Gå til innhold
Arkivverket

Lårdal 1676: Har jeg funnet skiftet etter Hæge Sveinsdatter? Og i så fall sies det noe om hvem som var far til "skiftekortets" 3 oppgitte barn?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Med utgangspunkt i dette skiftekortet: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630010

hvor Hæge Sveinsdatter er oppført med en avdød ektemann, en ektemann som overlevet henne, og tre barn som kun er navngitt med fornavn - og jeg lurer på hvilken av ektemennene som er faren til hvilke barn.

Derfor har jeg prøvd å finne originalen. Kan det være dette: https://www.digitalarkivet.no/sk20081015650488

Men mine "tydeproblemer" begynner allerede ved datoen - jeg synes datoen ligner mest på 15. januar (! - mens skiftekortet sier 15/2).

Og noen opplysning om hvem det skiftes etter eller hvem som er arvinger er jeg slettes ikke i stand til å finne.

Så nok en gang må jeg be om hjelp...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• tom askerøi changed the title to Lårdal 1676: Har jeg funnet skiftet etter Hæge Sveinsdatter? Og i så fall sies det noe om hvem som var far til "skiftekortets" 3 oppgitte barn?

Meiner du har funne rett skifte, men du har rett i at det står: 1676 Den 15 Jannvarij.

….. Sal. Hæge

Suendsdatter imelum Hindes effterladte Hosbunde Saaffue

Jaraldsen och deris Børn, Naffnlig Asbiøn Olluffsen ved den første

Mand afflit, som och Tarald och Gunder Saaffuessøner?

Trur det står Saaffuessøner, men litt «rar» n. Håper andre kan sjå på det og evt stadfeste det.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en mistanke om at 2. og 3. barn var med Såve pga 2. barns tilsynelatende oppkalling etter Såves far, men han KUNNE jo også ha vært oppkalt etter første mannens farfar som også het Tarald. Ikke veeeldig sannsynlig, men

1000 TAKK for oppklaringen!

Og gøy at jeg, tross for minimal kompetanse i lesning av disse originalskiftene, i hvert fall hadde forstått datoen riktig...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider