Gå til innhold
Arkivverket

Nordland: Oluf Wilchens (Veflingsen), ca. 1618-1704, Øksnes & Rana/Hemnes

Andre F Martinsen
 Del

Recommended Posts

Heisann!

Utgangspunktet er Oluf Wilchens, som i M 1664-1666 og M 1701 var leilending på Tybekken gnr. 87 i Sør-Rana/Hemnes. Oluf Wilchens var født ca. 1616-1618 (ifølge M 1664-1666) eller ca. 1621 (ifølge M 1701), og døde ca. 1704 (ifølge Hemnes Gård og Slekt).

Min hypotese er at Oluf Wilchens pr. Tybekken er identisk med Oluf Wilchens som i SM 1647 var leilending på Meløya gnr. 79 i Øksnes. Oluf Wilchens pr. Meløya er vel identisk med den Ole Veflingsen som i perioden 1634-1653 var husmann, senere leilending på Meløya.

Ca. 1652 bryter Oluf Wilchens/Veflingsen opp fra Meløya, og «etter 1653 nevnes de ikke», ifølge Gård og Slekt i Øksnes.

Ifølge Hemnes Gård og Slekt blir førstnevnte Oluf Wilchens leilending på Tybekken i 1652.

Hvis det forutsettes at Oluf Wilchens pr. Meløya og Oluf Wilchens pr. Tybekken er samme person, observerer jeg at Oluf Wilchens og kona bodde på Meløya ca. 1634-1652, men med noe fravær i årene rundt 1640.

I denne perioden på rundt tjue år kan de ha fått barn som vokste opp før flyttingen ca. 1652, eller ekteskapet kan ha vært barnløst. Oluf Wilchens pr. Tybekken hadde i alle fall ingen voksne barn boende hos seg i M 1664-1666.

Uavhengig av om paret hadde barn, er det mulig å tenke seg at kona til Oluf Wilchens pr. Meløya dør ca. 1652. For øvrig døde naboen Ole Rasmussen ca. 1653, og nabobruket ble straks fraflyttet av Ole Rasmussens enke, slik at Meløya mer eller mindre ble folketomt. Dette samsvarer med Gård og Slekt i Øksnes, som foreslår at «Etter 1650 må helsa ha svikta hos en av ektefellene. Skatten raste nedover».

Videre tenker jeg meg at Oluf Wilchens deretter flyttet til Tybekken, som hadde vært nyrydning/ødegård senest 1641 og matrikulert bruk senest 1647. Rydningsmannen Erik på Tybekken gav opp sin bygsel ca. 1652.

Det lar seg neppe påvise om Oluf Wilchens giftet seg med Eriks eventuelle datter. Oluf Wilchens var imidlertid gift, og fikk barn, nemlig Simon (f. ca. 1655-1657), Wilchen (f. ca. 1658-1660) og Augustinus (f. ca. 1660-1662). Videre mener Hemnes Gård og Slekt at Oluf Wilchens «trolig» også hadde Karen, Jens og Nils, hvorav de to sistnevnte henholdsvis ble bruker på Tybekken og i Busteråga.

Et par forhold bør avklares for å fastslå om Oluf Wilchens pr. Meløya og Oluf Wilchens pr. Tybekken var samme person:

1.) Oluf Wilchens pr. Tybekken var født ca. 1616-1618. Oluf Wilchens pr. Meløya var husmann senest 1634. Hvis personene er identiske, var Oluf Wilchens pr. Tybekken bare 16-18 år gammel da han ble husmann hos sine antatte svigerforeldre på Meløya. Dette er knappest mulig aldersmargin.

2.) Gård og Slekt i Øksnes gir Oluf Wilchens pr. Meløya patronymet Veflingsen, antakelig på grunnlag av lensregnskapene (som jeg ikke har undersøkt). Dermed blir spørsmålet om Wilchens var slektsnavn eller patronym, og om Vefling(sen) var patronym, slektsnavn (Wefling) eller gårdsnavn (Veflen).

Om Oluf Wilchens pr. Meløya skriver Gård og Slekt i Øksnes at han var innflytter. Hans opphav er et separat spørsmål, og kan også diskuteres i denne tråden.

Innspill velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Det er et år siden forrige innlegg ble postet, så jeg tillater meg å hente det opp.

Er det noen her som har hatt befatning med denne personen/familien tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider