Gå til innhold
Arkivverket

Tilgang til gamle journaler

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har et spm angående arkiverte journaler fra sykehusopphold. Hvor lenge vil dissa bli lagret? Hvor langt bak i tid er det mulig å få tak i disse journalene? 

Endret av Hilde R. V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Hilde R. V changed the title to Tilgang til gamle journaler

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

Ifølge bestemmelser fra 1940 kunne en lege enten overføre pasientjournalene til sin etterfølger, eller når legen døde skulle journalene enten brennes eller sendes inn til medisinaldirektøren. I tillegg kunne pasientjournalen destrueres 10 år etter siste innførsel.  I 1989 kom forskrifter om at pasientjournaler fra offentlige leger alltid skal bevares.

Når det gjelder sykehusjournaler vil jeg tro at disse i langt større grad er bevart. Du kan forsøke å leite etter det enkelte sykehus på Arkivportalen og se hva du finner i katalogene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/6/2023 at 9:24 AM, Hilde R. V said:

Hei. 

Jeg har et spm angående arkiverte journaler fra sykehusopphold. Hvor lenge vil dissa bli lagret? Hvor langt bak i tid er det mulig å få tak i disse journalene? 

Du skriver ikkje noko om når dette/desse sjukehusoppholdene skal ha funne stad så det er litt vanskeleg å svare konkret. Norsk Helsearkiv har ein del journalar. Så langt eg kan forstå så gjelder dette avdøde personar og dei skriver at samlinga deira ikkje er komplett. Det dei har er lista opp her: https://www.arkivverket.no/om-oss/norsk-helsearkiv/utlevering

Dei skriver også om korleis ein kan søke om å få innsyn i dei journalane som dei oppbevarer.

Det som sjukehusa enno ikkje har avlevert til Norsk Helsearkiv skal finnast på det sjukehuset der pasienten har vore innlagt. For pasientar som framleis er i live skal pasientjournalen finnast der pasienten har vore innlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider