. 14 ½ Aar gammel, Formynder Anders Anders. Ringstad, tilststades

3. Datt. Marte Andersdr, 12 Aar gammel, Formyndr Rasmus Christpinuss. Mørk, tilst

Til Indtekt for Boet angaves nu endeel Løsøre, der ved Auct. ere bortsolgte.

Johannes og Hans utlegges begge en ‹broderlodd› på 112[spd] 3[ort] 4 21/5[skillling].

Johannes som er nevnt er den samme Johannes som fikk tilslaget ved tvangsauksjon over Hollevig matr.nr. 4, løpenr. 5b i Hollevika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider