Gå til innhold
Arkivverket

1882 Historie om underslag av 1000 lapp

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg kom over en historie i avisen Dagen (og noen flere aviser ) i 1882. En ansatt skulle veksle en 1000 lapp, men stakk av med pengene. Han ble etter litt festing arrestert på Vandingssten ved Bekkelaget. Det er grunnen til min interesse da jeg har et foredrag om historien til Vandingssten.

Det vi vet: Født 1855, ugift, bodde i Karl den 12 gate sammen med søsteren, han hadde tittel markør, men tidligere tittel tjener. Hadde sittet inne på Botsfengslet 3 ganger, sist 6 måneder og løslatt 20.10.1882. Arrestert 28.10.1882. Jobbet nok på det da nye Hotel de la Bourse i Rådhusgaten 1 - 3, i skjenkestue eller kafeteria. (kun litt av avisartikkel vedlagt)

Så til spørsmålet: Er det mulig å finne navn på synderen?

1000lappen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dag Jarnøy skrev:

Jeg kom over en historie i avisen Dagen (og noen flere aviser ) i 1882. En ansatt skulle veksle en 1000 lapp, men stakk av med pengene. Han ble etter litt festing arrestert på Vandingssten ved Bekkelaget. Det er grunnen til min interesse da jeg har et foredrag om historien til Vandingssten.

Det vi vet: Født 1855, ugift, bodde i Karl den 12 gate sammen med søsteren, han hadde tittel markør, men tidligere tittel tjener. Hadde sittet inne på Botsfengslet 3 ganger, sist 6 måneder og løslatt 20.10.1882. Arrestert 28.10.1882. Jobbet nok på det da nye Hotel de la Bourse i Rådhusgaten 1 - 3, i skjenkestue eller kafeteria. (kun litt av avisartikkel vedlagt)

Så til spørsmålet: Er det mulig å finne navn på synderen?

1000lappen.jpg

Når det gjelder datoer:

Han ble løslatt fra forrige dom 13. september 1882?
Så ble han arrestert på nytt 20. oktober 1882?
Men han ble ikke løslatt 20. oktober?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg det: Oslo fylke, Kristiania, Fangeprotokoll nr. 21 (1882-1884), Protokollside, Side 66 Oscar Fredrik Sørensen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trist skjebne.

Nå skal jeg skrive om tyveri av 1000 lapp med riktig navn, adresse og detaljer som stemmer. Det har i flere avisartikler vært avvikende detaljer. 
takk for god hjelp fra dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trist skjebne.

Nå skal jeg skrive om tyveri av 1000 lapp med riktig navn, adresse og detaljer som stemmer. Det har i flere avisartikler vært avvikende detaljer. 

Da er historien om den stjålne 1000 lappen klar. Det er lagt under Historier på BLF hjemmeside eikaberg.org med link her: https://www.eikaberg.org/1000-kr-seddel

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider