Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er Ekstraretts/overrettsprotokoller for Oslo??

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på hvor jeg kan finne ekstraretts og overrettssprotokoller for Oslo fra 1862-1863???

Jeg går gjennom noen avskrifter jeg har fått av noen rettsprotokoller, og den fra 1862-1863 viser blant annet til flere vitner som ikke er navngitt, og det var hvertfall 9 vitner. Jeg har bare navn på 5 men den 5te er den som også står som tiltalt, så det må jo mangle noe.

Utskrifta begynner sånn:

"Aar 1863 den 12te Januar blev ved Extraret i Christiania i Justitssag No 373 for 1862 afsagt saadan Dom:

Ifølge Christiania Stifts Ordre af 20de November f.A tiltales under nærværende Sag

1 Lars Olsen og 2 Christian Gulbrandsen Dalby, den første for Tyveri og den sidste for deelagtighet deri"

Man får jo historien forsåvidt, men hvor finner jeg egentlig Justitssag No 373 for 1862??? med forhør etc?? Burde jo hatt alle vitnenes navn.....

Kan jo hende jeg må oversette det som står der selv, men da får jeg prøve det....

Håper noen finner ut av hvor dette kan finnes!

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med manglende vitnenavn gjelder også denne saken som omhandler de samme tiltalte:

"Aar 1863 den 9de Marts blev inden Christiania Stiftsoverrets 1 Afdeling i Sag No 88-1863, Overretssagfører Paulsen som Referent mod Lars Olsen og Christian Gudbrandsen Dalby"

Hvor finner jeg isåfall Christiania Stiftsoverrets 1 Afdeling i Sag No 88-1863?? Mangler vitnenavn her også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrarettsmøtet 12. januar 1863 er formodentlig protokollert i en av ekstrarettsprotokollene i Christiania byfogds arkiv. Da det er en del kronologisk overlapp mellom protokollene, er det flere aktuelle. Ingen av dem er digitaliserte, men katalogoppføringene er her:

Rettsprotokoller fra Christiania stiftsoverrett finner du i arkivet etter Oslo overrett, som er et senere navn på stiftsoverretten. Disse er heller ikke digitaliserte. Arkivkatalogen for dette arkivet er her: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000001036

Du må med andre oppsøke Arkivverkets lesesal på Sognsvann (Riksarkivet / Statsarkivet i Oslo) for å kunne se disse protokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke digitaliserte nei....det var jo synd for jeg kommer meg ikke til Oslo lettvint....

Det står visst faktisk om en 3je dom også...også uten navn på vitner....

"Nicolay Ludvig Nicolaysen, Cand. Juris. og consitueret Criminaldommer i Christiania.

Johan Henrik Rye Byskriver i Christiania, Ridder af Ste. Olafs Ordenen m.m, gjøre vitterligt: Aar 1863 den 6te Marts blev Extraret sat paa Raadhuset, betjænt paa Criminaldommer Hansteens Vægne af Cand Juris og const Criminaldommer Nicolaysen i Overvær af Lagrættesmændene Cand. juris og Amtsfuldmægtig Johannes Michael Klem og Cand. juris Hans Konow, der begge før havde aflagt Lagrætteseed.

Hvorda under No 100-1861 foretages Justitssag mod Lars Olsen."

Jeg regner med at "No 100-1861" henviser til sak nr 100 i 1861....

men for å samle opp alt dette...

Hvor finner jeg egentlig disse??

den nevnte "No 100-1861"

Extraret i Christiania i Justitssag No 373 for 1862

Christiania Stiftsoverrets 1 Afdeling i Sag No 88-1863

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Erik Hov skrev:

men for å samle opp alt dette...

Hvor finner jeg egentlig disse??

den nevnte "No 100-1861"

Extraret i Christiania i Justitssag No 373 for 1862

Christiania Stiftsoverrets 1 Afdeling i Sag No 88-1863

I de protokollene og arkivene som jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Sakene vil ha vært oppe til behandling én eller flere ganger, og hver behandling vil være innført på sin respektive dato. For Christiania stiftsoverrett / Oslo overrett finnes det tilsynelatende et register over saker under 1. avdeling: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000149669 (ikke digitalisert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig!. Har tatt en titt på lenkene du sendte, og skjønner ikke helt hvilke som har sivilie saker osv.

Regner med jeg bare trenger ekstrarettsprotokollene her siden det kan se ut som Underrettsdommen 12-1-1863 ble bekreftet av overrettsdom 9-3-1863

1 Underretsdom af 6/14 Marts 1863 100-1861 No 100-1861

2 Underretsdom af 12 Januar 1863 373-1862 Extraret i Christiania i Justitssag No 373 for 1862

3 Overretsdom af 9 Marts 1863 88-1863 Christiania Stiftsoverrets 1 Afdeling i Sag No 88-1863

Siden jeg mangler selve aktene, spesiellt forhøret, men allerede har dommene, lette jeg etter ekstrarettsprotokoller for Oslo fra 1861 til 1863 og finner disse:

26-6-1857-10-1-1862: Ekstrarettsprotokoll SAO/A-11543/F/Fc/L0019

2-11-1860-22-2-1864: Ekstrarettsprotokoll SAO/A-11543/F/Fc/L0020

16-11-1860-11-7-1863: Ekstrarettsprotokoll SAO/A-11543/F/Fc/L0021

15-1-1861-16-10-1865: Ekstrarettsprotokoll SAO/A-11543/F/Fc/L0027

Jeg hadde tenkt å bestille digitalisering, men hvilke av disse har sivile saker??? og hvilke har IKKE sivilie saker???

Er jo ikke vits å bestille noe med sivile saker siden dette gjelder tyveri......så hvilke av disse burde jeg bestille digitalisering av???

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!.

Da kan jeg få et lite problem med bestilling av de 3 ekstrarettsprotokollene...

Man kan jo bare bestille 2 av gangen.....

Før i år har jeg fått digitalisert en domsakt 5264 fra 1876. Jeg burde da ha inkludert en digitaliseringsforespørsel til.

Slik jeg skjønner det kan hver person kun bestille 2 stk digitaliseringer 2 ganger i året.

Dermed har jeg ikke mulighet til å bestille digitalisering av alle disse tre på samme tid, så hvordan gjør jeg dette for å få alle 3 samtidig?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv at du bare bestilte én arkivenhet forrige gang; det er lov å prøve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve. Ellers kunne det kanskje være en mulighet om noen andre bestilte den siste digitaliseringa om jeg bare får 2 av de 3.

Skal prøve og se.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Hei igjen.

Prøvde i mars å få digitalisert hvertfall 2 av disse ekstrarettsprotokollene for Oslo:

Hadde sårt trengt å se på dem, men har ikke mulighet til å dra til lesesalen å se selv. Det er 2 saker jeg kunne trengt mer info på!!.

Jeg fikk avslag fra arkivverket på å mitt spørsmål om digitalisering av disse der de skriver at

"Arkivverket kan avslå forespørsler med henvisning til at det bestiltearkivmaterialet vil bli gjenstand for systematisk digitalisering. Pr. september 2022 gjelder dette kirkebøker, skifteprotokoller, dødsfallsprotokoller, jordskifteprotokoller, ekstrarettsprotokoller,borgerlige vigselsprotokoller og flytte- og fremmedprotokoller. Vi finner å måtte avslå denne forespørselen, og henviser til vår lesesal." (undertegnet seniorkonsulent Erling Dragland...)

Skulle tro det samme fortsatt gjelder, så hva gjør jeg nå dersom de ikke kan digitalisere disse??. Det ligger jo allerede tydeligvis i planene at de skal digitaliseres så hvorfor ikke nå?, og når skal disse egentlig digitaliseres???

Det er jo MYE bedre å se på ekstrarettsprotokollene her hjemme enn å være nødt til å dra til lesesalen på riksarkivet i Oslo???. Og det er jo MYE bedre å se på disse protokollene i digitalisert form hjemme enn å betale noen i DYRE dommer for å finne informasjonen for meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

@Erik Hov; jeg har sondert med de relevante instansene i Arkivverket og kan meddele følgende svar / uttalelse:

Ekstrarettsprotokoller er prioriterte for skanning, i den forstand at Arkivverket vurderer ekstrarettsprotokoller som et mye brukt arkivmateriale, som vil være til nytte både for allmennheten og for Arkivverkets saksbehandlere. På slikt grunnlag er det imidlertid mye arkivmateriale som er prioritert for skanning, og Arkivverket er nødt til å rangere prioriteringene fra høyeste til laveste. Arkivverket vurderer at ekstrarettsprotokoller ikke har aller høyeste prioritet, og i Oslo (Riksarkivet / Statsarkivet i Oslo) gjenstår ennå mye arbeid med høyere prioriterte kildetyper. Det er i skrivende stund uklart når det vil bli anledning til å gå løs på ekstrarettsprotokoller i Oslo. Det kan ta flere år, før anledningen byr seg.

Arkivverket beklager at avslaget på din skanningsforespørsel ikke presiserte dette tydelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!.

Ikke det svaret jeg hadde håpet på, men blir vel nødt til å bite i det sure eplet uansett da og fortsette å bruke endel penger på å få noen til å sjekke disse ekstrarettsprotokollene i Oslo. Kommer meg jo ikke dit lettvint selv.

Synd det tar flere år da før protokollene blir digitalisert!.

Hadde jo vært kjempefint om det hadde vært mulig å få digitalisert bare noen av dem nå, så kan jo arkivverket ta resten senere??, men de digitaliserer kanskje ikke NOEN ekstrarettsprotokoller før de kommer til det punktet i digitaliseringa??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om to protokoller får "snike i køen" på oppfordring fra Per, må Arkivverket - av hensyn til likebehandling - også være imøtekommende når Pål uka etter ber om at et par andre protokoller får "snike i køen, og når Espen kommer med en henvendelse et par dager etter det igjen. Og da fordufter fort all planmessighet, systematikk og forutsigbarhet i digitaliseringsarbeidet.

F.eks. er ressursene i Riksarkivet / Statsarkivet i Oslo for tida 100 % bundet opp til prioriteringer som må gjennomføres før årsskiftet, og da er det ikke rom for et eneste sidespor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider