Gå til innhold
Arkivverket

Hjälp att hitta Albert Martin (Ebrington i Australien) från Christiansund, Romsdal

Eva Kristin Lave
 Del

Recommended Posts

Jag behöver hjälp att hitta Albert Martin, i Australien har han efternamnet Ebrington, är enligt uppgift född 1833 (eventuellt 3 januari) i Christiansund, Romsdal. Föräldrarna uppges heta Anders Andrew Ebrington och Margaret Anderson. Föräldrarna födda kring 1810.

Tacksam för hjälp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til brukerforumet! 😊

Min egen morsslekt - ikke noen av de personene du etterlyser - er fra Møre- og Romsdal, jeg har blant annet slektninger i Kristiansund, som ikke i ligger i Romsdal, men på Nordmøre. Hvis Albert Martin hadde vært født i Molde, ligger den byen i Romsdal. Jeg håper det er ok at jeg bare kommer med en liten geografisk korrigering. 

Så er det også fint om du kan endre til fullt visningsnavn iht. forumets regler (se pkt. 1) - https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

Lenke til hvordan du endrer visningsnavnet ditt - https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar. Jag har nu ändrat mitt visningsnamn, ber om ursäkt för att jag missade det. Jag försöker hjälpa en släkting från Australien som söker sin "maternal 2nd Great Grandfather, Albert Martin Ebrington.  Enligt uppgift kom han till Australen, Sidney, 1858 som sjöman under namnet Albert Ebrington. Enligt släkten hade denna Albert Ebrington hävdat att han var född i Norge med de uppgifterna jag lämnade i förra meddelandet. Är Ebrington ett norskt namn, eller varifrån kan det komma. Har du möjlighet att hjälpa mig vidare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Grethe Flood said:

Albert Martin Ebrington

in the Australia, Death Index, 1787-1985

Name:Albert Martin Ebrington

Death Date:17 May 1893

Death Place:Queensland

Registration Date:1893

Registration Place:Australia

Father:Andrew Ebrington

Mother:Margaret Anderson

Registration Number:000689

Page number:7380

https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/4743363:1779?ssrc=pt&tid=21661962&pid=1118928378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack, de uppgifterna om hans död har vi sedan tidigare.

Det vi söker är om Albert Martin är född i Norge, och var?  Namnet Ebrington känns inte skandinaviskt. Om han är född i skandinavien så kanske hans efternamn skulle varit Andersson efter fadern Anders (Andrew)?

Uppgifter säger att han möjligen var sjöman och att han kom till Sidney från Liverpool den 27 sept 1858, och att Albert Ebrington är med på listan som sjöman. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebrington er en landsby i England, og digitalarkivet har ikke funnet en eneste person i sitt digitaliserte materialet med det etternavnet i Norge. Jeg tror nok at hvis Albert Martin faktisk var fra Norge, så må han nesten ha kopiert etternavnet til en sjømannskollega eller noen andre han kjente.

Jeg kan ikke finne ham, beklager. Jeg ville nok lett i England først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fyren var sjømann - og Ebrington ligger ved havet så vidt jeg kan se - og i 1858 var det blitt relativt vanlig å "ta" etternavn etter et sted. Og Ebrington kunne jo være like så bra som noe annet - hvis man skulle til Australia?

Nå har heller ikke jeg funnet noen "Albert Martin" med far Anders født i Norge på passende tidspunkt - ja ikke noen "Albert" en gang , så det kan kanskje være lurt, som Harald Korneliusen sier, å starte med søk i England. Kanskje det finnes noen emigrasjonspapirer?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uppgifterna kommer från när Albert Martin gifter sig och dödsbevis att han skulle komma från Norge. Det är ju möjligt att födelsedatumet inte heller stämmer. En möjlighet kan vara att föräldrarna emigrerade från Norge, ev via Amerika och sedan Australien, vid tiden för hans födelse och att han föddes på överresan? Det finns många funderingar kring hans härkomst.

Det kan ju vara så att hans far Anders tog namnet Ebrington, men vi har inte lyckats hitta några dokument på föräldrarna förutom berättelser att de kom från Norge.

Tack för all hjälp!

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider