Gå til innhold
Arkivverket

hvordan få ting til å bli "prioritere(t) digitaliseringen av arkivstykket"

andre_82ad_of_greatnorway
 Del

Recommended Posts

Vi har dessverre ikke anledning til å prioritere digitaliseringen av arkivstykket nedenfor i RAFA-2188 - Tyske arkiver, Organisation Todt (OT), Einsatzgruppe Wiking:

jeg trenger disse for en bacholar, hvordan få dem prioritisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du ikke har fått noen konkret begrunnelse, men det ser ut til å være en rent praktisk årsak til at digitalisering ikke lar seg prioritere. Saksbehandleren har lagt inn en merknad på saken, om at den aktuelle arkivboksen inneholder ruller med kart og tegninger, med til dels store formater og med skjørt papir. Digitalisering vil derfor være krevende og ta tid, og det er kanskje ikke gitt at resultatet vil bli tilfredsstillende.

Som det står i svarbrevet til deg, er du velkommen til Arkivverkets/Riksarkivets lesesal på Sognsvann i Oslo for å studere innholdet i arkivboksen.

Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke selv sett innholdet i arkivboksen, og at jeg derfor kun gjengir saksbehandlerens vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian Hunskaar (Arkivverket) Hei, er det mulig å få dem sendt til Statsarkivet i Trondheim?

- Min veileder har sagt dette "Evt kan du kontakte statsarkivet i Trondheim og be om hjelp til å få sendt aktuelle bokser opp til lesesalen i Trondheim.

Det kan være raskere, og du kan vel få sendt opp inntil fem bokser eller ti mapper. Lag en oversikt over hva du ønsker å bestille, så kan jeg se over. Du kan jo ringe dem og høre om de kan hjelpe deg til å få rask tilgang til materialet."

Naturligvis, tar jeg dette ikke som en garantee, men jeg lurte på om det ville være mulig. Hadde det gått alternativt an å få digitalisert det som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, andre_82ad_of_greatnorway skrev:

@Kristian Hunskaar (Arkivverket) Hei, er det mulig å få dem sendt til Statsarkivet i Trondheim?

- Min veileder har sagt dette "Evt kan du kontakte statsarkivet i Trondheim og be om hjelp til å få sendt aktuelle bokser opp til lesesalen i Trondheim.

Det kan være raskere, og du kan vel få sendt opp inntil fem bokser eller ti mapper. Lag en oversikt over hva du ønsker å bestille, så kan jeg se over. Du kan jo ringe dem og høre om de kan hjelpe deg til å få rask tilgang til materialet."

Naturligvis, tar jeg dette ikke som en garantee, men jeg lurte på om det ville være mulig. Hadde det gått alternativt an å få digitalisert det som kan gjøres?

Arkivverket sender ikke lengre arkivmateriale mellom våre arbeidssteder. Materialet må undersøkes der det oppbevares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så vi er enig @Terje Nomeland - Arkivverket, Det er null sjanse "whatsoever" at dette blir gjort? Går det alternativt an å få digitalisrt det som blir dømt mulig å digitalisere med forstålsen om at noe ikke var mulig og dermed ikke gjort? eller er dette en alt eller ingenting situasjon. Jeg forstår at det nok er meget irriterende at jeg masser slikt, men jeg må mest forsøke å få det til.

mvh K. H

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ber alle brukere om å ha både for- og etternavn med i visningsnavnet sitt. Bruksanvisning for hvordan forandre visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn

Vi tar ikke enkeltsaker til saksbehandling i dette forummet. Det kan godt være at du må belage deg på et lesesalsbesøk i Riksarkivet. Men om du ønsker å finne ut av om det går an å eventuelt få digitalisert kun deler av bestillinga di så må du sende ei direkte tilbakemelding i den saka du har med arkivverket(enten via lenke nederst i brevet eller ved å svare på eposten uten å forandre tittelen). Da kommer du i kontakt med saksbehandleren som har saka di og som best kan vurdere ei alternativ løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider