Gå til innhold
Arkivverket

Øresundstoll 1815 - mitt skip er lastet med...?

Christer Lundquist
 Del

Recommended Posts

Jeg tror jeg må ty til fellesskapet her for å tyde hva en toller i mars 1815 journalførte som last på skipet som kaptein Lars Bull seilte fra Larvik til København. Øresundstollen er en god kilde til skipstrafikk mellom Norge og den danske hovedstaden. Om bord på dette skipet var tre passasjerer som jeg skal skrive en dokumentarbok om. Bistand betyr altså hjelp i research til ny sakprosa. Jeg har problemer med å forstå hva tolleren i Helsingør noterte av varer. Hyppige eksportvarer fra Larvik den gang var tømmer/trelast, jernvarer fra jernverket i byen, fisk m.m.

På vedlagte bilde dreier det seg om nr. 48 under den 22. mars 1815. Dette er hva jeg leser, med hva jeg er usikker på i hard parentes:

den 22de

48. Lars Bull af Tønsberg fra Laurvig til Kiøbenhavn med

8 Slst [Forkortelse for skibslæster?] træer

378 Haandspiger [Ordbog over det danske Sprog (Historisk Ordbig 1700-1950): haandspeger, -spiger, -spægger; jf. no. handspik, eng. handspike, ty. handspeiche; om 2. led se Spiger; især søfart]

17[?] birk bræder

3 Casser Frugt

Kræmmeri [Ordbog over det danske Sprog: om smaavarer, kram] for 30rd

000.thumb.jpg.f3b091f57351a9b94bff5f9c4359aa58.jpg

Endret av Christer Lundquist
bilde falt ut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja . . . hadde jo vært greit med bildet/lenken du henviser til . . .? Her er det såvidt jeg kan se ‹tomt› 😉 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar her, klarer ikke stort mer enn du gjør, men tror de 8 et-eller-annet. [skipslester?] er Asketræer.[med  store spørsmålstegn . . .]

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Disse toll-listene er avskrevet. Avskriften her indikerer også Asketrær som Even foreslår: http://dietrich.soundtoll.nl/public/names.php?id=1010367

Takk til dere begge. Avskriften fra Nederland treffer blink. Utrolig hva man kan finne der ute, bare tålmodigheten er der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider