Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne informasjon om slektninger som ble arrestert av tyskerne under 2. verdenskrig?

Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

Jeg satt egentlig og googlet på noe helt annet da det dukket opp et fangekort fra Møllergata/Grini (Oslo) på min farfars fetter, Otto (Eugen) Kjølsrud:

Screenshot_20230304_133302.thumb.jpg.a2e2f7fe7713a6edda3b665f404c95e7.jpg

Samt denne kortfattede informasjonen:

https://www.fanger.no/persons/6092

Jeg har aldri befattet meg med denne tida og disse arkivene. Er det mer å finne? Kan jeg bruke de to fangenumrene fra Møllegata 19 og Grini til å komme videre?

Otto Kjølsrud bodde hele livet i Oslo. Jeg har prøvd å søke ham i digitaliserte aviser under og etter krigen, men finner ingenting om denne arrestasjonen.

Takknemlig for hjelp!

Endret av Christer Kjølsrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nb.no/items/731f153d3d0befdfe5e71b419c396318?page=317&searchText="otto eugen" . her står angitt kommunistsak.

IV C tror jeg var illegal presse, flygeblader osv. men usikker på det.

IV var vel Gestapo og C Presse. se https://www.slektsdata.no/aktuelle_forkortelser2.htm   

Protokoll Grini https://media.digitalarkivet.no/view/105991/229 

Endret av Roy-Petter Askim
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjelp for flere år siden av Norges Hjemmefrontmuseum på Akershus slott med informasjon om min fars arrestering og hvor han var før han ble fri. Han hadde sendt radiomeldinger om troppebevegelser rundt Dal stasjon, Trandum og Gardemoen til England. Han var heldig, nazistene hadde ikke bevis, en i familien hadde sett hva som skjedde og fikk gjemt senderutstyret i skogen. I og med att dette var tidlig under okkupasjonen så ble han fri. Han var en av fem studievenner fra Oslo som gikk med i motstandsbevegelsen. De andre ble tatt senere og ble henrettet i Trandumskogen. Min far sa aldri noe om dette til meg. Først når han var død, fortalte mamma meg hele historien.

Når det gjeller Hjemmefrontmuseet så virker det som deres hjemmeside ikke fungerer lengre, men det er kanskje andre veier å komme fram til arkivene der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Roy-Petter Askim skrev:

Og her er han innbragt Møllergata 19 for propaganda,

Takk for alt du har funnet fram til her, Roy-Petter! Ja, jeg ser fra papirene du har lenket til, at han i utgangspunktet ble innbrakt til Møllergata for propaganda og fysisk angrep. Og når han videresendes til Grini har det blitt til en "kommunistsak". Otto Kjølsrud var broren til Dagmar Kjølsrud, som igjen var gift med Olav Schefloe. Olav Schefloe var med å stifte Norges Kommunistiske Parti i 1924, var stortingsrepresentant for NKP i minst én periode, og han var også redaktør for partiavisa Norges Kommunistblad. Dette var et flott bidrag til familiehistorien! Takk igjen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Niels Hegge skrev:

Når det gjeller Hjemmefrontmuseet så virker det som deres hjemmeside ikke fungerer lengre, men det er kanskje andre veier å komme fram til arkivene der.

Takk, Niels, for dette tipset!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Gjør det så mye mer moro når du ga kommentarene dine! Prøvde å finne ut hva politisk innstilling 1419 betyr, men virker som det er et individuelt nummer. Muligens kan det vise til en rapport e.l. som kanskje kunne fortelle noe mer, men kan ikke finne noe slikt matriale. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider